Mijn paard doet dat af en toe ook bij het grondwerken/longeren.
Bij het longeren wil ze dan ook wel eens met oren in de nek op me af komen. Als ze dit doet jaag ik haar weg, en wanneer ze dan braaf loopt beloon ik haar. Dan is het goed, en wil ze het misschien nog een paar keer proberen maar daarna loopt ze gewoon netjes.
Vind je paard het niet gewoon moeilijk of zit hij/zij vast in de rug/het lichaam? Want het hoeft natuurlijk niet per se dominant gedrag te zijn, als hij ergens last van heeft, raad ik aan om gewoon hele kleine stukjes te proberen (dus echt maar een paar passen), en dan weer lang, laag en ontspannen rechtuit. En veel belonen.
Probeer een lange zweep erbij te houden, en in plaats van te duwen, stelling naar binnen vragen en dan het binnenachterbeen onder de massa drijven. Dus wanneer hij deze naar voren zet, een klein tikje met de zweep erbij. Doe dit net boven zijn been, en onder zijn achterwerk (ter hoogte van de broek). Telkens totdat hij dit netjes uit zichzelf doet. Valt hij dan op de binnenschouder (dus al zijn gewicht valt op de voorhand en naar binnen, in plaats van dat hij dit draagt met zijn binnenachterbeen), kun je stelling naar buiten vragen (contrastelling) of even rechtstellen en dan weer opnieuw proberen. Let goed op dat de buitenste hoeven op een lijn lopen, en het binnenachterbeen 'tussen' de voorbenen in gezet wordt. Ook moet de binnenheup een beetje naar voren komen, en als het goed is hangt dan de staart lichtjes naar de kant waarnaar hij buigt. (Volg je het nog?
) Hij moet dus echt de vorm van een banaan aannemen, en niet alleen zijn hoofdje naar binnen doen.
Maar zeker voor scheve paarden/pony's die nooit goed rechtgericht zijn kan dit al erg moeilijk zijn, terwijl het eigenlijk de basis is van alles.
Wanneer je het in stilstand doet, sowieso niet in een keer te veel in willen buigen