[AR] wat vraagjes over mennen (karren)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elodie1

wat vraagjes over mennen (karren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 16:54

Zoals de titel al zegt wil ik het 1 en ander weten over mennen.

Ik rij met mijn paard dressuur en zou graag gaan mennen voor erbij..
Nu weet ik dat een marathon wagen ect. best duur is
En vroeg ik me af of ik het ook af kan met een goedkoper recreatie wagen? (tot 500 euro tweedehands)
Of kan je daar alleen maar een rustig rondje mee naar buiten?
Ik zou vooral in de bak willen mennen.. en met mooi weer een rondje polder
En hoe zit het als je bijv. wedstrijd wil gaan rijden?
Dressuur of vaardigheid moet je dan persee zo’n dure kar hebben?
Graag hoor ik jullie ervaringen of een link waar ik deze info kan vinden!

Natascha1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:25

Dat zijn nogal wat vragen... Belangrijker is wat wil je ermee gaan doen.... en als je geen ervaring hebt wil je een wagen die voor en achter geremd is of toch liever alleen voor, om vergissingen te voorkomen. Je zou de eerste niet zijn die uit onervarenheid de verkeerde rem pakt en omkukelt. En de maat van de kar, zoals jij het noemt, moet ook passen bij de maat van je paard. En ga je enkelspan of dubbelspan... op goede wegen of mulle zand, dan speelt ook het gewicht van de kar mee. Ik heb mijn pony eerst zelf "voorbereid"op het werk voor de koets. Nu staat hij sinds een maand voor de koets. Hierbij heb ik hulp van iemand met ervaring. Nu ik weet dat mijn paardje het prima oppakt, ga ik serieus nadenken over wat voor koets ik wil hebben.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:34

Natascha1970 schreef:
En als je geen ervaring hebt wil je een wagen die voor en achter geremd is of toch liever alleen voor, om vergissingen te voorkomen. Je zou de eerste niet zijn die uit onervarenheid de verkeerde rem pakt en omkukelt.

Je bedoelt natuurlijk alleen achter.

Elodie1

Re: wat vraagjes over mennen (karren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 17:41

Als ik echt besluit om te gaan mennen laat ik mijn paard beleren bij ons op stal. (stal de Ronde van Koos de Ronde ect.)
En zal ik zelf men lessen nemen.

Het zou voornamelijk gaan om in de bak te mennen.. onze binnenbak is heel vlak dus niet echt mul zand ofzo.
En ik zou het heel leuk vinden om met de tijd een wedstrijdje mee te rijden..

Dus ik zoek eigenlijk iets wat daarbij past alleen heb ik geen geld voor een hele dure wagen ect.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:45

Als je zoals je zegt bij stal de Ronde staat, zou ik aan Koos hier wat advies aan vragen.
Rond de €500 vind ik zelf erg weinig voor een wagen waar je misschien ook een wedstrijdje mee wilt rijden, zelfs voor een tweede handse.
Misschien moet je gaan kijken voor een tweewieler, die zijn ook nieuw niet zo heel duur.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:15

Voor recreatief gebruik volstaat een (marathon)recreatiewagen. Ook deze wagens zijn solide, en sommigen rijden er zelfs marathons mee. Deze wagens hebben veelal bankjes achterop, wat ze wat "onhandig" maakt voor het betere marathonwerk. Vandaar dat je daar vaak echte marathonwagens ziet.

Maar als je alleen recreatief wilt gaan rijden, en dressuur wilt meepakken in de bak, dan hoef je echt geen dure marathonwagen aan te schaffen.

Voor het gemak is een rem achter aan te raden, evenals een wagen die onderdoor kan scharnieren. Luchtwielen zakken minder diep weg in mul zand dan harde wielen, maar neem geen wagen met autobanden, dat trekt weer zwaarder op zand.
Voor dressuurrijden is een breed lamoen beter zodat het paard genoeg ruimte heeft om in te buigen zonder dat ie wordt beperkt door het lamoen.

Voor D/V wedstrijden is een wagen die onderdoor kan scharnieren verplicht, maar hoe ie er uit ziet... dat maakt niet uit. Het totaalplaatje moet natuurlijk wel mooi zijn, het oog van de jury wil ook wat ;).

Een 2-wieler mag in de DV, en een rem moet aanwezig zijn indien je zonder broek aan je tuig rijdt. Binnenkort komt er een minimale spoorbreedte van 1.25m, (wellicht met uitzondering voor de allerkleinste pony's, daarover is men nog in overleg), houd daar rekening mee als je naar een wagen gaat kijken.

500,- euro is geen groot budget, maar als je goed rondzoekt op bijv. Marktplaats of bij een koetsenhandelaar, kun je soms wel geluk hebben en een veilige kar vinden voor dat geld. Als je nog even kan doorsparen, wordt de keus al weer wat groter...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:38

Je rijd met je paard dressuur. Hoeveel heb jij uitgegeven aan een goed hoofdstel, zadel en dingen als dekens, dekjes etc?
Waarom wil je dan niet meer dan 500 euro uitgeven aan een wagen? Goedkoop is duurkoop, en in het geval van een ongeluk met een onveilige wagen is het ook nog eens een kapot paard. Is dat je waard?
Kijk gewoon bij góede wagenhandelaren naar een leuke tweedehands marathonwagen. Die zijn er heus. Trek daar dan gewoon 1500 euro voor uit, spaar daarvoor door. Daaronder wordt het qua kwaliteit gewoon inleveren, ten koste van de veiligheid. Moet je niet willen. Koop ook een góed tuig, trek daar óók nog eens 500 euri voor uit. Dan ben je goed bezig.

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:45

Als je er niet zo veel van weet maar toch zeker van je zaak wil zijn.
Dat je ook bewust ben wat je in huis haalt kwa spullen is het mischien ook handig om je
koetssiersbewijs te halen.
Zo leer je ook veel dingen over het gebied mennen.:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:08

Sorry, maar zijn er niet ook verschillende takken in de mensport? (Correct me if I'm wrong) Weet niet wat TS precies verstaat onder een wedstrijd rijden?
Voor +/- €500,- kun je trouwens wel een degelijke, goede (marathon)recreatiewagen vinden; moet je wel geluk hebben (heb er zelf ongeveer een half jaar naar gezocht).

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 23:17

Ik wil gewoon "een" keertje een wedstrijdje rijden en meer niet.. En ik moet eerst eens kijken of ik en me paard het wel leuk vinden.. Toen ik mijn eerste pony kreeg lag er ook niet gelijk een zadel van 1600 euro op daar ben ik langzaam naar toe gegroeid.

Koetsiers bewijs lijkt mij idd ook wel handig.. gelukkig staan er op stal bij ons een hoop menners (logisch op een men stal haha) die me ook wel kunnen helpen :D

De meeste rijden idd wel met zo'n duurder karretje

de rest ook bedankt voor de reacties!

@devine duidelijke uitles :D bedankt!

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:49

Hey Leonie.
Ik rij ook met zo'n duur wagentje.
Wij zijn ook begonnen met een veel goedkopere hoor.
Wil je alleen dressuur rijden of ook een indoormarathon?
Dan heb je toch andere eisen.
Let er wel op dat de wagen een minimale spoorbreedte heeft van 1.25 anders kan je er over 2 jaar geen wedstrijd meer mee rijden.
Ik zou haar eerst laten betuigen voordat je naar een wagentje gaat kijken.
Je kan wel vast met Dandy of Lotte oefenem hoor,om te kijken of je het zelf wel wat vindt.