Lange Lijne,hoe&wat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Lange Lijne,hoe&wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:56

Aangezien ik niet goed weet waar dit onder valt...(ik denk grondwerk?)post ik het maar hier.

Ik zou graag met mijn pony lange lijnen werk gaan doen.
Dus oefeningen leren aan de hand, zonder erop te zitten.
Met name de achterhand er meer onder zetten en voor loslaten is wel een beetje een issue voor hem.

Nu vroeg ik mij af,hoe begin ik hiermee,en wat gebruik ik ervoor?
Pony heeft ooit(schijnt)in het 2 span gelopen in Hongarije dus kent de dubbele lijnen wel...maar ik niet.

help?tips?

TheJokerr

Re: Lange Lijne,hoe&wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:47

lange lijnen is een goeie oefening voor je paard/pony als je er nog niet aan toe bent om te rijden,( of met dit weer :+ ) bij lange lijnen loopt je schuin naast/achter de kont van je pony aan de binnenkant van de bak, ( dus je pony loopt als jij links loopt zij rechts van je, en andersom bij andere hand ) je kan de lijn met een longeersingel bevestigen zodat hij ook over de rug van je pony heen kan, en dan heb je de houding van het rijden maar met langere teugel, probeer het gewoon een keer en stuur je pony lekker op de hoefslag, eenmaal als jou pony weet wat hij moet doen, leer jij er meer van :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:53

Hij is wel bereden hoor,maar het lijkt me een leuke afwisseling.
wil het met kaptoom en longeersingel doen...
maar ook later oefeningen zoals zijwaarts en dergelijke,omdat hij dat onder het zadel lastig vindt.

wat gebruik je het makkelijkste,als lange lijnen?

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:09

ik gebruik een longeerlijn maar dat zou vrijwel tekort zijn voor jou paard/pony omdat ik dit doe met mijn shetlander. dat is een goede keuze als afwisseling, zijwaarts kun je het beste ontwikkelen met lange lijnen want mijn shet kan dit nu ook gemakkelijk onder het zadel, dan neem je als je dit fijner vind de teugel langs zijn/haar kont dan 'stuur' je hem zijwaarts omdat je dit effect ook heft met je been zou het geen probleem moeten zijn :)

ik zou advies geven aan jou om 2 longeerlijnen aan te schaffen. of gewoon originele lange lijn teugels, of leidsels voor de kar dit kan ook ;)

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:15

Denk dat het je met een longeerlijn ook wel lukt, bij mijn shet gebruik ik meestal 2 halster touwen (elke kant 1 dus) maar voor een paard is dit natuurlijk te kort, een longeerlijn moet dan wel lukken.
Ik zou eerst zorgen dat je paard begrijpt dat hij voor je moet lopen en daarna verder kijken met welke oefeningen je het best kunt beginnen :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:16

Ik doe aan lange teugelen (dan loop je ter hoogte van de heup van het paard ipv er ver achter). Ik gebruik geen longeersingel, maar wel een Weens kaptoom (zonder ijzer in de neusriem) en een slofteugel als teugels. Die heeft namelijk een prettige lengte en is goed vast te houden. Leidsels van leer zijn al snel zwaar, zo'n slof van webband niet.
Verder is een dressuurzweepje handig om aanwijzingen te geven.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:23

Ik gebruik de kaptoom met ketting in de neuriem en een longeerlijn waaraan ik aan de andere kant een extra musketon heb vast gemaakt.

Het paard vind het ook erg lukt. Schouderbinnenen schoudervoor gaan al heel goed (ook in draf).

Ik ben nu begonnen met langzaam galloperen.

Ik vind de dvd van Piet Bakker een aanrader.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:25

De dvd (of les) van PB is idd een aanrader!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:45

Hm,eens even zoeken op google naar Piet Bakker.
Ik heb een weens kaptoom(zonder ijzer),zal eens in mijn rommel zoeken of er nog een slof ligt...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:49

Succes en veel plezier!