[AR] mag je marathon rijden met concours wagen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

mag je marathon rijden met concours wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 13:30

Ik zat net marktplaats weer is aftestruinen
en toen kwam ik een leuk concours wagentje tegen :)
In januarie wil ik graag officeel starten, dressuur.
Nu licht mijn kwaliteit bij dressuur, maar ik vind marathon echt geweldig.
dus ik zou graag af en toe ook marathon mee willen doen.
nu is mijn vraag, mag ik met een concours wagen, ook marathon starten?

t1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 13:57

Het mag, vooral in onofficiele wedstrijden aangezien daar toch nauwelijks op de regels wordt gelet.

Voor officiele KNHS wedstrijden mag dat met een vraagteken.
( Als spoorbreedte wordt minimaal 125 cm geadviseerd. De spoorbreedte wordt op de grond, bij de achterwielen gemeten. Vanaf 2013 is deze minimale spoorbreedte verplicht)
( Gewicht is in klasse 1 en 2 nog altijd vrij)
(vereiste is wel dat je een rem tot je beschikking hebt)

Maar van uitgaande dat je toch start met de zwarte wedstrijden dan zou ik je wel willen aanraden om tenminste een rem te hebben op de concourswagen, dit omdat je vaak heuvelig terrein tegen komt waarbij een rem soms wel van belang is. Ook zitten er op een concourswagen geen boomafwijzers, oftewel je kan een paal tussen je voor en achteras in parkeren met als gevolg dat je kan omslaan.

Of ik het je zou aanraden, nee zeker niet vooral als je eens vaker een wedstrijdje gaat rijden. Risico is te groot dat je eens een paaltje pakt waar je achterwiel achter blijft hangen. Daarnaast zijn concourswagens heel ongunstig gebouwd met een hoog zwaartpunt waardoor je in de bochten een redelijk risico loopt op omslaan.
Je kan best eens recreatief een enkel rondje doen dat is zeker mogelijk, maar let wel eenmaal in de wedstrijd loopt het toch altijd anders dan gedacht/gepland en dan is een concourswagen wel erg risicovol door zijn ongunstige bouw.

MisticRider

Re: mag je marathon rijden met concours wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 14:15

dat over die spoorbreedte gaat hoogst waarschijnlijk niet door.
bedankt voor je info!

t1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:24

Maar die spoorbreedte dat is enkel alleen bij de officiele wedstrijden.
Als je wil beginnen dan start je denk ik toch eerst de onofficiele om er eerst thuis mee te worden.

Staar je nu nog niet blind op de spoorbreedte, je kan eerst een hoop ervaring er mee op doen en wellicht dat je met de jaren
dan een iets ander karretje tegen komt die wel overal aan voldoet!

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 14:32

ik rijd al verschillende onderlingen wedstrijden. en heb wat dat betreft al ervaring op gedaan

Just2fast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:39

Je wagen moet ook vrij onderdoor kunnen draaien.
Er worden veel concourswagentjes aangeboden die dit niet kunnen.

Just2fast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:41

En je moet natuurlijk ook een groom op de wagen hebben.

t1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:49

Boomafwijzers, degelijke rem,
en idd misschien nog het vrij kunnen draaien van de draaikrans, maar dat laatste zie ik niet als echt bezwaar als je gewoon eens wat rijdt.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 14:54

groom heb ik :)
tot nu toe heb ik alle marathons nog zonder rem gereden, gewoon op de broek, en dat ging eigenlijk goed :D

Just2fast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:59

misschien nog het vrij kunnen draaien

"Mischien" Het rijden van een wedstrijd moet wel veilig gebeuren en daar hoort het onderdoor kunnen draaien bij , ik zou zelf geen wedstrijd willen rijden met een wagen waarbij dit niet kan.
Waarschijnlijk nog nooit een wagen om zien gaan op deze manier.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:03

MisticRider schreef:
dat over die spoorbreedte gaat hoogst waarschijnlijk niet door.

dat is nog niet helemaal zeker :) Misschien een aanpassing voor kleine pony's, dus weet niet hoe groot je pony/paard is?

t1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:08

Just2fast schreef:
misschien nog het vrij kunnen draaien

"Mischien" Het rijden van een wedstrijd moet wel veilig gebeuren en daar hoort het onderdoor kunnen draaien bij , ik zou zelf geen wedstrijd willen rijden met een wagen waarbij dit niet kan.
Waarschijnlijk nog nooit een wagen om zien gaan op deze manier.

Heeft meer met de rijder uit te staan dan met de kar, immers ookal kan hij doordraaien, wanneer je paard achterwaards gaat zal hij nog altijd scharen en omslaan.
Voorwaards rijden is de enige remedie voor dit soort problemen. Vindt dit niet het grootste mankement aan zo'n concourswagen, wel dat je met je achterwiel achter een paal kan blijven hangen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:46

Je groom moet wel mogelijkheid hebben om op de wagen te kunnen meerijden. Nadeel van concourswagens vind ik dat de draaikrans vaak maar op 1 bout draait en het zwaartepunt hoog zit. Dardoor kan je vaak niet een snelle wending maken zonder om te donderen. Daarbij heb je ook nog eens zwakke wielen die bij een hobbel al krom kunnen of lek raken. Niet ideaal dus.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 00:14

mijn dieren zijn 90 cm en 1.11 cm

de wagen die ik heb gezien, kan iemand achterop staan.

Just2fast

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 01:57

Citaat:
Voorwaards rijden is de enige remedie voor dit soort problemen

Ik heb het niet over het scharen bij het achterwaarts gaan.
De wagen die ik om heb zien gaan ging voorwaarts maar maakte een scherpe wending.
Dit was niet de bedoeling maar de menner kwam in de problemen omdat de pony onverwachts uitweek.
Een wagen die onderdoor draait kan een veel scherpere wending aan.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 11:15

de gene die ik op het ook geeft, is geremd en kan goed onderdoor draaien

t1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:30

Keuze is geheel aan je zelf, denk dat je nu wel een aantal dingen hebt waar je op kan letten bij aanschaf van een leuk wagentje.

Op je website rij je met een nette 2 wieler, waarom kies je er niet voor om daar mee te rijden?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:07

t1000 schreef:
Op je website rij je met een nette 2 wieler, waarom kies je er niet voor om daar mee te rijden?

Omdat tweewielers in de marathon niet zijn toegestaan? :o?

t1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:11

Lees even in wat voor context het is geplaatst voordat je een opmerking plaatst die er niet toe doet!

Daarom liet ik in het begin al even vallen of ze officeel of on-officieel reed als het onofficeel is, zwarte wedstrijd dan zijn er maar weinig die de regels van de KNHS handhaven, vandaar de reactie!

knhs stelt in proef A en C dat je met 2 wieler mag rijden, in proef B marathon dus niet, maargoed neem aan dat ze niet meteen klasse 1 wil gaan starten!!
Denk dat zelfs de inpulsrubrieken nog een hand boven het hoofd wordt gehouden m.b.t. het regelement.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:49

t1000 schreef:
Lees even in wat voor context het is geplaatst voordat je een opmerking plaatst die er niet toe doet!

Daarom liet ik in het begin al even vallen of ze officeel of on-officieel reed als het onofficeel is, zwarte wedstrijd dan zijn er maar weinig die de regels van de KNHS handhaven, vandaar de reactie!

knhs stelt in proef A en C dat je met 2 wieler mag rijden, in proef B marathon dus niet, maargoed neem aan dat ze niet meteen klasse 1 wil gaan starten!!
Denk dat zelfs de inpulsrubrieken nog een hand boven het hoofd wordt gehouden m.b.t. het regelement.

Ik mag toch hopen van niet.
Levensgevaarlijk, marathon rijden met een 2-wieler.
Als je nou een goede reclame voor het marathon rijden wil hebben moet je dat doen. :=
Als je wil rijden moet je investeren in een goede wagen. ;)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:55

Ik weet heel goed in welke context ik een antwoord plaats.
Er wordt aangegeven dat ze voornemens is een startkaart aan te vragen voor de dressuur en daarnaast het haar ook leuk lijkt het eens samengesteld te proberen.
Wanneer je lid bent van de KNHS mag je (oficieel) niet deelnemen aan wedstrijden die niet onder de KNHS vallen, onderlinge wedstrijden van de club daargelaten.
Wanneer ze dus een andere wagen aan wil schaffen waar ze alles mee kan rijden is het advies om de marathons dan maar met de tweewieler te doen geen optie en ik denk ook niet dat wat dit betreft de hand wordt gelicht in het kader van veiligheid waarmee de KNHS zo graag zwaait.

t1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:01

Maar toch, dan zou je moeten weten dat vroeger bij de NBVAP en de KNF tandem en enkelspan pa/po gewoon met 2 wieler werd gedaan. Of het veiliger kan oke, maar goed kom zeg zelf als eens af en toe een onderling/onofficele wedstrijd rijdt met een klein beestje voor de kar. Ze heten niet allemaal T. K
Hier is een meisje die gewoon af en toe eens een rondje wil doen zonder daarvoor 5000 euro voor een redelijke marathonwagen neer te leggen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:04

t1000 schreef:
Oke kan het je niet kwalijk nemen aangezien je 4 jaar wedstrijd ervaring hebt en dit nog voor ruim voor die tijd speelde.
Ik reed al wedstrijden toen jij nog je best deed je luier vol te krijgen. :Y)

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:07

t1000 schreef:
Maar toch, dan zou je moeten weten dat vroeger bij de NBVAP en de KNF tandem en enkelspan pa/po gewoon met 2 wieler werd gedaan. Of het veiliger kan oke, maar goed kom zeg zelf als eens af en toe een onderling/onofficele wedstrijd rijdt met een klein beestje voor de kar. Ze heten niet allemaal T. K
Hier is een meisje die gewoon af en toe eens een rondje wil doen zonder daarvoor 5000 euro voor een redelijke marathonwagen neer te leggen.

Wat is dat voor een belachelijke opmerking en hoe durf je dat te zeggen!
Iedereen moet zelf weten wat hij doet, maar als jij officieel wedstrijden wil rijden. (en dat geeft TS aan) dan moet je goed materiaal hebben.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:08

BlackDevils schreef:
t1000 schreef:
Oke kan het je niet kwalijk nemen aangezien je 4 jaar wedstrijd ervaring hebt en dit nog voor ruim voor die tijd speelde.
Ik reed al wedstrijden toen jij nog je best deed je luier vol te krijgen. :Y)

Ik denk dat hij mij bedoeld.