grondwerk "kunstjes" met 18 maander?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

grondwerk "kunstjes" met 18 maander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 19:14

Oke, eventjes uitleg
ik heb een 18 maand oud belgisch trekpaard staan, die lekker veulen mag zijn met een 4 jarig vriendinnetje.
Beide paarden staan dag en nacht buiten, momenteel weliswaar op een klein stuk (20*50) maar als de grond het toelaat op een groter stuk, en in de zomer op een gigantische weide.
Ze hebben beschikking over praktisch onbeperkt ruwvoer (ik ga eenmaal daags hun ruif gaan volsteken met hooi, over het algemeen is er de volgende dag nog over, dus noem ik het onbeperkt, als het de dag erop op is, dan geef ik meer, tot dat er iedere dag nog wat overschiet)
in normale weersomstandigheden neem ik men veulen vaak mee voor een wandelingetje.
echter met dat weer durf ik het niet zo goed aan (de 4 jarige heeft verlatingsangst, en rent de tijd dat we weg zijn door de weide heen, weide is nu echter een blub, en in putten en bulten bevroren, dus vind ik het te gevaarlijk om ze met deze bodem te laten rennen, en gaan we niet het erf af)
Echter merk ik aan mijn veulen dat ze chronisch aandachttekort heeft ( :D ) en het niet voldoende vind dat ik ze enkel borstel, wat ook niet heel goed is voor haar vacht met dit weer.

Ik heb echter geen voorkennis van echt grondwerk (ala parella enzo)en houd me liever op de traditionele methode, (paard stapt mee aan halster, geeft voeten op commando, gaat opzij op commando, en loopt me over het algemeen niet omver, dat vind ik voldoende)
maar zou wel graag ze wat "kunstjes" leren, mbh clickertraining (geen clicker is geen kunstjes, dus redelijk safe dacht ik?)

Bij honden moet er bij een klik voedselbeloning zijn, is dit bij een paard ook zo?
Hoe voorkom je dat ze gaan schooien?
Met welke oefening beginnen we, en hoe ver mag ik gaan?

Let wel, ze is 18 maand, dus nog totaal niet uitgegroeid, ik wil ze ook zo lang mogelijk behouden, dus lichamelijk geen té belastende oefeningen (voorbeelden mag wel, maar dan graag met een minimumleeftijd erbij, die kan ik dan gebruiken bij de 4 jarige bv ook)
het is dus puur om ze wat fris in het koppie te houden, en ze wat aandacht te geven.
ik merk als ze niet beziggehouden wordt ze ondeugend wordt (gewoon wandelen vind ze bv saai, dan begint ze plots te schrikken van blaadjes en dergelijke, als we eerder gaan wandelen met overgangen halt-stap; draf, draaien en keren, dan is ze met haar aandacht bij mij, en de zoetigheid zelf)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:21

Als je je veulen paard wilt laten zijn ga je hem geen trucjes leren..
Met 18 maanden hebben ze het concentratie vermogen van een mug..
Lekker laten staan en nog een jaartje wachten, maargoed dat zou ik doen :)

Ik zou tegen verveling eerder een grote bal of pion oid in de wei gooien.

Duhelo

Re: grondwerk "kunstjes" met 18 maander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 19:28

speelgoed helpt niet, naar ballen kijken ze niet om, naar emmers en dergelijke wel, maar dat gaat precies 5 minuten mee, dan zijn ze gesloopt en is de fun eraf.
ik weet het dat ze niet veel concentratie hebben, vandaar ook het idee om net spelletjes te doen, ik doe haar er geen plezier mee om ze iedere dag een uur aan een stuk te borstelen, dan begint ze te klooien en te klieren.
Maar ze hebben wel behoefte aan uitdaging, en ik denk dat ik ze dat kan geven door ermee te spelen.
ik wil ook niet iedere dag twee uur gaan trainen, gewoon zo 2-3 keer per week een kwartiertje aandacht geven, enkel tussen mij en een van de paarden, nu moeten ze nl alles delen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:29

18 maanden, dan zijn ze nog babies hoor. Niet teveel willen, laat je veulen lekker kleuteren. Op zijn tijd een uitgebreide poetsbeurt, wat grondwerk zoals wijken voor druk, vooruit, achteruit, pasje naar links, pasje naar rechts en voetjes geven is uitdaging genoeg.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:31

Ach, de kleine kunstjes als voedsel weigeren, flemen, jambette etc kan imo weinig kwaad hoor!

Meeste vinden eht erg leuk om te doen! Zorg er wel voor dat je niet teveel in te korte tijd doet, dus steeds 5/10 minuutjes oefenen en dan klaar. Targetten en dan 'Chasing the tiger' spelen is ook echt een aanrader. :)

Jonge dieren kunnen erg goed leren, ondanks dat ze weinig concentratie hebben. Op die leeftijd zijn ze gemaakt om te leren. In het wild leren ze ook de hele dag door.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:32

mijn 18 maanden oude pony kan achteruit, buigen (niet diep) gewoon met der kin net tussen haar knieën ze doet het zelf dieper hoor... en als ik daarmee bezig ben kan die wel een uur doorgaan dus met reactievermogen ben ik het niet zo mee eens idd niet alle pony's/paarden van de leeftijd hebben dat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 19:34

Juangi schreef:
Ach, de kleine kunstjes als voedsel weigeren, flemen, jambette etc kan imo weinig kwaad hoor!

Meeste vinden eht erg leuk om te doen! Zorg er wel voor dat je niet teveel in te korte tijd doet, dus steeds 5/10 minuutjes oefenen en dan klaar. Targetten en dan 'Chasing the tiger' spelen is ook echt een aanrader. :)

Jonge dieren kunnen erg goed leren, ondanks dat ze weinig concentratie hebben. Op die leeftijd zijn ze gemaakt om te leren. In het wild leren ze ook de hele dag door.

zo iets bedoel ik idd. Voedsel weigeren bv is lichamelijk niet inspannend, en is mentaal een leuke uitdaging, zeker als je bedenkt dat een emmer voer nogal een trigger is, dus dat ze daarbij wel eens mijn persoonlijke ruimte vergeet, is een leuke en ook nog handige oefening :D
Maar dan de volgende vraag: hoe leer je iets dergelijks?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:29

http://www.everyoneweb.com/nalanta/ :D

Zolang je het op kleine, mentale dingetjes houd, en geen buigingen (rekt spieren op) etc zie ik geen probleem. Houd de oefeningen kort, 5/10 minuutjes hoogstens, datkan hij absoluut aan.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:30

rienne schreef:
mijn 18 maanden oude pony kan achteruit, buigen (niet diep) gewoon met der kin net tussen haar knieën ze doet het zelf dieper hoor... en als ik daarmee bezig ben kan die wel een uur doorgaan dus met reactievermogen ben ik het niet zo mee eens idd niet alle pony's/paarden van de leeftijd hebben dat.

Dit vind ik dan weer niks.. Zo'n buiging kost onzettend veel inspanning en is van het paard zelf ene hoop kracht nodig. Zo'n jonkie heeft dat dus absoluut nog niet. :n

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:44

Met 18 maanden zou je met kleine dingetjes kunnen beginnen ja. Flemen, kusjes geven, nee schudden etc. is totaal niet schadelijk en ontzettend leuk voor je paard. :)
Denk eraan dat je de speelsessies kort houdt. 5 tot 10 minuten is lang zat!

Grotere kunsten kunnen eventueel wel maar dan alleen als je paard dit zélf aanbied en je daar spelenderwijs op in gaat. Dus niet je paard omtrekken in het compliment (dat is sowieso al niet de bedoeling) maar als je paard het aanbied kun je het wel op een commando gaan zetten.

Let erop dat je kunsten niet te vaak vraagt, 1x op een dag is voldoende, houdt het leuk! :)

rosehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:17

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:41

Je zegt je veulen mag lekker veulen zijn. Ik vind het wat jong om daar al mee te beginnen. Maart je kan er wel een beetje basis instoppen. Zoals stappen draven en galopperen op commando.( zonder longe en zweep) meelopen zonder touwtje maar verder zou IK niet gaan. Omdat je als je 1x iets fout doet veulentjes dat goed oppikken. En als je nu denkt wat is dat nou voor een 14 jarig meisje :D ik heb 2 paarden getraind in VD en werk met veulens.:)

Groetjes!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:59

Ik heb ook een 1.5 jarige (ongeveer) bij ons op loopstal staan. De oudere (12 jaar) werkt af en toe en ook ik merk dat er wat meer aandacht geeist wordt door je jonge heer :P .

Ik hou het idd bij wat aandacht spelletjes, geen buigingen of compliment. Moreno is erg op eten en heeft teveel haast, ik heb hem dus geleerd een dichte vuist is afblijven en je mag pas pakken als die open is. Nu nog aanleren dat het altijd met de lippen moet en niet soms met de tandjes :D

Beentje geven op commando (uitkrab houding) is ook super, wel opletten dat er niet te enthousiast een been omhoog komt en bijna je neus blauw wordt. Ook de hoevensmid houdingen zijn fijn om af en toe te oefenen, tik met je borstel op de voeten.
Spontaan is hij gaan komen als ik een kom beweging maak, dit doe ik nu vaker (altijd handig).
Ik probeer ook altijd een kusje te krijgen, het gevolg ik krijg hem ook spontaan :D

Hou rekening mee dat zo jong dier onbedoeld erg lomp kan zijn. Net als pubers die groeien en vaak nog hun eigen lengte niet kennen, hebben jonge paardjes dat euvel ook.
Alle trucjes leer ik hem aan zonder voer (behalve de gesloten vuist) hij is al blij met een aai of lief woord.
Ook mijn ruimte respecteren en opzij gaan voor me is een dagenlijkse lesje tijdens mesten of voergeven.

Kijk heel goed naar je paard wat hij doet en welke beweging jij gemaakt heb, vaak heel spontaan gebeurt er iets en dat kan je verder oefenen. Dit zijn ook vaak de natuurlijkste gedragingen in de kudde. Maak je maar eens groot (armen wat wijder langs je lijf) loop zijn richting uit met in gedachte, opzij of ik loop door je heen (desnoods loop je in het begin echt tegen hem aan en blijven duwen tot ie opzij gaat)
Je zult merken er wordt jou ruimte gegeven. Kijk ook eens goed naar de 4 jarige, die kan jou ook een hoop leren. Maak gebruik ervan in oefeningen. En nee ik heb ook geen curcus ofzo gevolgt maar puur geleerd in omgang met paardjes.
Een cementton is een heel stuk steviger dan een emmer, misschien een idee?