Jockey

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Kelly_bokt

Jockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 21:18

Ik heb misschien een domme vraag maar ik wil het toch graag weten,
Ik kom vaak kijken bij renwedstrijden en draverijen en vindt het super leuk. Ik vroeg me af hoe lang(kort) en hoe zwaar je moet zijn. En hoe kom je dan eigenlijk bij iemand die je als jockey wilt hebben of gaat dit meer in de familie door?
x

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:24

Volgende citaten zijn van het NDR afkomstig (nederlandse draf- en rensport)

Jockeys zijn doorgaans heel lichte mensen. In de beroepssector variëren de gewichten van de jockeys van 45 tot 60 kg. Worden zij zwaarder dan is het afgelopen met hun rencarrière. Om op hun gewicht te blijven moeten jockeys zich dan ook vaak ontzien. Dieet en stoombaden geven soms uitkomst. Voor amateurs en amatrices liggen de gewichtsschalen hoger.

In tegenstelling tot de drafsport speelt het gewicht in de rensport een heel belangrijke rol. Het is namelijk makkelijker gewicht te trekken, zoals in de drafsport, dan gewicht te dragen. In principe is een paard dat beladen is met 65 kilogram (inclusief de jockey) niet opgewassen tegen een paard dat slechts 50 kilogram op z’n rug hoeft te dragen. Berekend is dat over een afstand van 1000 meter een kilogram meer gewicht een remmende invloed heeft van ongeveer 1 ¼ meter, ofwel een halve paardlengte. Dit betekent dat een volbloed die in een ren van 2400 meter 20 kilogram meer draagt dan een concurrent, in feite aan dit paard een voorsprong geeft van honderd meter. Elke dag eten in de snackbar is er dus niet bij voor de jockeys.

En hoe je bij de paarden komt, ja, ga eens rondkijken op wat stallen, misschien kan je erin rollen.
Je moet wel eerst je bewijs halen om te mogen rijden.

Succes

_Kelly_bokt

Re: Jockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 21:27

Dank je wel voor de info.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 08:11

In engeland zit de British Racing School, ik weet dat iemand van bokt hier zit. Je hebt daar verschillende cursussen. Maar om jockey te worden heb je een lange zware weg te gaan. Je moet beginnen bij stallen uitmesten etc. en uiteindelijk de paarden trainen en dan maar de vraag of je ooit wel de baan op mag in een race. Maar goed je loopt daar dan bij een trainer in Engeland na 9 weken op de school te hebben gelopen. (als er iets niet helemaal klopt, neem het me niet kwalijk, maar ik heb die site ook door zitten spitten)
http://www.brs.org.uk/Courses/9_week_fo ... /index.php
Eind februari gaan ze 3 dagen naar die school toe.
[DRS] Ponyrennen II
in dit topic wordt er nog vollop over gesproken en wie er mee gaan.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:42