[AR] Pony laten ontspannen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HeleneDas

Pony laten ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 14:56

Hallo,

Mijn shet loopt nu 5 maanden voor de sulky,
we doen het allemaal heel rustig aan,
De eerste tijd is hij heel braaf geweest & nu komt hij voor de 3x in de puberteit :+
ach het hoort er allemaal bij!

Maar nu een vraag.
Als ik ga rijden is hij altijd behoorlijk druk en gaat zich dan heel erg uitsloven.
Bijv; Helemaal met zn hoofd in de lucht lopen en showen en vooral heel hard draven.
Als ik lekker in de wei aan het rijden ben dan laat ik hem lekker moe worden.
Maar als ik een klein rondje buiten rijd met hem, dan wil ik rustig draven, want dan moet ik ook rekening houden met andere.

Heeft iemand een idee dat ik hem wat rustig kan laten lopen? :o
Ik denk dat het te maken heeft met zn leefdtijd & dat het al een tijdje niet zo lekker gaat en dat er dan toch spanning is, maar ik probeer als het nodig is rustig tegen hem te praten en soms even halt te houden!

hafjelinger

Re: Pony laten ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 16:20

Mijn paard heeft dat op buitenrit ook wel eens, dan gaan we richting huis en dan wil hij nog wel eens van me weg draven. Niet echt fijn. als hij weer eens zo'n moment heeft, zet ik hem terug in stap en stap in net zolang hij weer zijn hoofd laat zakken en rustig stapt. Dan probeer ik het weer op nieuw. Dit gaat steeds beter.
Succes!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:48

Citaat:
Als ik lekker in de wei aan het rijden ben dan laat ik hem lekker moe worden.
Maar als ik een klein rondje buiten rijd met hem, dan wil ik rustig draven,

Dus je pony denkt als jij naar buiten gaat een klein rondje rijden :? maar in de wei mag ik helemaal :):)
Probeer ook in de wei zelf te bepalen wanneer je langzamer gaat en wanneer harder, dus .... dressuur oefenen. Overgangen, draf / stap. Rustige draf, wat uitstrekken en weer terug.
Buiten niet zozeer halthouden alswel dat als hij gaat rennen, ga jij naar stap...rustig stappen en blijven stappen. Dan op jouw aangeven weer in draf...rustig draven zo niet stap. En enorm belonen als hij rustig stapt. Dan snapt hij het langzamerhand vanzelf. Ga ook vooral het laatste stuk stappen, dat hij leert niet helemaal hyper terug te rennen.

Komt vast wel goed dan. En hij pubert maar in de wei hoor, niet voor je wagen/sulky ;)

kryptonite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:55

rijd je je shet ?! :o hoe groot ben je dan ?
volgens mij ouder als mij ofniet :o?
Laatst bijgewerkt door kryptonite op 11-12-10 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

kryptonite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:56

onee we zijn even oud :o
pas jij nog op je shet :o :D ?
lol

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 19:09

isha12 schreef:
rijd je je shet ?! :o hoe groot ben je dan ?
volgens mij ouder als mij ofniet :o?

dit is aangespannen rijden, nee ik rijd niet op mn shet, ben 1.68 :+ , kan meelopen dan!

hafjelinger; Inderdaad, hij heeft het vooral op de terug weg.
Hij wil af en toe ook keren, hij heeft een beetje verlatings angst ( van zn terrein & vriendjes, want zodra een een andere pon meegaat is de super lief)
Dankjewel!

VHU; ja ik snap wat je bedoelt,
maar als hij met de kar in de wei beetje druk gaat doen, laat ik hem eerst wer stappen. en dan op mijn commando ff lekker draven en dan is het ook gewoon afgelopen. Dus het is niet zo dat hij in het weiland wel harder mag gaan dan dat ik zeg, maar dan geef ik het meestal zelf aan.
Dankjewel!

Ik ga de tips proberen :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 22:54

Snuitje wilde bij mij ook ongelovelijk snel naar huis, boos worden, tegenhouden, extra rondjes rijden, overgangen, halthouden en weer voorwaarts niets hielp ik en hij werden er helemaal gestoord van (tot steigeren en door het bit willen rennen toe).
Totdat ik gewoon een paar keer al heel vroeg ben gaan stappen (op aanraden vorige eigenaar, ik heb haar maar raad gevraagd want wist het niet meer) en me echt dus niets meer aantrok van zijn gedram en dan dus ook niet meer even in draf ga, maar echt alles stappen (bij hem wel zo'n 1,5 / 2 km). Dat werkte dus heel goed. Na een paar keer had hij het in de gaten dat het totaal geen zin had om zich zo aan te stellen. We stappen nu in een flink tempo naar huis maar Snuit is wel rustig. En ik dus ook :=

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 11:30

dat is ook vervelend.
Wat ik zowieso doe ( op aanrade van een stalgenoot) halthouden voor dat we weer het terrein op gaan.
dat helpt ook wel!