[AR] Probleem met beleren, geluid van sleep is eng.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xMnOn

Probleem met beleren, geluid van sleep is eng.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 11:09

Hallo!
Sinds een driekwart jaartje ben ik rustig aan bezig met het beleren van mijn ShetxAppaloosa kruising.

Ik ben begonnen met het lange lijnen, wat hij erg goed oppikt, het sturen is hem nu dan ook helemaal
duidelijk. Ik heb hem een aantal keren tussen smalle balken laten lopen, en stilstaan, om hem aan de bomen
te laten wennen. Nu is dit allemaal prima en vind hij het tot nu toe nog erg leuk.

Nu ben ik sinds anderhalve week bezig hem dingen te laten slepen. Ik ben begonnen met een autoband.
Hij vindt het gewicht geen probleem, alleen wordt hij erg nerveus van het geluid wat achter zich aan komt,
waardoor die zich op een onverwacht moment opeens omkeert.

Nu heb ik dus geprobeert om hem aan verschillende geluiden te laten wennen, zo heb ik mijn vriendin een autoband
laten slepen, terwijl ik de pony vasthield. Eerst ernaast, en toen hij dat geen probleem meer vond is mijn vriendin
steeds een stukje verder naar achter gegaan. Zolang hij de band kan zien, vind hij het niet erg, maar als het geluid achter hem zit,
en hij hoort het niet, wordt hij paniekerig.

Hebben jullie misschien tips voor mij hiervoor?

Groetjes Manon

Aprils_joke

Re: Probleem met beleren, geluid van sleep is eng.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:11

als enige tip kan ik je geven
gewoon blijven proberen
en hem belonen als hij het goed doet

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:53

ik denk inderdaad gewoon vol houden, ander halve week is natuurlijk niet zo lang, hij moet natuurlijk nog wel een link leggen dat het niet eng is.

volg ook het topic wat andere mensen zeggen. :)

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 11:56

anderhalve week is inderdaad niet zo lang, zou je zeggen.
maar als we elke dag een uurtje bezig zijn met hem, dan zou het toch
nu wel eens moeten doordringen dat het niet eng is.. dacht ik?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:58

Het eerste sleepwerk op een normaal hoofdstelletje doen en dan overgaan naar oogkleppen wil ook nog wel eens wat brengen bij sommige paarden....Maar misschien doen jullie dit al.

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 12:05

Oogkleppen heb ik nog niet geprobeerd, omdat ik deze niet heb in zijn maat.
maar naar mijn idee wordt die dan helemaal angstig omdat die dan helemaal niks meer ziet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:10

Sommige paarden worden juist makkelijker met oogkleppen, het is zeker het proberen waard.

En iedere dag een uur trainen?
Hier worden ze hooguit een kwartiertje getraind als ze zo groen zijn. Soms ben ik na 2 rondjes al klaar. Braaf is klaar, kan dus na 10 minuten zijn, kan na 2 rondjes al zijn. Zo lang de concentratie volhouden bij nieuwe spannende dingen is erg moeilijk voor ze.

Daarbij is 1,5 week niet lang.

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 12:19

@Dennis: Ik begin altijd met het lange lijnen en het lopen langs verschillende dingen op het erf.
Tis niet zo dat ik meteen de sleep erachter gooi en hem maar laat aankloten :) Meestal ben ik
zo een 10 a 15 minuten bezig met de sleep. Deze dan eerst aan de zijkant, voor het geluid, en steeds verder naar
achter werken op het moment dat het paard zich ontspant.

Ik zal de oogkleppen maar eens gaan bestellen dan, en hopen dat het werkt. :Y)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:25

misschien vind hij het slepen eng omdt dit een vreemd geluid is.ik zou of zo blijven door oefenen dus je vriendin de band jij de pony.of kijken hoe hij reageerd van het geluid van een sulky(dus dat je vriendin deze eerst vast houd reageerd hij hier niet op zou ik hem inspannen en stoppen met dat bandje slepen.zo'n bandje is een heel ander geluid als een koetsje.en ik zou zelf hem geen oogkleppen op doen zo ziet hij wat er gebeurt ben zelf geen voorstander er van rij enkel en tweespan zonder oogkleppen(maar dat is ieder zijn eigen mening,ervaring)

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:32

dat was hier ook zo. Pony moest niks van een slepende band achter zich hebben, ook een stammetje was al te eng. Op een gegeven moment heb ik hem maar gewoon voor de sulky geknoopt en het was geen enkel probleem. Hij heeft daar nooit een rare sprong voor gemaakt!

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:38

Een band maakt ook wel een raar geluid als het door het zand getrokken wordt. Wij hebben ook een appaloosa ruin, die raakte compleet in paniek als de band erachter kwam. Wij hebben een houtenpalet erachter gehangen, eerst 1 ernaast en de ander sturen. Hiermee had hij geen enkelprobleem. Om spieren te kweken en hem te leren wennen aan trekken deden wij altijd een longeerlijn aan uiteinde van de strengen bevestigen, de 1 ging sturen en de ander gaf steeds een beetje druk op de borst. en dat was het even 1 lange lijn dat je het zwaar voor hem maakte en dan was het ook weer even rustig. Hij heeft daardoor zoveel spieren gekweekt dat we hem soms niet meer houden als we tegen druk geven op de borst, hij wil nu zo ongelooflijk hard voor je werken!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:50

Slepen overslaan en overgaan op de wagen. Ik ben sowieso geen fan van slepen en zelfs mijn doorgewinterde pony's reageerde op het geluid van de sleep terwijl die al 13 jaar voor de wagen lopen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:09

Ipv pony achtervolgen met de band pony de band laten achtervolgen. Dan kan pony het enge geluid voor zijn gevoel wegjagen en dat maakt hem moediger. Verder op tijd stoppen. Niet door blijven gaan omdat het goed gaat. Ookal ontspant pony zo te zien, dan nog bouwt dier spanning op als je er elke keer weer iets engs achteraan vraagt. Elke keer als pony ontspannen is even momentje rust en dan vanaf stap 0 weer je oefening opnieuw doen. Dan haal je geheel de druk eraf en heeft pony ook de tijd om echt even na te denken en tot de conclusie te komen dat er echt niks aan de hand is. Nu komt hij niet verder dan gelukkig ik leef nog. Je wil uiteindelijk naar de reactie van : Oh dat ding weer? Maak je me wakker als het eten er is baas?

Ik gebruik slepen hier wel, maar zet dan ook soms pony in om paddock en wei te slepen. Daarnaast is voor mij juist het wennen aan rare geluiden vrijwel van achter de pony heel fijn. Je weet maar nooit wat voor rare dingen en geluiden je onderweg tegen komt.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:17

Slepen inderdaad overslaan. Mijn pony reageerde hier ook zeer angstig op, en is dus daarna meteen beleerd voor de wagen wat perfect gaat.

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 19:34

Allemaal bedankt voor de tips!
Ik gaat van de week eens wat proberen!
Eerst even wachten tot er iets minder sneeuw ligt :)

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:56

Heb je er wel eens aan gedacht om het geluid zachter te zetten, gewoon met de volume knop

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 23:19

het geluid van een autoband dat achter een paard over de grond sleept? :+

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:56

Er achterlopen zonder sleep en dan zoveel mogelijk herrie maken.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:56

xMnOn schreef:
het geluid van een autoband dat achter een paard over de grond sleept? :+

casseteband

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:15

ik heb er 3 maanden over gedaan totdat hij de sleep niet meer eng vond. De kar echter was totaal niet eng :+

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:37

Napie schreef:
Slepen overslaan en overgaan op de wagen. Ik ben sowieso geen fan van slepen en zelfs mijn doorgewinterde pony's reageerde op het geluid van de sleep terwijl die al 13 jaar voor de wagen lopen.

hier ben ik het wel mee eens, hoewel ik ook wel vind dat het voor sommige paarden wel een voordeel kan zijn om wél te slepen.

mijn eigen Welsh A vond de sleep (het geluid) ook zó hysterisch eng dat hij eerder meer angst voor dingen achter zich zou ontwikkelen dan minder. daarop heb ik hem voor een lamoen op wielen gedaan, dat dus gewoon rijdt, en dat ging perfect. ook het verder doorbeleren heeft bij hem nooit problemen gegeven, ik heb het slepen met hem absoluut niet gemist. overigens loopt hij ook keurig braaf voor de slee tegenwoordig, dat klinkt ook alweer anders natuurlijk.

hoe dan ook, je kunt nog even proberen met oogkleppen bijvoorbeeld, maar ik zou dit niet forceren. slepen op zich is mijns inziens niet iets wat een paard MOET kunnen om een goed menpaard te worden.

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:21

Napie schreef:

Dit berichtje is hoopgevend :)
Mijn wat sensitieve maar wel graag alles voor je proberende welsh pony vind slpeen ook doodeng. Maar dan wel pas sinds kort. Heb in de binnenbak regelmatig met een pallet gesleept, ging prima. Toen een jaar niets. Wel gewoon dubbele lijnen gelongeerd, aan de strengen gehangen etc. Nu een wagen gekocht en weer begonnen met slepen. Dat eindigde de eerste keer in paniek. Na weken geduld en oefenen heeft hij de pallet weer gesleept maar wel met spanning. Oogkleppen maken hem alleen maar angstiger (al voor de panieksituatie met lopen aan de lange lijnen vond hij ze niets). Wij hebben dat bereikt door idd eerst achter de pallet aan te lopen en steeds verder ervoor te gaan lopen. Ook sleep ik de pallet als ik hem rijd. Dan is die 5 minuten eng en daarna is er niets meer aan. Nu hebben we een winterstop, in het voorjaar gaan we weer verder. Ik begon het inspannen straks nu wel erg spannend te vinden nu hij zo op de pallet gereageerd had. We beginnen weer heel rustig aan en het inspannen gaan we hulp bij halen :)