[AR] Pony beleren voor de kar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LoriAmanda

Pony beleren voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 04:03

Ik ben nu een paar dagen bezig met het inspannen van Beau. Hij draagt dan alleen een schoftje en ik laat hem in stap en draf door de wei gaan terwijl ik achter hem aan loop. Vanavond heb ik zelfs al een stukje met hem langs de weg gement. Hij maakt braaf overgangen en is te sturen, ook in draf. Nu is mijn vraag of er misschien mensen zijn hier die ervaring hebben met het beleren van paarden voor de kar. Als dat zo is wil ik wel graag tips hebben over wat ik verder met Beau kan doen voordat hij echt voor de kar gaat. Eerst een band of een drafbalkje slepen ofzo? Alle pony-voor-de-kar-beleer-tips zijn welkom!!!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Pony beleren voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 04:37

Je kunt allereerst eens beginnen met kijken hoe hij reageert met druk op de borst. De voorwaartse hulp moet dan belangrijker voor 'm zijn dan die druk. Best doe je dat met 2, eentje die de pony leid (volgen doen ze het makkelijkst) en eentje die zorgt voor die druk. Je kunt (mits voldoende ruimte zodat je niet geschopt word) zelf eens aan de strengen trekken om zo rustig druk te creëren. Dan zie je hoe de pony reageert. Als dat niet paniekerig is (zoja rustig oefenen tot het wel goed gaat) kun je er op het gemakje iets van een bandje achterhangen (wel een nette constructie daarvoor in elkaar zetten! En zorgen dat je met 2 ben voor als het mis gaat) tot dat dus helemaal goed gaat. Dan het gewicht wat getrokken moet worden langzaam opbouwen. Dan de kar. Beste zorg je dat de pony eerst los naast de kar loopt, zo wennen ze aan het geluid etc. zonder vast te zitten.
Afhankelijk van het soort pony kun je dan voor het echte inspannen een pro erbij halen of het de eerste keer gewoon zelf doen. Heb ik zelf gedaan, en iedereen die echt een brave pony heeft zou ik dat aanraden. Wij zijn toen gewoon lekker naar buiten geweest, shetje waar het om ging heeft braaf achter een andere vetrouwde pony aangehobbelt en loopt nog altijd met plezier voor de kar, luistert geweldig is niet bang, super. Maar dat is dan ook grotendeels karakter en een hele lange tijd met opvoeding. Plus leeftijd, ze is 5 en heeft lang volwassen mogen worden.
Twijfel je ook maar een beetje, haal er dan een pro bij!

Oja, heel belangrijk: Zorg dat de stemcommando's er goed inzitten! En halt moet halt zijn, het meest belangrijke van allemaal vind ik. Je kunt vanaf de kar te slecht ingrijpen als ie bij een drukke weg toch niet wil wachten met oversteken, of hij gaat lopen op het erf als het tuig nog niet goed vastzit. Heel belangrijk dus.

succes!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:23

Heb je zelf ervaring met het beleren voor de wagen ?
Anders kun je misschien beter eerst een cursus volgen, zodat je zeker weet dat je alles goed hebt zitten qua tuigage e.d.
Menervaring opdoen is echt wel handig voordat je zelf gaat beleren, maar misschien heb je dat al.
Wat is beau voor paardje ?

Is Beau al gewend aan het hele tuig, dus niet alleen het schoftje, maar alles erop en eraan, dat is wel de eerste stap, daarna slepen van een band oid en daarna met goede hulp voor de wagen.

Succes ! *D

jessica139

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 10:20

mijn paarden kunnen dat niet :P mar we willen het wel :D :D :P :P

Qilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:39

Ik heb ervaring ermee, zelf fjordje beleerd. Je moet gewoon beginnen met kijken hoe hij reageert op het andere bit als je dit gaat gebruiken, oogklepjes etc. Daarna begin je met de staartriem en het schoftje en ga je voorzichtig naar de druk op het biorst tot hij is gewend aan het hele tuig. Hierna kan je hem in en uit een stang halen voor de kar en eventuele avstmaken en begin je in de bak met rondje lopen terwijl iemand hem aan het hoofdstel met halstertouw vastheeft.

sorry voor mijn tiepfoutne zit erg ongmeakkelijk xd

x

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:57

Qilan schreef:
Ik heb ervaring ermee, zelf fjordje beleerd. Je moet gewoon beginnen met kijken hoe hij reageert op het andere bit als je dit gaat gebruiken, oogklepjes etc. Daarna begin je met de staartriem en het schoftje en ga je voorzichtig naar de druk op het biorst tot hij is gewend aan het hele tuig. Hierna kan je hem in en uit een stang halen voor de kar en eventuele avstmaken en begin je in de bak met rondje lopen terwijl iemand hem aan het hoofdstel met halstertouw vastheeft.

sorry voor mijn tiepfoutne zit erg ongmeakkelijk xd

x

En zo gaat het dus regelrecht fout. Je slaat namelijk hele stukken over.

TS: Zorg ervoor dat je hulp krijgt van iemand die weet waar hij/zij mee bezig is. Een paard voor de kar beleren is niet makkelijk.

superwoman15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:50

Ik heb mijn pony zelf beleerd (met een beetje hulp)
ik ben begonnen met alles om te doen en stappen achter hem aan daarna mocht hij voor de tweewieler er achter lopen en niet er op gaan zitten!

daarna er op gaan zitten

superwoman15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 08:49

superwoman15 schreef:
Ik heb mijn pony zelf beleerd (met een beetje hulp)
ik ben begonnen met alles om te doen en stappen achter hem aan daarna mocht hij voor de tweewieler er achter lopen en niet er op gaan zitten!

daarna er op gaan zitten

op het karretje gaan zitten he!
En er moet iemand bij het hoofdstel lopen om hem gerust testellen