Hoe oud moet mijn pony zijn dat ik vrijheidsdressuur kan doe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nando4

Hoe oud moet mijn pony zijn dat ik vrijheidsdressuur kan doe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 19:43

Ik heb een shetlander hengst van 7 maanden,
ik wil met hem vrijheiddressuur met hem gaan doen
hoe oud moet hij hiervoor zijn

suuzje11

Re: Hoe oud moet mijn pony zijn dat ik vrijheidsdressuur kan doe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:45

de mooiste leeftijd is 2,5 tot 3 jaar
maar 2 zou kunnen maar dan alleen flemen ofzo
niet buigen dat is namelijk slecht voor zijn rug ;)
ik zou nu zeker niet beginnen
gwn lekker wandelen poetsen enzo...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:46

7 maanden is echt veel te jong! Op die leeftijd moeten ze nog lekker veulen kunnen zijn. Af en toe een wandeling maken en in de hand houden.. Verder lekker laten lopen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:52

Met 7 maanden kun je mooi oefenen met halstertje omdoen en braaf een rondje mee lopen. Vast staan en voetjes geven. Verder gewoon lekker paard laten. En wanneer ze 2,5 a 3 zijn kun je meer dingen doen

Nando4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 16:51

En is het wel een probleem om schriktraining met hem te gaan doen met zo`n leeftijd?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:52

Laat hem gewoon lekker baby zijn. Het is echt nog een kleutertje nu. Het kan geen kwaad om hem een keer een paraplu te laten zien, maar ga niet een uur lang over zo'n parcours sjouwen. Dat is emotioneel gewoon heel zwaar voor zo'n jong ding.

rosehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:21

met veulen af aan kan je al beginnen
alleen het verstandigste is dat je een jong paard niet leert stijgeren

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:24

rosehorse schreef:
met veulen af aan kan je al beginnen
alleen het verstandigste is dat je een jong paard niet leert stijgeren

Hopelijk wordt dit bericht niet al te serieus genomen, ik denk dat H_Nalanta jou vraag perfect beantwoord aangezien zij al jaren bezig is. Mijn advies: volg die van Hannah op!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:04

Anoniem schreef:
Met 7 maanden kun je mooi oefenen met halstertje omdoen en braaf een rondje mee lopen. Vast staan en voetjes geven. Verder gewoon lekker paard laten. En wanneer ze 2,5 a 3 zijn kun je meer dingen doen

Inderdaad :j

Een keer een korte sessie schriktraining is natuurlijk wel mogelijk, lekker samen met een ouder paard spelenderwijs meedoen in zo'n parcoursje, helemaal top +:)+ !

Maar verder, lekker paard laten zijn, lekker in een groep, voetjes leren optillen, wandelen aan halster, keertje langs de weg, maar met mate en opvoeding door de kudde is misschien nog wel belangrijker :j

Met een jaartje of 2 kun je eens wat vaker een sessie grondwerk doen, dan zijn ze tussen de oren ook wat meer volwassen om langer de aandacht te kunnen houden. En van daaruit pak je dan langzaam het clickeren op en begin je stap voor stap met de oefeningen in het vrijheidsdressuur.

Succes!

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 00:33

Wij deden op spelenderwijs al op jongere leeftijd(jaarling) al jambette en hand aanraken hoor.
Maar die pony deed mee met de oudere pony waar we altijd in de wei mee vd-den.
Als we dan aan de oudere pony jambette vroegen deed de jaarling dat ook uit zichzelf.
Ligt eraan of je pony het leuk vind.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:38

Moon gaf al een voetje en kusje toen ze net 1/ 1,5 was. maar meer ook niet.
Heb haar toen alle veotjes geleerd, wist toen nog niet dat er VD bestond vond het gewoon erg leuk

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:48

Anoniem schreef:

Klopt, maar let op dat je al snel teveel kan doen. Pony kan wsl hoogstends zich slechts 10 min een beetje concentreren op wat je vraagt. Ga je te lang door, vind de pony het niet leuk meer en is de kans groot dat je er voor zorgt dat hij "(mee)werken" al niet echt leuk meer gaat vinden.
Belangrijk is dat je op tijd stopt en (mede daardoor) altijd een positief einde maakt, lastig want vaak is het ineens genoeg voor zo'n jong dier dat je het niet ziet aankomen.

Zelf heb ik echt het minimale gedaan met mijn jonge hengstje toen en hij is erg gek op aandacht van mensen. Wees dus niet bang dat je te weinig doet, maar wees eerder bang dat je teveel doet zeker wanneer je er nog geen ervarting mee hebt kun je een hoop verprutsen waar je later ook nog last van hebt.