snoepjes zijn te lekker!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lauke

snoepjes zijn te lekker!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 11:13

een paar maanden geleden ben ik begonnen met m'n 17 jarige verzorg fries aan vrijheidsdressuur.
Ze pikt alles heel erg snel op en na 1 keer was ze al heel braaf en snapte ze wat ik bedoelde.
Benen optillen op commando, geen probleem. Later ben ik begonnen met de jambette. na 2 tot 3 keer oefenen had ze het al onder de knie. Alleen ze wordt zo druk!
Bij de jambette vraagt ze altijd metteen om snoepjes. Soms geef ik haar dan alleen een aai als beloning. Maar ze weet dat ik snoepjes heb. Dan gaat ze heel ongeduldig steeds de jambette doen totdat ze snoepjes krijgt. ik probeer dit altijd te negeren en ga dan wat anders doen.
Maar laatst wou ik weer wat met der gaan spelen in de bak. Eerst gewoon een beetje achter me aan lopen paar keer voet gevraagd en toen de jambette. maar nadat ze de jambette had gedaan bleef ze schooien.

Ik ben toen maar gestopt en terug naar stal gegaan. toen in stal nog even met der gespeelt en dat ging goed. Ze heeft toen in een half uurtje het flemen en schudden aangeleerd. En toen was ze weer heel rustig.

Hoe kan ik dat schooien bij de jambette het beste afleren? Ze doet het namelijk ook wel is als ik aan het poetsen ben en dan blijft ze met der been over het touw hangen. Gelukkig raakt ze dan niet in panniek en kan ik hem los maken maar vind het geen fijn iets.

kehdra

Re: snoepjes zijn te lekker!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:18

Bekent probleem :P
In mijn geval compleet mijn eigen schuld omdat ik niet altijd consequent genoeg ben.
Negeren als ze uit zichzelf een jambette doet, en pas een beloning/snoepje wanneer de opdracht perfect wordt uitgevoerd waarbij je de lat steeds hoger legt.

Ik ben eens begonnen met het werken met een clicker, zodat er enkel na het klinken van de clicker iets lekkers kwam dit werkte erg goed. :j Wellicht is dat een optie voor je.

Het aller-aller-aller belangrijkste blijft dus het consequent zijn.

(oh en een tip, ga met vrijheidsdressuur niet beginnen met die paardensnoepjes; dat is een en al suiker... Een paar bixjes muesli of liever nog blokjes (geen schijfjes!) wortel vind die van mij ook te gek, en is stukken beter voor je paard)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 11:36

ja de klikker dat is indd miss ook bog een goede oplossing.
Daar ga ik is wat over opzoeken :)
Ik gebruik nu van die mini bixjes :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:03

Je kunt ook het voedsel weigeren aanleren. Dan leert je paard dat ze alleen iets krijgt als ze netjes wacht.
Hoe leer je het aan?

Neem de voerbeloning in je hand. Steek je hand naar voren, hand open. Als je paard naar je hand toe wil gaan zeg je duidelijk 'Nee' en sluit je je hand. Als ze met haar neus je hand aanraakt wip je met je vuist even omhoog zodat ze een tikje tegen haar lippen krijgt. Dit blijf je doen tot ze haar hoofd wegdraait of haar aandacht ergens anders op focust. Dan geef je het beloningssignaal en geef je het voer.

Let erop dat je je hand op zijn plek houdt dus niet steeds iets terugtrekken. Het is jou ruimte en daar mag ze niet komen.

Je zult vanzelf zien dat ze steeds geduldiger zal worden en netter met het eten om zal gaan.

Succes!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 12:08

bedankt! dat ga ik is proberen :)

Vanaf wanneer geef je weer lessen hannah? zou graag een keer een lesje willen :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:09

Ik PB je even! :j

Angeliiquexo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:41

kehdra schreef:
(oh en een tip, ga met vrijheidsdressuur niet beginnen met die paardensnoepjes; dat is een en al suiker... Een paar bixjes muesli of liever nog blokjes (geen schijfjes!) wortel vind die van mij ook te gek, en is stukken beter voor je paard)

waarom per sé blokjes wortel en geen schijfjes?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:44

schijfjes kunnen dwars gaan zitten in de keel. ;) Blokjes niet dus is veiliger.

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:15

Ik heb het tegenovergestelde probleem... Mijn paard is niet happig genoeg op de snoepjes. Een paard dat alles doet voor een snoepje lijkt me zo veel makkelijker. Na een aantal beloningen, laat hij de snoepjes gewoon staan :S Iemand ooit onweerstaanbare snoepjes gehad dat geen enkel paard kan weerstaan? :P

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:21

Wat geef je dan? Voor biks doen ze vaak een moord, en anders appel, peer, wortel,... Ik zou bij jou paardje erg veel afwisselen en dus niet te lang hetzelfde geven :)

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:30

Dat is indd wel een goed idee, ik heb met snoepjes geprobeerd maar dan ging het 5 keer goed maar dan verloor hij zijn intresse. Nu ben ik met bix bezig en hij eet het wel maar twijfelend. Hij is er niet erg happig op. En denken jullie dat 't inderdaad zo is dat een paard dat een moord doet voor een snoepje makkelijker te trainen is dan een paard dat liever een grasje eet in de wei :P

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:23

Als jouw paard liever gras eet, zou je als je gaat oefenen als beloning kunnen geven dat hij even mag grazen. Ik denk dat je moet kijken naar wat het meest een beloning voor je paard is. En is het verband tussen het goed uitvoeren van een oefening en een voedselbeloning krijgen wel duidelijk voor hem?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 08:45

Je moet heel duidelijk zijn in je belonen :j
Gebruik je hiervoor een duidelijk beloningssignaal? Denk aan een woord met je stem, of bijvoorbeeld de clicker.

Dan kun je heel goed gaan varieren in je beloning. Wanneer je bijvoorbeeld een mindere jambette krijgt, geef je gewoon geen beloningssignaal en daarna dus ook geen beloning. En kan je dus voldoen met een aai en dus zeggen, hij was goed maar kan beter!

Zo leert je paard dat enkel na een signaal een beloning volgt. Jambettes zonder dat jij een commando hiervoor hebt gegeven moet je gewoon negeren.

Maar je moet zelf als trainer hier dus heel duidelijk in zijn; commando - beloningssignaal - beloning.
Zodat het duidelijk wordt voor je paard dat er enkel een beloning volgt mits ze een commando krijgt en mits ze het netjes uitvoert.

Succes!

samuraiLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:30

Als je paard iets verkeerd doet beloon je hem niet.

- Ik denk dat het beter is dat je blijft proberen maar er voor zorgen dat hy niet van je profiteert?

Het is best is belonen als jy het vraagt en niet belonen als hy het van zelf doet .

Nog veel succes !