longeren met pessoa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TurtleLove4

longeren met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 15:46

hoi,

aangezien ik nu met de examens niet zoveel tijd heb om te rijden, ga ik vaker naar stal om m'n paard even te longeren :)
ik had al vaak van alle soorten hulpteugels gezien tijdens het longeren, maar nu is mijn vraag of iemand kan uitleggen hoe je een pessoa teugel het beste gebruikt ?

bedankt ! ;)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:56

Longeren met pessoa, is met een longeersingel met ringen eraan. de pessoa gaat achter de achterbenen van je paard (boven het spronggewricht, let op hoog genoeg dat hij boven het spronggewicht in beweging blijft). dan gaan er lijnen van achter helemaal naar voren naar het bit, dit is met katrollen (die bevestig je aan het bit) en de rest van de lijn kun je terugdoen naar de longeersingelringen of tussen de voorbenen.
(ik heb even geen foto, misschien iemand anders). Ik zelf heb een les genomen om hier mee te longeren, want je kunt de lijnen op veel verschillende manieren bevestigen en belangrijk hierin is dat je dit langzaam opbouwt. Longeren met een pessoa is heel goed omdat je niet alleen de voorkant maar ook de achterhand
meeneemt. Het is wel belangrijk om het rustig aan je paard te introduceren en eerst alleen met de lijn (met bontje) achter zijn achterhand te longeren omdat ze hierop nog wel eens kunnen gaan rennen en/of bokken. Pas als ze hieraan gewend zijn zou ik hem bevestigen aan het bit, op de laagste stand om rustig aan te gaan longeren.......
als je er goed mee omgaat kan je paard hier veel aan hebben, vind ik!

Oja het is nog wel even een bouwpakketje om hem de eerste keer helemaal te bevestigen ;)

Heel verhaal ik hoop dat het een klein beetje duidelijk is......
succes!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: longeren met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:13

Afbeelding
Mijn eigen merrie met longeren met pessoa teugel.

Hierboven is al best goed uitgelegd hoe en wat, ook dat je de eerste keer even beter met begeleiding kan beginnen. Mijn ervaring is, dat de lang en laag houding (op de foto) de meest fijne houding is voor het echte loswerken. Niet trainen. Echter met 1 keer in de week, kan je eigenlijk nooit rustig en goed omhoog in de houding gaan trainen. Daarvoor is eigenlijk minimaal 2 keer in de week longeren voor nodig en liever nog drie keer.

Als je echt gaat trainen aan de pessoa is het fijn om rustig aan in een hogere houding, gebruik je hem af en toe is het heel fijn om het paard goed los te werken.

delerium

Re: longeren met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:41

HAR-> GVL

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 18:43

bedankt ! :)
uitleg is heel duidelijk en plaatje ook ! ;)
voor de eerste keren vraag ik sowieso hulp aan iemand die er verstand van heeft, en inderdaad rustig opbouwen!
hoop dat m'n paardje er wat aan heeft !

edit:typfoutjes