grondwerk: tips voor beginner?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

grondwerk: tips voor beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 12:34

:wave:

Ik ben ondertussen al iets meer dan 2 jaar in het bezit van een jonge fjordenruin. Hij is momenteel 2 jaar & 7 mn ongeveer.
De 'basis' zit er eigenlijk goed in: hij loopt netjes mee aan een touw, staat stil in de poetsplaats en poetsen zelf vind hij geweldig, ook de wasplaats + water vind hij helemaal oké, voetjes geven begint te lukken, ...
Stilaan doe ik ook al eens wat meer : eens rondwandelen in de grote piste, korte wandeling op straat, zadeldoek opleggen met dekensingeltje rond,... allemaal echt spelenderwijs..

En nu zou ik evtl ook graag met grondwerk willen beginnen...
Ik had met het boek ' grondwerk met paarden' van Inge Teblick aangeschaft maar dat wil eigenlijk niet zo vlotten.
Heeft iemand nuttige tips voor me: hoe begin je eraan? Hoe bouw je dit op? welke materialen gebruik je evtl? zijn er websites / andere boeken die ik kan bekijken?

thoraklover

Re: grondwerk: tips voor beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:00

Misschien is het boek '101 horsemanship oefeningen' wat voor je? Volgens mij heet het zo.. Staat duidelijk uitleg etc in.

lijs1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:06

kijk vooral eens naar rechtrichten.De basis voor een paard wat straks goed moet lopen. Is ook veel op youtube over longeren op clinics, kun je ook een hoop uit halen hoe een paard mooi moet kunnen lopen en heo je het aanwijzingen kan geven in het begin.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:08

@lijs1990, bedoel je lange lijnen? Met longeren richt je paard volgens mij niet recht? Het is belangrijk eerst verder te gaan met wijken voor druk, eigen ruimte, etc, voor je met dat soort dingen bezig gaat.

lijs1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:13

Ik bedoel eignelijk dat ik door longeren eerste de spieren aan beide kanten verleng. En inderdaad vervolgens de normale stappen van het rechtrichten volgen. Maar daar zijn wel leuke sites over te vinden waarmee je een leerzame basis kan leggen voordat je gaat rijden.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:16

Ben benieuwt naar een link.

Ikzelf richt recht onder het zadel, dus waarom zou het een toevoeging zijn om het op de grond te doen? Volgens mij bedoelt TS verder met grondwerk wijken voor druk, eigenruimte, wijken vanaf de voorkant, zijkant enachterkant etc..

lijs1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:22

spieren verlengen, trainen en lopen kun je prima mee aan de slag zonder er op te hoeven rijden. Het klassieke grondwerk is prima maar het lijkt me een leuke tip voor haar om zich ook eens in het rechtrichten vanaf de "grond" bezig te houden aangezien het gewoon heel lang duurt voordat je de spieren hebt verlengt en versterkt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:22

Het boek 101 horsemanship oefeningen is inderdaad een aanrader.

lijs1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:30