Ik heb een ponyhengst van nu 1,5 en we rommelen samen lekker aan. Voor ik een stortvloed aan reacties over opfok en paardenvriendjes krijg; poown staat overdag lekker buiten met een aantal ruinen en 's avonds staat ie in een uitloopstal met zn beste vriendje. Aan contact écht geen gebrek. Daarbij vind ik het heerlijk om een beetje te tutten en te trutten met m, en gezien zn keurige manieren in de omgang werkt dat echt niet in zn nadeel. Hij kan 23 uur per dag heerlijk paard zijn, dus daarover aub geen op- of aanmerkingen (ik ken bokt zo langzamerhand wel een beetje hihi

Dan t volgende; ik ben met hem zo nu en dan een beetje bezig met VD. Geen gekke dingen en als ik merk dat de concentratie niet meer optimaal is, is t ook klaar en laat ik m weer lekker zn gangetje gaan.
Punt is alleen dat hij vaak dingen uit eigen initiatief doet. Ik heb een tijdje geleden een beginnetje gemaakt met de Spaanse Pas (I know, eigenlijk een oefening voor een iets ouder paard, beginnersfout, ben vaak eigenwijs) en sindsdien blijkt Biscuit dat zó leuk te vinden (welke hengst vindt t nou niet prachtig om stoer op de grond te meppen) dat hij t vaak uit eigen initiatief doet. Ik corrigeer hem dan ook meteen, op vriendelijke wijze, kan immers niet zomaar verwachten dat hij alles al snapt (zodra ik weet dat hij iets donders goed snapt corrigeer ik iets pittiger hoor en t is dan ook meteen over met t geklier). Maar t blijft. Ga ik in de bak of paddock staan, gewapend met voertasje en clicker, is daar spontaan die Pas. Wandelen we buiten en wordt ie erg enthousiast, Pas. Als ik t één keer van m vraag (paar weken terug bijv bij een shoot, leek me wel een mooi plaatje) wordt ie daarna ook meteen ontzettend opdringerig terwijl hij vóór die Pas braaf was en zich netjes gedroeg.
Ook ben ik kortgeleden begonnen met hem op een verhoginkje te leren staan. Bleek toch iets teveel gevraagd, dus dat gaat de kast weer in voor over een paar jaar. Heb t echt maar 2x geoefend... Maar als Bis nu ongeduldig wordt bij t vaststaan of met wat dan ook, gaan hup dat been in de lucht, want daar is een heeeel klein randje, daar kan die voet vást ook wel op!
I'm lost.... Wat doe ik fout? Ik leer dingen aan op een specifieke plaats, dus de bak of paddock. Mét clicker, corrigeer ongewenst gedrag... Waar gaat t nou mis? Is Bis gewoon heel enthousiast en wil ie graag laten zien wat ie kan? (ik weet, das vermenselijken, in zijn gedachten draait t natuurlijk om de snoepjes...) Heb ik iets fout gedaan? Overgeslagen? Hij is verder echt keurig in de omgang... Absoluut niet dominant, kent zijn plaats tov mij heel goed, vertoont verder geen ongewenst gedrag buiten de standaard jonge-paarden-trucjes.. Ik wil hem niet keihard afstraffen voor iets waarvan hij zelf misschien niet eens beseft dat t niet mag, en met die methode ben ik vooralsnog heel ver gekomen. Maar moet ik nu strenger zijn? Of doe ik iets fout wat ik praktisch alleen bij mezelf kan en moet corrigeren?
We VD-en overigens echt niet extreem veel hoor... Hooguit eens in de 2 weken een minuut of 10, ik denk zelfs nog wel korter ivm zn concentratie

T is een lang verhaal geworden, maar heb liever dat t er duidelijk staat

Wie weet waar t mis gaat en kan me helpen?