ik heb een 18 maand oud belgisch trekpaard staan, die lekker veulen mag zijn met een 4 jarig vriendinnetje.
Beide paarden staan dag en nacht buiten, momenteel weliswaar op een klein stuk (20*50) maar als de grond het toelaat op een groter stuk, en in de zomer op een gigantische weide.
Ze hebben beschikking over praktisch onbeperkt ruwvoer (ik ga eenmaal daags hun ruif gaan volsteken met hooi, over het algemeen is er de volgende dag nog over, dus noem ik het onbeperkt, als het de dag erop op is, dan geef ik meer, tot dat er iedere dag nog wat overschiet)
in normale weersomstandigheden neem ik men veulen vaak mee voor een wandelingetje.
echter met dat weer durf ik het niet zo goed aan (de 4 jarige heeft verlatingsangst, en rent de tijd dat we weg zijn door de weide heen, weide is nu echter een blub, en in putten en bulten bevroren, dus vind ik het te gevaarlijk om ze met deze bodem te laten rennen, en gaan we niet het erf af)
Echter merk ik aan mijn veulen dat ze chronisch aandachttekort heeft (

Ik heb echter geen voorkennis van echt grondwerk (ala parella enzo)en houd me liever op de traditionele methode, (paard stapt mee aan halster, geeft voeten op commando, gaat opzij op commando, en loopt me over het algemeen niet omver, dat vind ik voldoende)
maar zou wel graag ze wat "kunstjes" leren, mbh clickertraining (geen clicker is geen kunstjes, dus redelijk safe dacht ik?)
Bij honden moet er bij een klik voedselbeloning zijn, is dit bij een paard ook zo?
Hoe voorkom je dat ze gaan schooien?
Met welke oefening beginnen we, en hoe ver mag ik gaan?
Let wel, ze is 18 maand, dus nog totaal niet uitgegroeid, ik wil ze ook zo lang mogelijk behouden, dus lichamelijk geen té belastende oefeningen (voorbeelden mag wel, maar dan graag met een minimumleeftijd erbij, die kan ik dan gebruiken bij de 4 jarige bv ook)
het is dus puur om ze wat fris in het koppie te houden, en ze wat aandacht te geven.
ik merk als ze niet beziggehouden wordt ze ondeugend wordt (gewoon wandelen vind ze bv saai, dan begint ze plots te schrikken van blaadjes en dergelijke, als we eerder gaan wandelen met overgangen halt-stap; draf, draaien en keren, dan is ze met haar aandacht bij mij, en de zoetigheid zelf)