Clicker probleem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Clicker probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 21:30

Hallo bokkers!
Ook ik ben met VD begonnen (nu al wat langer)
Nou eerst de basis geoefend.
Naar achter lopen etc
Alle basis dingen dus gewooon

Daarbij nog geen clicker (dus ook geen snoep) ivm dat ik vind dat ze dit gewoon moet kunnen ;) ,maar toen begon ik met Clicker training
gewoon snoepje > clicker Snoepje > clicker.
Maar nee hoor... Ons paard begint nu als ik klik eindelijk een beetje te reageren met oortjes naar voor en naar mijn hand etc toe gaan ,maar mijn eigen pony lijikt het wel niet te willen snappen :+
Of snapt het gewoon niet.
Tig keer die oefening gedaan (niet 1 dag maar echt meerdere dagen geoefend) toen was ik het een beetje zat := En toen ging ik maar beginnen ,maar heb nog geen problemen met snoep bijten etc (heb snoep weigeren al geoefend en zodra ik Nee zeg dan haakt ze af gelukkig) maar elke oefening blijf ik doorhameren op dat clicker training (dus beentje vragen -Ben al wat bezig met jambette- en dan als ze het goed doet > click > snoep)

Maar nog steeds veranderd ze niet van houding als ik click :+
Hoe komt dit toch :?

Ik wil gewoon dat Clickertraining erin zit aangezien ik geen zin heb in een bijtend , zeurend paard ;)

kehdra

Re: Clicker probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 23:01

Ik denk dat je paard het niet kán snappen omdat jij het volgens mij niet goed uitlegt.
Heb je je paard ingeclickerd? dus de clicker geladen?
Als dat hetgeen is wat je hierboven beschrijft, gaat het daar namelijk al fout.

Ben benieuwd of je dat dus hebt gedaan, en hoe.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 00:14

clicker geladen? :=
Het is gewoon een simpele clicker dus geladen? :')

ik heb het gedaan zoals het bij Nalanta word uitelegt (vind het een makkelijke site met veel uitleg over Vd :j)

''Je gaat je paard eerst leren dat na de click de beloning komt; dus dat de click betekent dat hij iets op dát moment goed doet. Je gaat dus bij je paard staan, clickt en dan geef je meteen een beloning. (stukje appel, wortel, peer of een biksbrokje). Dan click je en beloon je, click je en beloon je etc. Dit doe je net zo lang tot jij denkt dat je paard 't snapt! Hoe weet je nu wanneer je paard het signaal kent? Nou, simpel; Click en kijk of je paard iets doet; bijv. zijn oren''

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 00:16

Trouwens zie net pas dat het er raar staat van eerst snoepje dan clicker ,maar ik click altijd eerst en DAN pas geef ik een snoepje ,maar als je telkens click >snoep Click>snoep achter mekaar zet en dan te snel typt krijg je zo zin als Snooepje > click snoepje > click terwijl het naturlijk eerst een click is!

excuses daarvoor!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:39

Die uitleg klopt wel ongeveer, maar mist een cruciaal stukje uitleg...
Niet erg handig.

Het is belangrijk dat je de click en het snoepje op exact hetzelfde moment doet. De eerste keren is het handig om er een touch-opdracht aanvast te knopen.

De controle manier zoals je daar beschrijft is ook niet erg handig, dat zou namelijk betekenen dat je je paard clickt voor het niks doen. oor het paard is dan misschien wel duidelijk dat click, snoep betekend, maar snapt niet dat een click een bepaalde actie markeert.

ik zou je willen aanraden om eens een les te volgen, dan staat er iemand bij je die je ook te plekke kan corrigeren als het niet goed gaat.
In welke regio woon je?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:51

Geduld is ook ontzettend belangrijk. Tijger snapte er de eerste paar weken eigenlijk niks van. Heb er niet veel belang bij gelegd, heb wel door geclickerd (en nu snapt ie hem!) maar het maakte me ook niet echt uit of hij het snapte of niet, want het gaf mijzelf ook houvast. ik geef het snoepje pas na de clicker, of hij dat nou snapt of niet...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:41

Wat mist er dan Kehdra? :)

Ik heb deze manier op bijna alle paarden toegepast die ik heb getraind en werkte altijd. :j
TS, ik beantwoord je PB even! ;)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:45

kehdra schreef:
Niet erg handig.

Het is belangrijk dat je de click en het snoepje op exact hetzelfde moment doet. De eerste keren is het handig om er een touch-opdracht aanvast te knopen.

De controle manier zoals je daar beschrijft is ook niet erg handig, dat zou namelijk betekenen dat je je paard clickt voor het niks doen. oor het paard is dan misschien wel duidelijk dat click, snoep betekend, maar snapt niet dat een click een bepaalde actie markeert.

ik zou je willen aanraden om eens een les te volgen, dan staat er iemand bij je die je ook te plekke kan corrigeren als het niet goed gaat.
In welke regio woon je?

Hier ben ik het mee eens, plak er gelijk een korte opdracht aan vast.
Denk aan het targetten van een pion, daar beginnen wij altijd mee als we paarden inclickeren.

Het ene paard herkent de betekenis van de click al na 10 keer een ander doet er langer over. Verder ligt dat ook een beetje aan de vaardigheid van je zelf als trainer :j

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:09

H_Nalanta schreef:
Wat mist er dan Kehdra? :)

Ik heb deze manier op bijna alle paarden toegepast die ik heb getraind en werkte altijd. :j
TS, ik beantwoord je PB even! ;)

Op zich klopt het wel in grote lijnen, maar ik mis nog een stuk over timing. En dat is eigenlijk nog belangrijker als al het andere over clickeren.

ik vind het zonde dat het inclickeren in zo'n twee alinea's wordt beschreven op de website, terwijl het eigenlijk 5 pagina's nodig zou hebben.
Op zich zou dat niet zo'n punt zijn, maar deze site wordt wel overal gelinkt als zijnde een kant-en klare VD-handleiding, en dus door vele (vooral jongere) bokkers voor waar aangenomen.
Erg jammer dan dan de informatie op deze site dan niet klopt.

En timing is nauwelijks te leren vanaf een PC, vandaar dat ik TS les aanraad.

Arie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:37

Ha, ik herken er wel wat van :o ... Uh in de zin van dat het bij mij ook eerst niet goed ging door de timing :)* . Later lukte het wel hoor, alleen heeft mijn haf besloten dat het klikje niet voldoende is. Goed zo is o.k. en snoep vind hij het einde, maar klikjes... |( daar doet hij het niet voor. Dus soms moet je gewoon creatief wezen. Ik denk dat 5 blz voor uitleg mischien nog niet toerijkend zijn ;)

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:44

Ik heb het mijn pony op deze manier aangeleerd:
Ik zette een pion in de bak en wees er naar. Op het moment dat hij m aanraakte, KLIK! en snoepje.
Dit zon 10 minuutjes geoefend en toen ben ik de pion steeds een stukje verder neer gaan zetten, en ja hoor, als hij m aan raakte: KLIK! en snoepje. Op een gegeven moment kon ik hem de hele bak door gooien en hij ging op een drafje naar de pion toe om hem aan te tikken.
Dit is een heel erg simpel trucje die je van hem vraagt maar zo gaat je paard het wel snappen. Als je paard namelijk nog bezig is met het andere (moeilijkere) trucje uitvoeren gaat hij echt niet denken; oh hey ze klikt, das eten! :#
Met dit spelletje is t doel zo gefocust op het aantikken en klikken, dat ie het vanzelf gaat snappen.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:06

Arie2004 schreef:
Ha, ik herken er wel wat van :o ... Uh in de zin van dat het bij mij ook eerst niet goed ging door de timing :)* . Later lukte het wel hoor, alleen heeft mijn haf besloten dat het klikje niet voldoende is. Goed zo is o.k. en snoep vind hij het einde, maar klikjes... |( daar doet hij het niet voor. Dus soms moet je gewoon creatief wezen. Ik denk dat 5 blz voor uitleg mischien nog niet toerijkend zijn ;)

Maar de click is ook niet de beloning. Met de click markeer je het goede moment voor het paard en vertel je dat hij daarna een beloning krijgt. Na een click hoort altijd een beloning te volgen, dat heb je je pony geleerd. Waarschijnlijk is hij nu in de war doordat hij ineens niets meer krijgt na de click.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 21:10

kehdra schreef:
Niet erg handig.

In welke regio woon je?

Ja ik zou ontzettend graag les willen ,maar er woont niemand in de buurt
Woon in groningen ;)

Ik zou targetten er wel aan vast willen knopen ,maar het probleem is dat ze zegmaar nergen svan op kijkt.
Niets :') Ja 1 x maar dan click > snoep en dan kijkt ze niet meer naar het ding om maar alleen nog kijken naaar mij : '''Waar kwam dat snoep vandaam ? '' (Wijs ik weer naar ding of beweeg het ) *Kijk gauw* ''Niet interesant! Waar is dat snoep?! ''

Zo gaat het dan :(:) :7

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:11

Heb je Bojangles al gevraagd? Die woont in Drente geloof ik! :))

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:15

Hmm, intressant onderwerp.Ik wil graag beginnen met VD en ik dacht dat ik gewoon eerst mn paard moest inclickeren en dan moest beginnen met de training want toucheren dat kan hij nog niet (A). Maar wat is het nou? moet je clicken en dan tegelijk het snoepje geven in het begin of erna?? :P

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:59

Elin_ schreef:
kehdra schreef:
In welke regio woon je?

Ja ik zou ontzettend graag les willen ,maar er woont niemand in de buurt
Woon in groningen ;)

Ik zou targetten er wel aan vast willen knopen ,maar het probleem is dat ze zegmaar nergen svan op kijkt.
Niets :') Ja 1 x maar dan click > snoep en dan kijkt ze niet meer naar het ding om maar alleen nog kijken naaar mij : '''Waar kwam dat snoep vandaam ? '' (Wijs ik weer naar ding of beweeg het ) *Kijk gauw* ''Niet interesant! Waar is dat snoep?! ''

Zo gaat het dan :(:) :7

Hoi hoi, ik kom me melden: ik woon in GRoningen. Ik geef zowel clicker training als vd les en ook in combinatie. Als je interesse hebt kun je op mijn site kijken of even een pb-tje sturen. :) Ik kan je wel helpen.
Groetjes,
Sandra

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:09

H_Nalanta schreef:
Heb je Bojangles al gevraagd? Die woont in Drente geloof ik! :))

Ik heb ook enkele lesklanten in die omgeving, ligt er alleen een beetje aan waar je precies woont in Groningen :)
Ik geef les in grondwerk, clickertraining, vrijheidsdressuur en meer, voor meer info zie profiel of website , maar je kunt me ook een PB sturen.

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:44

Is er ook iemand die vdles geeft in de buurt van heerenveen? En wat is de prijs ongeveer voor zo'n les?