VD/clicker, heerlijke beginnersfout, hand aanraken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ezelvrouwtje

VD/clicker, heerlijke beginnersfout, hand aanraken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 10:55

Enthousiast gemaakt door Nikki en Silke, zoekend naar een bezigheid in de winter en al wat bekend met clickertraining ben ik enkele weken geleden begonnen met mijn 2 ezels en mijn paard (18 jarige draver) met VD/clicker. Niet zo zeer met het doel om dadelijk ezels in spaanse pas te krijgen (al zou dat stoer zijn), maar gewoon iets om met hun bezig te zijn in de wintermaanden, waar het rijden en inspannen toch wat lastiger wordt. En we zien wel waar we eindigen.

alle 3 hebben het "targetten" redelijk door en duwen tegen alles wat ik aanwijs. En worden ook dolenthousiast.

Nu heb ik het boek "van apporteren tot zitten" gekregen en half verslonden zeg maar.

Daar zit een basis-oefening in over hand aanraken............. Dus ik dacht (jaaaa en zo zie je maar dat ze je altijd té slim af zijn), hey dat is een leuke en handige oefening. Die ga ik mijn dravertje leren............... Die vlieger ging niet helemaal op.

Gewapend met clicker, paard en snoepjes aan de slag. Nu heb ik een paard wat heel beleefd is, hij pakt snoepjes niet uit de hand, alleen uit de bak. Hij heeft nu wel door dat als het clickt er dus snoep uit de hand komt, maar hij zal nooit aan de hand snuffelen of er iets lekkers inzit.... daar is ie echt veel te beleefd voor.

OK,............... en hoe maak je je paard nu duidelijk dat ie aan je hand moet komen? .......... Hand voor de neus, hij gaat terug, maar hij ziet die clicker dus hij weet dat hij iets aan moet raken. Werkelijk alles was hij met zijn neus aan het aanduwen........ emmers.... vlasbalen....hooi en elke keer omkijken met grote vragende ogen "CLICK?"........... Tot grote hillariteit zag hij de trainingsbal op de kast liggen.... hij loopt naar de zadelkast en tikt de bal op de kast aan....................... Zucht...

Nu maakte ik een denkfout.......... ik dacht... als ik nou mijn grote witte gebreide noorse handschoen aan laat tikken.... en dan de handschoen aandoe... dan tikt ie uiteindelijk mijn hand.......... Slim bedacht }:0
Dus ik liet hem eerst de handschoen targetten, werkte perfect, handschoen aan, en jawel, meneer tikt keurig de handschoen aan als ik deze aanheb en dus mijn hand!
en nu dus probleem, hij target alleen de hand aan als de handschoen AAN is...... _O-

Handschoen aan, tik, handschoen uit................. noppes.

Helluup, was niet van plan om in de zomer met 30graden met een gebreide noorse witte (inmiddels zwart) handschoen rond te lopen

zo zie je maar, ook simpelel kunstjes kunnen verdraaid lastig worden. Op zich niet zo een ramp we hebben lol, maar ik zou hem het handaantikken toch graag leren en als het kan zonder handschoen aan. Als iemand tips heeft, graag!!!!

Iris82

Re: VD/clicker, heerlijke beginnersfout, hand aanraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:03

Als je paard de clicker beheerst dan zit je al goed. :) Dat is al een belangrijke stap.
Veel beginners hebben in het begin te hoge verwachtingen, in de zin van, ze clicken pas op het moment dat het paard al een goede stap in de juiste richting gedaan heeft. Soms moet je met een inimini beetje in de juiste richting al heel erg tevreden zijn. Ze leren dan snel genoeg (omdat ze dat graag willen leren) wat de juiste bedoeling is. Dus enkel het kijken naar je hand al belonen. Desnoods ga je raar zwaaien. Zolang ie maar weet dat het vanaf nu allemaal om je hand draait.

Mocht het nou echt niet werken dan kun je ook ervoor kiezen om een ander voorwerp te gebruiken (bijvoorbeeld een washandje) wat je wel kapot wil maken. Ik neem aan dat je dat niet ziet zitten met je noorse handschoen. :') Zo kun je van een heel washandje om je hand naar een steeds kleiner stukje gaan totdat je m weg kan laten. :)

Succes! En laat even horen hoe het gaat. Ben benieuwd!

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:05

Haahahah sorry je verteld het zo grappig!!!!
Ohhhhhhhh ik zat je verhaal te lezen en ik dacht ook: ja slim zeg...
maar inderdaad in de zomer is het niet zo handig :+

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:54

Als je het hem nu zo makkelijk mogelijk maakt, door je hand echt 1 cm voor zijn neus te houden zodat hij er wel per ongeluk tegenaan moet' komen, en dat dan beloont en een paar keer achter elkaar herhaalt, dan raakt hij straks ook op commando (wat je eraan kunt verbinden als hij het een paar keer gedaan heeft) je hand aan.

Super dat hij zoveel aanraakt/doet om uit te proberen wat je nu eigenlijk wilt!!!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:02

Ik zou de handschoen uitdoen, op mijn hand leggen en steeds verder in mijn mouw gaan stoppen. En zo snel mogelijk het commando Touch erinbrengen, zodat hij weet dat touch betekent dat hij iets met zijn neus aan moet raken.

De kunst is om te clicken waneer hij ook maar iets of wat de goede richting op kijkt/denkt.

succes

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:52

Is het misschien niet duidelijker voor je paard om dit eene kunstje niet aan te leren om verwarring in de toekomst te voorkomen? Het is op zich een mooie eigenschap van je paard :).

Je beschrijft het overigens best leuk en gaat er lekker creatief mee om... Maar bovenstaande vraag was de eerste die bij mij op kwam :).

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:26

Haha schitterend :)

Idd gewoon dichter bij de neus beginnen zodat je hand wel aangeraakt móét worden :)

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:23

Hahaha, wat een slim paard heb jij :D

Ik heb targetten eigenlijk nooit geleerd, maar ik denk dat ik gewoon mijn handschoenen in mijn hand houden, misschien legt hij dan de link naar je hand?
En als dat er in zit, de handschoenen weg en hopen op het beste ^^
Veel succes !