Van IJslands monster tot... Hoe verder?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Van IJslands monster tot... Hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 18:39

Ik geloof dat het -ondanks de veeeele topics die ik al heb gevonden en doorgelezen- tijd wordt om eens advies te vragen.

Een maand of 8 geleden heb ik een IJslanderruin gekocht. Inmiddels is hij 2,5 jaar oud. Er zit geen kwaad in, hij is af en toe alleen een beetje overenthousiast. Een maand of twee geleden ben ik eens begonnen met wat clickertraining, wat oefeningetjes zoals: touch, nee, ho. Dit doet hij oké, maar hij blijft (ondanks het frequent oefenen van NEE) toch wel erg gericht op de voedselbeloning. In het algemeen is hij dan ook dol op eten.

Inmiddels heb ik een paar keer een wandelingetje met hem gemaakt. Van groot of klein verkeer schrikt hij niet, maar hij krijgt het regelmatig 'in zijn bol' en probeert dan vóór me te gaan lopen, of hij maakt een klein steigertje.

Voor mijn eigen gevoel ben ik heel consequent in de omgang met hem. Dat betekent dat ik hem bij bijtneigingen corrigeer dmv een elleboog/schouderstoot en hem op strenge toon toespreek, als hij me voorbij wil lopen zeg ik heel duidelijk HO en laat hem achteruitgaan tot hij weer achter me loopt.

Om een lang verhaal kort te maken: ik denk dat het tijd wordt iets meer structuur aan te brengen in onze omgang, iets meer vóóruit te gaan, samen meer te leren dan we nu doen, om onze omgang te versoepelen.

Zelf denk ik daarbij aan de 7 games van Parelli (om mee te beginnen), omdat de methode van Parelli je helpt om -naast een betere omgang- uitéindelijk toe te werken naar het inrijden. Daarnaast spreekt de inhoud van de 7 games me gewoon ook heel erg aan. Ik vraag me af hoe jullie hierover denken? Is dit een advies dat jullie zouden geven?

Zo ja, dan ontvang ik ook graag tips over waar ik aan materiaal kan komen. Ik lees overal dat de 'oude' versie van Parelli beter (of duidelijker) zou zijn dan de nieuwe. Wat moet ik dan precies bestellen en vooral: waar? Is er nog ander materiaal, bijv. een carrotstick, dat ik moet hebben voor ik 'aan de slag' kan?

Alvast bedankt voor de adviezen! :)

RianneH

Re: Van IJslands monster tot... Hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:41

Ik heb niet echt ervaring met Parelli, dus daar kan ik geen advies op geven.
Wat ik me wel af vraag is hoe de huisvesting is van jouw paard op dit moment en waarom je zo'n jong paard gekocht hebt?
En binnen welke tijd wil je hem gaan beleren? Volgens mij is het gebruikelijk juist Ijslanders erg laat (4-5jaar) pas te beleren..

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 18:45

Hij staat 24/7 buiten met schuilstal en andere paarden...

Waarom ik zo'n jong paard gekocht heb lijkt me hier niet relevant. Ik heb geen vaste tijd waarbinnen ik hem wil gaan beleren eigenlijk. Als ik het rijden belangrijk had gevonden, had ik in ieder geval wel een rijdier gekocht. Het gaat in mijn vraag dan ook niet over beleren, maar over omgaan met :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:03

Als ik jou was en je wilt goed beginnen zou ik op zoek gaan naar iemand die je kan begeleiden met Parelli-oefeningen. :j

Ik heb laatst mijn eerste Parelli-les gehad, wat een enorme eye-opener was. Het is dan ook heel anders omgaan met je beestje dan zoals wat jij hier omschrijft. Wat ik uit je post opmaak is dat je nog duidelijk moet maken aan je paardje dat hij niet in jouw ruimte mag komen zolang jij dat niet vraagt, dit doet hij wel en ziet jou ook nog niet als de leider.

Pak het eens anders aan, zoals ik in mijn eerste les heb meegekregen. Je mag hem best corrigeren, maar doe dit eens zonder emotie. Reageer niet met omkijken en een HO-geluid, maar zeg rustig, "dat zou ik niet doen" en corrigeer hem door een ruk aan het halster. Na die ruk gelijk loslaten, als hij luisterd uiteraard. Gaat hij door, probeer dan rustig te blijven en corrigeer zodra jij je niet veilig voelt, maar ik denk dat je al snel ver bent bij de eerste keer corrigeren. Je paardje moet het gevoel krijgen dat jij de leider bent en geloof me, dat heb je snel voor elkaar! Daarom raad ik je ook begeleiding aan. :j

Wat ook leuk is, is om je paardje lekker nieuwsgierig te laten zijn. Neem eens een voetbal mee, een paraplu of noem maar op. Laat je paardje lekker aan vanalles wennen in een vertrouwde omgeving. :)

Superveel ervaring met Parelli heb ik nog niet, maar ik kan je zeker aanraden er wat mee te doen! :j Ik heb er enorm veel aan gehad, vooral het zelf rustig blijven, want voorheen werd ik boos als ze even een keer niet deed wat ik wilde. :)

Wat betreft het jonge paard, dat staat hier helemaal buiten lijkt mij. Ik heb die van mij sinds veulen af aan, verder geen ervaring met jonge dieren, maar heb er nog geen moment spijt van gehad, zeker nu het zo fijn gaat! Overigens is beleren over het algemeen beter om pas te doen als ze een jaar of 4 zijn, zoveel beter om ze nog even dat jaartje te geven. :j

*lange post :oo *

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:04

Maar, omgaan met is de basis en is ook beleren. Het woord zegt het zelf al.
Aan de andere kant hebt je wel gelijk, ik was wat te snel met mijn aannames. Ik ging er namelijk vanuit dat hij niet de vrijheid kreeg om peuter te zijn en dat die 6 maanden tot de 3 jaar niet snel genoeg konden komen.

Laat ik dan weer even ontopic gaan. Persoonlijk vind ik dat paarden tot een leeftijd van 4 in een groepje met leeftijdsgenootjes (1-4jr) moeten leven en juist niet te veel in de hand moeten komen. De basis leg je in de eerste maanden, vast staan, voetjes geven, meelopen. Daarna uitgroeien en paard zijn.
On topic :D Ik denk dat je niet zo consequent bent als je denkt. Parelli kan heel goed helpen om jouw grenzen duidelijk te stellen, maar het is geen must. Kan dus een goed hulpmiddel zijn om jou te leren hoe om te gaan met deze situatie.
VD zou ik laten of juist doen zonder voerbeloning. Hij moet het ook willen omdat hij het leuk vind wat te doen en belonen kan ook met andere dingen dan voer.
Verder zou je ook met een zweepje kunnen werken wanneer je hem mee neemt om te wandelen. Niet om te slaan, maar om je grenzen te kunnen aangeven. Wij namen jonge paarden altijd met een zweepje mee, lopen ze niet door, corrigeer je van achter, gaan ze je voorbij, corrigeer je van voor. Perfect hulpmiddel.
Als laatste denk ik dat je ook nog net iets sneller moet zijn. Bijna nog voordat hij bedenkt dat hij iets wil doen, moet jij daarop inspelen en ingrijpen. Gaat je wat tijd kosten, maar denk dat het wel gaat helpen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 19:30

Kijk, op zulke tips had ik dus gehoopt +:)+ Als je er zelf zo middenin zit voor je gevoel, is het soms lastig om logisch na te denken over wat nu handig is om te doen.

Ik kan me in beide posts ook goed vinden. Denk inderdaad dat ik te veel reageer vanuit emotie en te weinig vanuit paardentaal. Vreemde voorwerpen meenemen doe ik af en toe ook, gewoon mee het weiland in. Dus daar gaan we gewoon lekker mee door. Denk dat (in ieder geval een keer om op te starten) begeleiding ook niet verkeerd zou zijn.

RianneH, zweepje heb ik inderdaad al vaker gehoord. Dat ga ik de volgende keer gewoon eens proberen, denk dat het me zal helpen mijn grens aan te geven. Ik ben begonnen met VD zonder voedselbeloning, alleen deed meneer het niet voor een knuffel. Vandaar dat ik begonnen ben met voedselbeloning, maar dat is het dus ook niet helemaal. Sneller en consequenter zijn, ik moet ermee aan de slag :j

Off-topic: de bezorgdheid over te vroeg beleren is begrijpelijk, maar niet nodig. Ik geniet er gewoon van met m'n beestje om te gaan, hoef er echt niet binnen zo-en-zo veel tijd op te zitten. Eerst maar eens de omgang goed voor elkaar en tussendoor krijgt hij natuurlijk ook nog heel veel vakantie/vrije tijd!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:07

Wat betreft voedselbeloning, als je besluit echt met Parelli bezig te willen ben je daar wel snel vanaf. De beloning moet komen uit de rust die jij je paardje geeft. :) Stel je doet een oefening, deze voert hij/zij goed uit, direct de rust geven en even wat anders doen of gewoon even helemaal niks. :) Ik wil niet zeggen dat je de natuur moet nabootsen, maar als een veulen wat leert van de moeder en die doet het goed, krijgt die ook niet een lekker suikerklontje. :D Dan zal de moeder het veulen zijn/haar gang laten gaan of lekker rustig bij zich houden.

Met betrekking tot een zweep, kijk er wel mee uit. Een zweep is vrij flexibel. Voor je die gaat gebruiken om hem te remmen of mee te krijgen zou ik 'm duidelijk maken dat het een hulpmiddel is en geen martelwerktuig. ;) Dus doe er lekker veel friendly game mee! Dat kan je nooit teveel doen en dit kan je straks met 'vreemde' voorwerpen ook weer uitbreiden. :D

Met mijn pony, die nu 3,5 is, ben ik nog niet aan beleren toegekomen, blij toe, dan had zij echt misbruik van de situatie gemaakt. Nu hebben we een enorme vertrouwensband opgebouwd, die we nog lekker gaan uitbreiden en dan is straks de stap naar het erop stappen zo klein dat ze het waarschijnlijk prima accepteert en heeft ze lekker de tijd gehad nog wat verder te groeien. :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 20:11

Ik ben het helemaal met je eens m.b.t. de rust ipv voedselbeloning, zo ben ik dus ook 'begonnen'. Alleen zinde het meneer niet, waardoor hij de 'oefeningen' gewoon niet uitvoerde. Toen heb ik naar de voedselbeloning gegrepen, wat misschien niet helemaal de juiste oplossing is geweest (blijkt nu).

Het zweepje kent hij gelukkig al, ik heb er onbewust een soort 'friendly game' mee gedaan, maar deze zal ik nog eens herhalen voordat ik hem meeneem op wandeling.

Dat wil ik dus ook, een vertrouwensband opbouwen, deze uitbreiden, dan moet opstappen peace of cake zijn. En juist om die band te verbeteren dacht ik dat de 7 games van Parelli daarvoor wel een goede start zouden zijn. Dat hij daar dan meteen wat van leert (en ik waarschijnlijk nog meer) is mooi meegenomen toch?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:17

Alles wat jij op de grond straks met hem kan, doe je straks met beide handen los op hem. ;) (niet te letterlijk nemen, maar het wordt zoveel makkelijker!)

Weetje, een paard kent alles al wat jij met Parelli doet, alleen moet je zelf weten hoe jij de signalen afgeeft en je dus wat in zijn gedrag verplaatsen. :) Maargoed, denk dat een nog meer ervaren Parelli-er dit nog beter kan beschrijven. :D

In elk geval is het u eerst belangrijk dat je paardje weet wat zijn plek is en wat jouw ruimte is. Veiligheid eerst! :D

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:13

wat altijd een heerlijke reacties!! ;)
Ik denk dat je al goed bezig bent Sonja!! maak hem duidelijk dat jij de leider bent en het niet andersom is!! Zoals ik je al eerder had gezegd zou ik met het zweepje proberen heeft bij mij super geholpen!! Succes ermee;)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:28

Ik zou je niet teveel gaan richten op 1 'methode', probeer juist te kijken wat bij jou en je paardje past.

Wat ik zelf heel belangrijk vind bij jonge paarden, is om hoofdzakelijk te starten zonder voedselbeloning. Dus puur op houding & lichaamstaal.
Uiteindelijk kun je als de verstandhouding goed zit het clickertrainen wel weer toepassen.

Júist een combi van zowel positieve als negatieve bekrachtiging kun je heel goed gebruiken in de training van je paard.

En inderdaad door op de juiste manier met je paard te trainen op de grond, is de stap dadelijk naar erop helemaal niet meer zo groot.

De 7 games is overigens het zelfde als de basisgrondwerkoefeningen die je in andere methoden e.d. terug vindt, het komt iig allemaal grotendeels overeen.

Wat betreft Parelli maakt het niet zoveel uit welke pakketten je neemt (heb zelf ook verschillende versies hier liggen), 2dehands is wel voordeliger en ze zijn wel her en der te vinden hier op Bokt of op marktplaats of elders op het net. Maar nogmaals staar je niet teveel blind op 1 methode, dat is vaak de 'fout' die veel mensen maken, verbreed je visie en probeer uit alles en iedereen het beste te halen! :)

Als je het leuk vind om te weten hoe ik te werk ga (bijv. van jong onopgeleid paard tot onder het zadel) mag je me altijd een PB sturen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 11:36

@ Muzefee: ik sluit me er helemaal bij aan :D Nu de praktijk nog!

@ Bojangles: ik heb een pb'tje verstuurd!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 15:05

sonja, wat leuk dat je een manier zoekt om beter met je ijslander om te gaan.

Ik heb mijn ijslander al 4,5 jaar maar ik ben onlangs ook met parelli begonnen. En het blijkt dat wij nog een berg uit te zoeken hebben. Mijn ijslander reageert heftig!

Ik ben begonnen met een les. Het oude level 1 pakket heb ik gekopieerd van een vriendin maar vind ik veel te saai en langdradig dus die zou ik je niet aanraden.

Ik ben lid geworden van de savvy club en ben net die website wat aan het afstruinen. Daar kun je ook de oude pakketten online kijken. Dus wellicht is een poosje lid worden handig?

Ik heb nu een aantal lessen gehad van een instructeur van parelli en dat bevalt mij heel goed. Het is toch een complex geheel! Ik raad je aan om ook les te nemen, al is het maar een paar keer, dan weet je het principe van parelli en de instructeur kan jou meer vertellen over het karakter van je paard.
Verder is het leuk om naar demo's te gaan (bv ook op de NH dag bij mansour ieder jaar) om wat inspiratie op te doen.

veel plezier!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 18:51

@ rakni: wat grappig om een IJslandereigenaar tegen te komen die aan Parelli doet! "Meestal" hoor je zulke dingen niet zo in die wereld.

Je zegt dat je IJslander heftig reageert, kun je daar wat meer over vertellen?

Ik ga eens kijken naar die club, misschien is dat wat... Een paar lessen nemen lijkt me om te beginnen sowieso een goed idee. En de NH dag op Mansour sla ik de volgende keer zeker niet over!

Hoe ver zijn jullie nu samen? En hoe oud is jouw IJslander?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:34

mijn ijslander is 11. We zijn helemaal nog niet ver, 2 maanden geleden begonnen. Ik oefen niet iedere dag. Mijn vriendin doet ook parelli dus het is ook leuk om samen te doen.
mijn ijslander is nogal introvert. maar bij parelli vraag je nogal dominante dingen van je paard en daar wordt hij soms nogal extravert van. Dan kom ik allemaal weerstand tegen die in het dagelijks leven wat meer verscholen zijn. Dan gaat hij opeens bokken en rennen terwijl hij dat normaal nooit doet. Hij verveelt zich snel en dat is moeilijk want ik heb de fijne kneepjes ook echt nog niet te pakken. Ik wil dus iets oefenen wat ik nog niet kan en dan heeft hij alweer wat anders bedacht. Ik geef hem een "send" naar links en hij rent opeens naar rechts omdat hij dat fijner vindt. zulke dingen. Uiteindelijk wordt hij er altijd rustig van en staat hij lekker tevreden te smakken.

Ik vind het fijn om les te hebben zodat je iemand hebt waarmee je kan bespreken hoe je kunt reageren wat je kunt doen als het niet gaat zoals het zou moeten. De reacties kunnen zo verschillend zijn!

ik ben ook geen typische ijslandereigenaar.

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:48

persoonlijk vind ik parelli een hele goede manier om een betere verstandhouding met je paard te krijgen als in jij de baas en hij de volger. Als je de producten wel al meteen wil hebben kan je bijvoorbeeld kijken op equiplay.nl (of .com xD ) daar heb je goedkopere varianten waar prima mee te werken is (doe ik ook). ik vind het goed van je dat je zo alternatieven zoekt. Het verschil tussen de oude en nieuwe versie kan ik je niet vertellen, dat weet ik niet. Maar beginnen met de 7 games lijkt me een goed plan. je kan het altijd proberen. Wel is het belangrijk dat je goed de signalen opvangt. Als je natuurlijk alleen begint (zonder begleiding) kan het zijn dat je signalen niet meteen herkent of niet helemaal goed doorhebt wat ze beteken. Ook kan je jezelf wat moeilijker corrigeren maar het is zeker neit onmogelijk! veel succes, en mochten er alsnog vragen zijn, kan je altijd pben :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 15:05

Nogmaals bedankt voor de tips! Ik zet hier even een update neer, misschien brengt dit nieuwe ideeën naar boven? Ik vind het zelf in ieder geval erg maf.

De wandelingetjes waarbij de problemen optraden (voor me proberen te lopen, omhoog komen) waren kort: zo'n 10 tot 15 minuten. Afgelopen weekend heb ik de proef eens op de som genomen en besloten een langer stuk te gaan wandelen. Er ging een familielid met mij mee voor de "veiligheid".

Afgezien van het feit of het verstandig is of niet om dit met zo'n jonkie te doen: we hebben ruim een uur heerlijk gewandeld. Naar aanleiding van de tips heb ik een kort zweepje meegenomen en deze heb ik welgeteld twee keer tegen zijn borst gehouden, omdat hij wat enthousiast werd. Voor de rest gedroeg hij zich voorbeeldig, oortjes naar voren en hij was regelmatig lekker aan het smakken.

Zelf heb ik hier twee verklaringen voor: a) hij verveelde zich tijdens de korte wandelingetjes (want niet veel variatie mogelijk ivm de tijd) en meer uitdaging zorgt voor gewenst gedrag en b) tijdens de wandeling was ik zelf ontspannen en minder gefocust op mijn ijsco, omdat ik met mijn familielid aan het kletsen was.

Ik wil mezelf de komende tijd in ieder geval wel gaan verdiepen in Parelli, voornamelijk de 7 games. Maar dat is ook gewoon omdat ik het leuk vind. Verder blijven we deze 'stijgende' lijn -hopelijk- vasthouden...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:16

gelukkig ging het lopen goed. Misschien doe je het al maar met lopen als hij uitbarstingen heeft een longeerlijn eraan dan kan je afrollen als hij op zijn achterbenen gaat staan (niet naar achterlopen maar wel blijven staan)

Voor het op voer gericht zijn. Leer hem een teken aan wanneer hij wat krijgt. Hier is het een vuist maken met het lekkers erin. Dan tikt ze rustig ertegen aan en blijft ze wachten totdat ik mijn hand open en paktze het rustig. Ze is dus niet meer zo gefocusd op mijn handen behalve als ik er een vuist van maak.

Maar gelukkig is de lijn goed. Zelf nooit grondwerk gedaan wel de basis op commando en dat is het.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 15:19

momo_lover schreef:
Misschien doe je het al maar met lopen als hij uitbarstingen heeft een longeerlijn eraan dan kan je afrollen als hij op zijn achterbenen gaat staan.

Voor het op voer gericht zijn. Leer hem een teken aan wanneer hij wat krijgt.

Ik heb een leadrope van 4 meter, dus kan inderdaad een stukje afrollen.

Verder gebruik ik een clicker, als ik click krijgt hij een beloning en verder niet :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:35

mijn paarden van 2 hebben ook zulke fases, langs de weg moeten ze echt luisteren, ik zet ze 100x achteruit desnoods en draai met mijn touw zodat ze niet naar voor kunnen, wel houdt ik met de wandeling rekening en ga ik korter zodat we nog even in de bak kunnen spelen. Jong dier wil nou eenmaal liever ravotten en niet netjes naast de mens wandelen, gehoorzaamheid is belangrijk, maar luisteren naar zijn vraag ook.

Over voedsel, ik gebruik niet altijd voedsel, soms neem ik wat lekkers mee, soms niet (eigenlijk meestal niet). Als ze ooit 30 jaar mogen worden is het vroeg genoeg om ze te gaan verwennen, ik krijg ook niet voor elk ding een snoepje. Uitademen, aaien en lieve woordjes moeten genoeg zijn.

Wel vind ik clickeren nuttig en zijn ook wat meiden op stal die het doen. Maar ik stimuleer de meiden wel om niet om alles te klikken en voer erin te stoppen. LAat het paard maar denken en meerdere opdrachtjes uitvoeren. Is het niet helemaal goed, geen probleem wordt hij evengoed beloont maar geen klik en snoepje.