Wat voor bitloos hoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

happypaardje

Wat voor bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 15:43

hee allemaal,

Al jaren vind ik bitloos en paardvriendelijk rijden erg interessant, en nou heb ik uiteindelijk besloten er echt mee bezig te gaan. Ik rijd meestal al zonder zadel, maar ben nou op zoek naar een goed bitloos hoofdstel (liefst met bit-optie) voor mijn paardje.
Ik rijd niet ontzettend veel met haar vanwege haar ouderdomskwaaltjes, maar wanneer ik rijd kan ze best pittig zijn. Ze wil er nog wel eens flink vandoor vliegen, en aangezien ze eigenlijk niet mag galopperen moet ik haar dan makkelijk terug kunnen nemen.
Ik zat te denken aan het hoofdstel Amber van Barefoot, maar weet er eigenlijk niet genoeg van om een goede keuze te kunnen maken.

Nou is mijn vraag dus eigenlijk wat voor bitloos hoofdstel jullie gebruiken, en wat jullie denken dat een goed hoofdstel voor mij is, dus met voldoende controle, maar niet te dwingend.

Alvast heel erg bedankt!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:49

Ik vind de site van http://www.bitloos.nl en dan bij optomingen altijd wel erg duidelijk.

De voornaamste vraag die ik je zou willen stellen is of je ermee dressuur wil rijden, en dus in aanleuning, of dat
je van plan bent om buiten te rijden met lossere teugel.
Zelf heb ik bijna alle soorten bitloos (behalve de mechanische zoals hackemore).
Iedere soort heeft zijn eigen voor en nadelen.

Omdat mijn paard tijdens het buiten rijden nog wel eens een gang sneller wil dan ik rijd ik buiten met een kin gekruisd hoofdstel (foto in profiel, edit het zwarte hoofdstel). Groot voordeel is dat deze redelijk scherp in kan werken als ik de teugels goed aantrek. Verder rijd ik buiten dmv neckreining dus houd ik (vrijwe)l geen contact op de teugels. Kingekruisd is door de inwerking ook niet bedoeld voor aanleuning.

Om die reden gebruik ik tijdens de dresuur kaakgekruisd. Daarmee kan je de teugels eraan houden.
Ook deze werkt buiten fijn en paard komt hier goed op terug dus is denk zeker ook een optie voor jou.

Een sidepull durf ik zelf niet helemaal aan. Paard is grootste deel van de tijd lief maar ik rijd tussen de vrachtwagens dus hij moet wel direct stoppen als dat echt nodig is. Naar mijn mening is de inwerking van een sidepull toch heel wat minder streng dan de gekruisde hoofdstellen.
Groot voordeel wel is dat een sidepull met dressuur geen aansnoer effect heeft bij strakkere teugelvoering.

Bovenstaande hoofdstellen (kin- kaakgekruisd en sidepull) is toch wel het meest voorkomende om naar te kijken.
CRB of andere touw hoofdstellen vindt ik persoonlijk vooral leuk voor een keer maar niet om standaard mee te rijden.

Bedenk je dus wat je van een hoofdstel verwacht en kies er aan de hand daarvan een uit.
Tweedehands zijn ze niet heel duur en misschien kan je wat lenen, zo kan je meerdere uitproberen.
Op basis van jouw laatste zin; controle maar niet te dwingend denk ik dat kaakgekruisd het beste zou passen bij je...

Heel veel bitloos plezier iig en bij vragen help ik je graag op weg.
Succes!!

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 20:01

Wauw, wat een informatie! :D
hier heb ik echt heel veel aan, dankje! =D
Laatst bijgewerkt door happypaardje op 12-12-10 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:05

Mooie duidelijke uitleg zeg, zodiacje! Ik volg dit even, ben benieuwd, zelf ook en beetje aan het rondsnuffelen :D

zodiacje

Re: Wat voor bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:32

fijn, graag gedaan hoor!

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:39

Ik lees ook even mee, rijd zelf alleen maar bitloos, met een Hackamore, maar rijd alleen buitenritten met altijd een losse teugel. Ben ook wel nieuwsgierig naar andere ideeën.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:58

Ik heb de hele zomer gereden met een kaakgekruist systeem, ik vond dit prettig rijden. echter nu blijven de leren kruisriemen hangen in de wintervacht en werkt het niet meer, de riemen moeten nl los hangen als je geen spanning op de teugels zet en dat is nu dus niet meer. daarom wil ik ze vervangen door koorden. dat is dus iets om op te letten bij een kaakgekruist systeem, dat de kruisriemen goed glijden.
sidepull heb ik ook geprobeerd maar daar liep ze op een gegeven moment doorheen en dat resulteerde in een flinke galop op een tamelijk onverantwoorde plek dus dat vond ik niet zo'n succes. als je paard niet zo'n drammer is en goed op zithulpen reageert zie ik er geen probleem in. ik wil het zelf ook nog eens opnieuw proberen zodra ze wat beter op zithulpen reageert.
nu rij ik met hackamore met korte scharen, ze reageert er op zich goed op maar het ligt net niet lekker op haar hoofd, het geheel blijft wat schuiven. ben al bezig geweest met riempjes verlengen en verkorten ect maar het wil niet zo. dus dat is geen blijvertje denk ik. ze loopt er wel ontspannen mee.
touwhalster reageren sommige paarden ook goed op maar daar heb ik geen ervaring mee.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:00

Ik heb een touwhalster maar daar buffelt mijn paard nog doorheen als hij erg heet is..
Heb ook een kingekruist en die vind ik érg fijn! :j Hoef maar minimale hulpen te geven.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 16:36

Met kingekruist mag je dus helemaal geen spanning er aan houden, alleen evenkort als het nodig is, als ik het goed begrijp? En bij kaakgekruist kun je iets meer spanning aanhouden?
Een sidepull is denk ik in ieder geval niet zo'n goed idee, vanwege te weinig controle..

Heb je met een kin-of kaakgekruist systeem ook een andere manier van rijden, zegmaar echt andere hulpen enzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:39

Ik heb ook een tijdje bitloos gereden met een kaakgekruist hoofdstel.
Het paard reageerde er vanaf de eerste keer al goed op.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:41

De reactie op een side pull verschilt denk ik erg per paard. Mijn denderende fjord neem ik makkelijk terug op een side pull met een rawhide neusding, terwijl je daarmee weer niet echt met aanleuning kan rijden. Dus voor de dressuur gebruik ik een sidepull die een wat bredere en zachtere neusriem heeft. Gewoon van leer net als een aansnoerneusriem. Maar daar loopt hij weer makkelijker doorheen!

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:47

happypaardje schreef:
Met kingekruist mag je dus helemaal geen spanning er aan houden, alleen evenkort als het nodig is, als ik het goed begrijp? En bij kaakgekruist kun je iets meer spanning aanhouden?
Een sidepull is denk ik in ieder geval niet zo'n goed idee, vanwege te weinig controle..

Heb je met een kin-of kaakgekruist systeem ook een andere manier van rijden, zegmaar echt andere hulpen enzo?

ik weet niet precies hoe het 'hoort' met beide systemen maar het ligt ook een beetje aan wat je paard prettig vind denk ik. met kaakgekruist heb je druk op neus, kaken en achter de oren. de druk wordt wel wat meer verdeeld dan bij kingekruist, maar het is ook maar net hoe je paard erop reageert, of ie bijv gevoelig is op neus of juist bij de oren.
ik rij hetzelfde met kaakgekruist als met bit, maar mijn paard kende het systeem al, was alleen voor mij nieuw. ik rij wel vooral met zit en benen, teugels doe ik niet heel veel mee.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:54

happypaardje schreef:

Nee, ik heb het over constante aanleuning.
Een kaakgekruisd kan je constante aanleuning mee vragen, welke je gebruikt bij de dressuur.
Constante aanleuning is met een kin gekruisd systeem niet handig door het heftigere aansnoer effect.
Uiteraard, als het nodig is, kan je de teugels wel gewoon aannemen.

Ik rijd mijn paard eerst terug op mijn zit en als ie daar niet op terug komt komt daar de teugelhulp bij, dan neem ik gewoon de teugel aan totdat hij mijn tempo loopt, dan ontspan ik weer.

Persoonlijk vindt ik dat je met een side-pull minder controle hebt als dat écht nodig hebt.
In de bak of tijdens een rustige rit werkt ook dat systeem fijn maar aangezien ik in vrachtwagen country rijd en mijn paard soms liever galopeerd als draaft verkies ik de gekruisde systemen boven de side-pull. Gewoon omdat ik deze heftiger in kan laten werken als hij niet luisterd als dat wel moet.
Groot voordeel van de side-pull in de bak tijdens de dressuur is dus wel dat je dan geen aansnoer effect hebt waar dit niet nodig is.

In principe rijd je bitloos niet anders dan met bit. Vooral niet kwa hulpen. Je moet dus voor de dressuur alleen rekening houden met die aanleuning.

Hoop dat het weer een beetje duidelijk is zo, anders lees ik het wel :D

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 10:26

bedankt voor alle nuttige informatie! =)

jee, nog best lastig dit..
waar je paard het beste op reageert moet je gewoon uitproberen denk ik?
Is het ook beter om je paard er eerst aan te laten wennen met een side-pull? Of accepteren ze de veranderde druk gewoon?
Ik kan me namelijk nog herinneren dat toen ik er voor het eerst zonder zadel op stapte, mn paard geen stap wou verzetten de eerste vijf minuten, bang dat het niet kon ofzo..

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:28

Je zou er even naast kunnen lopen en dan uittesten hoe ie reageert. Heb ik laatst ook gedaan toen ik overstapte van kaakgekruist naar hackamore. Ff aan de hand stappen, teugels aannemen, links en rechts sturen. Mijn paard gaf er niks om dus ben daarna gelijk opgestapt en ze liep er zo mee weg.

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:44

Ik ben erg blij met mijn nurtural. als je de zoekfunctie gebruikt zul je er wel al het een en t ander over vinden :)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:59

Wel, de meeste info heb je al.
Nu nog een adres voor bitloze hoofdstellen of combinatie hoofdstellen??
Zie link...

lesleygjof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:31

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:05

Ziet er niet verkeerd uit.
Vind het een plus punt dat het kruislings systeem niet achter de oren langsgaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:12

Ik rijd zelf met een kaak gekruist hoofdstel en touwhalster :)
Ik vind dit erg fijn en mijn paard ook.
Ik heb absoluut geen last van het aansnoerende effect wat men zegt over het kaak gekruiste hoofdstel. Er wordt gezegt dat als je de teugels ff aantrekt en ze dan loslaat dat het hoofdstel aangesnoerd blijft zitten, dit is bij mij niet het geval! Het laat meteen los. Dus misschien dat dat dan per hoofdstel verschillend is? Ik heb er ook een bredere neusriem opzitten zodat het minder scherp inwerkt. Maar ik rijd eigenlijk altijd met vrij lange teugels ( geen dressuur gedoe dus ).
Het touwhalster zit bij mn paard zo dat het eigenlijk niet eens effect heeft alsof er niks om het hoofd zit :')
Ook rijd ik zonder hoofdstel :)
Nieuwsgierig? In mijn profiel staan foto's

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:36

dat is inderdaad verschillend, die van mij blijft wel soms hangen, in de zomer ging het goed maar nu ze de wintervacht heeft is het hoofdstel eigenlijk onbruikbaar.

het hoofdstel op de foto in die advertentie heeft platte leren kruisriemen, ik kan me voorstellen dat die ook makkelijk blijven hangen. het is zo te zien net iets ander systeem dan wat ik heb, bij mij lopen de kruisriemen zelf door tot achter de oren en deze hangen aan het bakstuk vast. of dat uitmaakt weet ik niet.

Munchitos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:11

Ikzelf heb sinds zon half jaartje een cross rope bridle met een sidepull aangeschaft. Hiermee ben ik overgestapt van bit naar bitloos rijden. Ik heb een Gelderse en die is op buitenritten sirieus een stuiterbal maar met een crb kan ik haar goed in bedwang houden. Sinds ik ben overgestapt gedraagt ze zich toch wel veel beter, had dan ook totaal niet verwacht om eigenlijk juist meer controle te krijgen dan met bit.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:24

Ik rij bijna vier jaar uitsluitend bitloos!

Ik heb er héél wat paarden met getraind, en het ging telkens super goed!

Dat was altijd met een sidepull! Ik vind de inwerking juist heel goed en het paard luisterd direct! Heb er zo ook dresssuur met gereden.
Maar eigenlijk rij ik voornamellijk buiten. Zo doe ik met een draver (best wel een heel actief dier), gewoon naast de trein, vrachtwagens,... Ie stopt ook goed op de sidepull.

Veel gewenning is niet nodig. Zo heb ik een paard dat ik nog nooit bereden had maar al wel door een ander bereden gezien, gewoon direct mee naar buiten gegaan op de sidepull! Ging super goed!

Ik vind juist dat ze het wel heel goed begrijpen! En eigenlijk is het héél zacht voor een paard. En dat zocht ik.

chiccoiship

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:35

Ik heb 2 kaakgekruiste waar ik heel blij mee ben :) hij reageerd er goed op en eerlijk gezegd nog beter op een kaakgekruist bitlooshoofdstel dan met bit:P.