Een maand of 8 geleden heb ik een IJslanderruin gekocht. Inmiddels is hij 2,5 jaar oud. Er zit geen kwaad in, hij is af en toe alleen een beetje overenthousiast. Een maand of twee geleden ben ik eens begonnen met wat clickertraining, wat oefeningetjes zoals: touch, nee, ho. Dit doet hij oké, maar hij blijft (ondanks het frequent oefenen van NEE) toch wel erg gericht op de voedselbeloning. In het algemeen is hij dan ook dol op eten.
Inmiddels heb ik een paar keer een wandelingetje met hem gemaakt. Van groot of klein verkeer schrikt hij niet, maar hij krijgt het regelmatig 'in zijn bol' en probeert dan vóór me te gaan lopen, of hij maakt een klein steigertje.
Voor mijn eigen gevoel ben ik heel consequent in de omgang met hem. Dat betekent dat ik hem bij bijtneigingen corrigeer dmv een elleboog/schouderstoot en hem op strenge toon toespreek, als hij me voorbij wil lopen zeg ik heel duidelijk HO en laat hem achteruitgaan tot hij weer achter me loopt.
Om een lang verhaal kort te maken: ik denk dat het tijd wordt iets meer structuur aan te brengen in onze omgang, iets meer vóóruit te gaan, samen meer te leren dan we nu doen, om onze omgang te versoepelen.
Zelf denk ik daarbij aan de 7 games van Parelli (om mee te beginnen), omdat de methode van Parelli je helpt om -naast een betere omgang- uitéindelijk toe te werken naar het inrijden. Daarnaast spreekt de inhoud van de 7 games me gewoon ook heel erg aan. Ik vraag me af hoe jullie hierover denken? Is dit een advies dat jullie zouden geven?
Zo ja, dan ontvang ik ook graag tips over waar ik aan materiaal kan komen. Ik lees overal dat de 'oude' versie van Parelli beter (of duidelijker) zou zijn dan de nieuwe. Wat moet ik dan precies bestellen en vooral: waar? Is er nog ander materiaal, bijv. een carrotstick, dat ik moet hebben voor ik 'aan de slag' kan?
Alvast bedankt voor de adviezen!