Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
H_Nalanta schreef:xxlaura schreef:een Join-UP doen heb ik ook bij een de pony van me zus gedaan die begon op een gegeven moment ookt te staken. steigeren enzoo
die is daarna heel erg verandert na de Join-Up nooit meer gesteigert
Nooit een JU doen als je niet weet waar je mee bezig bent.
Kan meer kwaad dan goed..
xmarliez schreef:Je zou kunnen trainen aan de hand. Op http://www.paardenbegrijpen.nl staat een hele ladder met oefeningen. Begin bij het begin, vwnw stilstaan en inbuigen, vanuit daar op de volte om het binnen achterbeen sterk te maken, daarna kun je oefeningen op de lange zijde mee pakken, SB, travers, renvers, appuyeren, pirouette ed. Als je een instructrice aan de haak slaat die jou kan leren hoe jouw paard respect voor jou moet hebben en hoe jij respect voor je paard moet hebben ben je al een heel eind. Er kan natuurlijk iets vast zitten in zijn lijf dus probeer daar vanaf de grond een oplossing voor te vinden. Op http://www.paardenbegrijpen.nl staan ook een paar instructeurs die jou misschien willen begeleiden bij het werken aan de hand. Als dat allemaal soepel verloopt en je paard is sterk genoeg om jou te dragen dan kun je weer beginnen met rijden en met de juiste instructie zal je paard zich ook beter gedragen en dan komt niet omdat hij respect heeft voor jouw instructrice maar voor jóú.
Daarnaast kun je jezelf natuurlijk gaan orienteren in naturalhorsemanship als je dat leuk lijkt. Op bokt en google zijn er heel veel topic's/site's die jou daar meer over kunnen vertellen. Als je een stoming gevonden hebt die jou wel aanstaat bestel je zijn/haar dvd of boek en je kan ook daar een instructeur/trice in nemen.
Malenka schreef:Ga met rijden eens alleen maar zitten en wacht af. Het paard zal echt wel een keer vanzelf willen gaan lopen. Zet het dan direct weer stil en beloon. Je gebruikt dus dat wat het paard graag doet. Staat het netjes stil en merk je dat het weer naar voren wil? Zet het paard dan in stap en beloon. Zet het met een paar passen weer stil en herhaal. Ditzelfde kun je doen met de draf. Sleutelwoord is; geduld.
Malenka schreef:Waarom? Je geeft geen enkele rare boodschap. Je stapt op en gaat zitten. Klaar. Dit moet je natuurlijk niet doen als je aan het rijden bent en het gaat niet.
Malenka schreef:Ga met rijden eens alleen maar zitten en wacht af. Het paard zal echt wel een keer vanzelf willen gaan lopen. Zet het dan direct weer stil en beloon. Je gebruikt dus dat wat het paard graag doet. Staat het netjes stil en merk je dat het weer naar voren wil? Zet het paard dan in stap en beloon. Zet het met een paar passen weer stil en herhaal. Ditzelfde kun je doen met de draf. Sleutelwoord is; geduld.
listiglistje schreef:Oefeningen? jij moet gewoon de baas worden, paard moet naar jou luisteren en niet andersom![]()
Een van de zovelen verhalen op Bokt: onervaren paard met een angstige/afwachtende ruiter met te weinig ervaring met jonge paarden.
Je paard is jong en onzeker en jij hebt niet de kennis/overmacht om je paard zekerheid/leiding te bieden.
Lees dit topic eens, beetje zelfde verhaal: [RT-P] gevaarlijk paard
Jonge paarden doorrijden is een vak apart
xmarliez schreef:Hmm.. ik ben van mening dat een goede instructrice jou perfect kan helpen met dit paard. Jou kan laten leren hoe je respect verdient en hoe jij net een rang boven je paard staat. Mijn instructrice hoort mij dat te leren, doet ze dat niet vliegt ze eruit. Als ik een paard heb wat staakt en ik weet er zelf geen raad mee dan neem ik iemand die mij daarbij kan helpen en dan verwacht ik dat ook. En je zet nu eigenlijk je ambities bij de dressuur en niet bij het paard. Het doel van dressuur is je paard te verbeteren en een goede instructrice helpt je daarbij, als je goede resultaten boekt kan je die op een wedstrijd laten zien maar dat is net waar het om draait.
En repect krijg je niet, dat moet je verdienen. Er is niets zo eerlijk als het paard en als hij jou respecteerd betekend dat, dat je het goed doet en dat hij jou kan vertrouwen zonder angst of agressie van jouw kant. Dat hij wel loopt bij jouw instructrice wil niet zeggen dat hij respect voor haar heeft, klinkt eerder als angst anders krijgt hij een klap met de zweep.
Misschien interpreteer ik het helemaal verkeerd maar zo komt het op mij over, mocht ik erlangs zitten dan moet je even je verhaal verduidelijken zodat ik het beter ga snappen.
xxlaura, volgens mij weet jij niet echt waar je over praat.
Malenka schreef:Werk aan de basis. Vanaf de grond is dat zorgen dat jij duidleijk bent. Werk vanuit jouw persoonlijke ruimte. Het paard mag daar niet in tenzij jij het uitnodigd. Met het aan de hand wandelen houd dit dus in dat het paard gepaste afstand houd en op de juiste plaats loopt. Die juiste plaats is schuin achter jou, hoogstens de neus ter hoogte van jouw schouder. Wissel ook eens van kant en oefen met juist wenden. Het paard moet weg draaien voor jou of met een prettige afstand volgen. Als je stil gaat staan moet je er ook voor zorgen dat het paard gepaste afstand bewaard. Laat het paard stil staan en wacht met contact tot het paard helemaal ontspannen stil staat. Als het paard al stil staat maar niet wil ontspannen kijk dan eens naar jouw eigen houding. Laat je schouders zakken, kijk met 'zachte ogen', zet een been op rust etc... Zodra het paard rustig is kun je op hem af stapen en het overal aanraken. Je laat hiermee zien dat jij hoger in rang staat, maar vriendelijke bedoelingen hebt. Bovendien kun je elk beetje spanning bespeuren. Met poetsen doe je eigenlijk hetzelfde.
Dit is dus allemaal gewone omgang met het paard en geen aparte grondwerkoefening. Dit kun je natuurlijk wel uitbouwen. Maar bij de meeste paarden is dit echt niet nodig.
Ga met rijden eens alleen maar zitten en wacht af. Het paard zal echt wel een keer vanzelf willen gaan lopen. Zet het dan direct weer stil en beloon. Je gebruikt dus dat wat het paard graag doet. Staat het netjes stil en merk je dat het weer naar voren wil? Zet het paard dan in stap en beloon. Zet het met een paar passen weer stil en herhaal. Ditzelfde kun je doen met de draf. Sleutelwoord is; geduld.
Calimero_ schreef:xxlaura schreef:dan zet je een cirkel in de bak met hindernissen/ lint
Mag niet, sta op een pensionstal.
En als ik dit zou doen zouden andere mensen niet meer kunnen rijden.
listiglistje schreef:Malenka schreef:Ga met rijden eens alleen maar zitten en wacht af. Het paard zal echt wel een keer vanzelf willen gaan lopen. Zet het dan direct weer stil en beloon. Je gebruikt dus dat wat het paard graag doet. Staat het netjes stil en merk je dat het weer naar voren wil? Zet het paard dan in stap en beloon. Zet het met een paar passen weer stil en herhaal. Ditzelfde kun je doen met de draf. Sleutelwoord is; geduld.
Dit is wel een hele slechte tip met een groen paard wat staakt!
De ruiter is nl al te afwachtend (en/of angstig), daarom staakt ze...puur uit onbegrip omdat de ruiter niet duidelijk de leiding/hulpen geeft
Ik zeg portie lef, doorzettingsvermogen, zweep erbij en voorwaarts houden, dat met een stukje stuurmanskunsten HUP gaan met die banaan
Citaat:je blijft toch geen uren rijden?
20 min is lang zat, en probeer iedere rit goed af te sluiten met een postief gebaar.
al blijf je enkel stappen, als dat goed gaat, dan kan je weer verder
Calimero_ schreef:Sorry, maar dit vind ik niet kloppen.
Ik heb genoeg ervaring met jonge paarden.
Ik heb hiervoor een zelf beleerd.
maar ik heb dit soort gedrag nog niet eerder meegemaakt.
Ik weet dat ik de baas moet zijn, en dat ben ik ook wel.
Maar met rijden lukt dat nog iets moeilijker.
Daarom vroeg ik oefeningen om mijn 'baas' zijn te versterken.
Calimero_ schreef:Bedankt voor je reactie!
Ik heb een goede instructrice hoor! Hier heb ik al priveles van sinds mijn 12e!
Alleen ik was bang dat ik niet genoeg ervaring voor haar had.
En als ze haar zin krijgt onder het rijden doet ze het de volgende keer alleen maar meer!
Gelukkig met dagelijks hulp van mijn instructrice gaan we nu de goede kant op!
Calimero_ schreef:Sorry maar ik snap niet waarom je boos word?
En ik was zelf onzeker, maar dat zegt niet dat ik het niet kan!
Nu heb ik er wel vertrouwen in.
Ik zeg niet dat ik een topruiter ben, maar ik heb tot nu toe al meerdere paarden gereden (van kwpn tot fries).
Er moet toch eens een keer zijn dat ik een paar leer doorrijden? Hoe kom je anders aan ervaring?
Ik heb haar nog maar 2 maanden en een slechte start gemaakt.
Dit is gekomen omdat ik ben geopereerd en weer te vroeg ik het zadel ben gestapt.
Voor mijn operatie ging het rijden super. Maar omdat ik nog niet genoeg kracht had en er wel ben opgestapt heeft ze toen haar zin gehad. Ze merkte dat ik geen kracht had en heeft gestijgerd. Zo is het misgelopen.