[AR] halsje strekken met mijn minihorse, hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

halsje strekken met mijn minihorse, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 10:36

Ik heb mijn minihorse nu een jaar, zelf belleerd, zo wel onder het zadel (jaja, met mn top bij rijders van 4 en 5 jaar oud!) als voor de wagen. Nu zijn we lekker begonnen met wedstrijdjes, (voor de wagen) dressuur er marathon. Marathon gaat echt top, ze vind het onwijs leuk! alleen heb ik af en toe wat moeite om haar te kunnen houden. ook al geloofd niemand me :P met dat smile hoofd van dr.
Ook met de dressuur gaan we lekker, ze word steeds lichter in haar montje, en loopt steeds minder over dr schoudertje weg. Alleen het ontspannen kost veel moeite, zo dus ook het halsje strekken. Als ik in de bak aan het trainen ben komt het met moeite, na 10 min stappen ofzo, wat ontspannenheid te zien. Ook heeft ze gewoon zo wijnig om te strekken,, heeft iemand tips??

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:07

Citaat:
Als ik in de bak aan het trainen ben komt het met moeite, na 10 min stappen ofzo, wat ontspannenheid te zien

Iets anders dan vanuit die ontspannenheid gaan uitbouwen kan ik niet verzinnen ;)
Het hals strekken van een mini is net zo moeilijk of makkelijk als hals strekken van een 'maxi', alleen zie je het minder expressief omdat een mini nu een maal kleinere pasjes, kleiner lijf en korter nekkie heeft :+
Dat is ook wat mensen vaak zo lastig vinden aan jureren van mini's / kleinere pony's. Dan moet je dus eigenlijk 'beter' kijken -:)

merrieveulen

Re: halsje strekken met mijn minihorse, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:33

inderdaad de aandacht bij de ontspanning houden. in mijn ervaring is ietsje smokkelen met het tempo (dus eigenlijk iets onder tempo laten zakken) makkelijker voor het paard om te gaan 'stofzuigen' dan wanneer het dier op tempo loopt.

zelf werk ik volledig zonder bijzets of touwtjes op het moment, maar een touwtje of elastiek kan best een handig hulpje zijn om het paardje de weg te wijzen. lichaamstaal en vooral niet teveel drijvend werken maakt ontspannen makkelijker. zorg dat ie makkelijk op je stem wordt, zowel bij tempo verhogen als bij tempo verlagen. verder veel tempowisselingen maken, ook binnen de gangen.

mijns inziens is het correct trainen van een paard niet afhankelijk van hoe groot het paard is, zelf heb ik een NMPRS merrie, een Welsh Mountain en een kruising New Forest x Engels Volbloed, en wat ik in het basiswerk wil zien moet in feite bij alledrie hetzelfde zijn. lekker lang en losjes in de bovenlijn, de neus moet letterlijk over de grond kunnen (dit hoeft natuurlijk niet constant)/ willen, en 'drilling' in de spieren vind ik ook erg belangrijk.

in het topic in mijn onderschrift staan foto's van het aangespannen rijden met mijn vierjarige, een beeld waarover ik erg tevreden ben.

overigens vind ik lichtheid in de mond wel écht superbasis, eigenlijk zou de mond niet ná het beleren weer zachter gemaakt moeten worden. om die reden maak ik veel gebruik van bitloos werken, het longeren vindt bij mij 99% plaats aan een eenvoudig stalhalster.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 12:32

ik ben momenteel echt weer back to the basic.
ben nu begonnen aan het longeren aan een touw halstertje, wat ze echt top doet!
ben bezig met haar lekker te laten ontspannen.

over het zacht in de mond; eefje heeft een flinke geschiedenis achter de rug. het is een zeer onzekere pony, dit verbloemt ze door als een gek het bit vast te pakken en te gaan rennen. maar dit is bijna helemaal over!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 01:00

klinkt goed, ga zo door zou ik zeggen!