Te veel eigen initiatief...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Te veel eigen initiatief...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 22:11

Na toevallig een topic tegengekomen te zijn waarbij een paard met VD en iets te veel eigen initiatief helemáál de verkeerde kant op ging wil ik toch is ff mn licht opsteken... Voordat mijn poown ook helemaal de mist in gaat, dan ben ik verder van huis...

Ik heb een ponyhengst van nu 1,5 en we rommelen samen lekker aan. Voor ik een stortvloed aan reacties over opfok en paardenvriendjes krijg; poown staat overdag lekker buiten met een aantal ruinen en 's avonds staat ie in een uitloopstal met zn beste vriendje. Aan contact écht geen gebrek. Daarbij vind ik het heerlijk om een beetje te tutten en te trutten met m, en gezien zn keurige manieren in de omgang werkt dat echt niet in zn nadeel. Hij kan 23 uur per dag heerlijk paard zijn, dus daarover aub geen op- of aanmerkingen (ik ken bokt zo langzamerhand wel een beetje hihi :+ ).

Dan t volgende; ik ben met hem zo nu en dan een beetje bezig met VD. Geen gekke dingen en als ik merk dat de concentratie niet meer optimaal is, is t ook klaar en laat ik m weer lekker zn gangetje gaan.
Punt is alleen dat hij vaak dingen uit eigen initiatief doet. Ik heb een tijdje geleden een beginnetje gemaakt met de Spaanse Pas (I know, eigenlijk een oefening voor een iets ouder paard, beginnersfout, ben vaak eigenwijs) en sindsdien blijkt Biscuit dat zó leuk te vinden (welke hengst vindt t nou niet prachtig om stoer op de grond te meppen) dat hij t vaak uit eigen initiatief doet. Ik corrigeer hem dan ook meteen, op vriendelijke wijze, kan immers niet zomaar verwachten dat hij alles al snapt (zodra ik weet dat hij iets donders goed snapt corrigeer ik iets pittiger hoor en t is dan ook meteen over met t geklier). Maar t blijft. Ga ik in de bak of paddock staan, gewapend met voertasje en clicker, is daar spontaan die Pas. Wandelen we buiten en wordt ie erg enthousiast, Pas. Als ik t één keer van m vraag (paar weken terug bijv bij een shoot, leek me wel een mooi plaatje) wordt ie daarna ook meteen ontzettend opdringerig terwijl hij vóór die Pas braaf was en zich netjes gedroeg.
Ook ben ik kortgeleden begonnen met hem op een verhoginkje te leren staan. Bleek toch iets teveel gevraagd, dus dat gaat de kast weer in voor over een paar jaar. Heb t echt maar 2x geoefend... Maar als Bis nu ongeduldig wordt bij t vaststaan of met wat dan ook, gaan hup dat been in de lucht, want daar is een heeeel klein randje, daar kan die voet vást ook wel op!

I'm lost.... Wat doe ik fout? Ik leer dingen aan op een specifieke plaats, dus de bak of paddock. Mét clicker, corrigeer ongewenst gedrag... Waar gaat t nou mis? Is Bis gewoon heel enthousiast en wil ie graag laten zien wat ie kan? (ik weet, das vermenselijken, in zijn gedachten draait t natuurlijk om de snoepjes...) Heb ik iets fout gedaan? Overgeslagen? Hij is verder echt keurig in de omgang... Absoluut niet dominant, kent zijn plaats tov mij heel goed, vertoont verder geen ongewenst gedrag buiten de standaard jonge-paarden-trucjes.. Ik wil hem niet keihard afstraffen voor iets waarvan hij zelf misschien niet eens beseft dat t niet mag, en met die methode ben ik vooralsnog heel ver gekomen. Maar moet ik nu strenger zijn? Of doe ik iets fout wat ik praktisch alleen bij mezelf kan en moet corrigeren?

We VD-en overigens echt niet extreem veel hoor... Hooguit eens in de 2 weken een minuut of 10, ik denk zelfs nog wel korter ivm zn concentratie :P

T is een lang verhaal geworden, maar heb liever dat t er duidelijk staat :)

Wie weet waar t mis gaat en kan me helpen?

kynshiri

Re: Te veel eigen initiatief...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:14

negeer het ongewenst gedrag gewoon. tot in den treure negeren... of gewoon een ander trucje beginnen vragen (en pas belonen als hij dat dan uitvoert), dat werkt ook wel eens.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:20

dit is hét gedrag voor een jonge hengst die nog niet precies weet waarneer et wel en niet mag, natuurlijk straf jij em goed dat snap ik heus en geloof ik ook! maar als je hem beloond met wat lekkers weet een jong paard het minder te begrijpen dan een wat ouder paard, een jong paard zal het niet tegen je gaan gebruiken, maar gewoon vaker gebruiken hij denkt dat als ij et goed doet en op stille momentjes wanneer jij met koekjes/snoepjes/eten aankomt dat hij et dan moet gaat doen omdat hij gewend is eten te krijgen met belonen. dit gaat inderdaad in zijn oofd om, als je et nou is een paar keer zonder beloning doet en alleen met clicker? klinkt heel onlogisch maar het zou kunnen helpen, als je dan met voer aankomt toont hij daar waarschijnlijk minder intresses aan :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 22:28

Ah ok, toch wat ik al vermoedde :) Bij dingen waarvan de basis duidelijk is probeer ik idd vaak af te bouwen met snoepjes, kan niet eeuwig snoepjes blijven voeren na elke gelukte poging (goh, komt over alsof ie al heeeel veel onder de knie heeft maar das niet zo hoor haha).

Maar dan deed ik t gelukkig tóch goed :) Negeren werkt bij hem meestal ontzettend goed, dan is de lol er meteen af...

Thnx voor de reacties iig! Toch fijn om te weten dat poown geen monster in wording is :D

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:37

Ik clicker zelf ook met mijn 1,5 jaar oude hengst veulen en die laat nooit iets zien wanneer ik het niet vraag. Dus dat is zeker niet iets wat typisch is voor een jonge hengst ;) Het is typisch voor een te weinig consequente trainer. Ik lees eigenlijk uit je hele tekst dat je hem niet te hard aan wil pakken en ik denk dat het daarin dus ook mis gaat. Je moet hem natuurlijk niet té hard aanpakken, maar wel zo hard als nodig. En uiteraard zo zacht als mogelijk. Tevens is het heel belangrijk om je paard te vertellen wat je wel van hem wilt, maar ook, wat je niet van hem wilt.

Stel jij bent een paard en een mens leert jou dat als je een been optilt je een snoepje krijgt. Vervolgens krijg je niet meer elke keer als je dat doet een snoepje, alleen maar in sommige gevallen en je merkt al snel dat hoe harder jij je best doet, hoe meer kans je maakt om dat snoepje te verdienen. Vervolgens sta je op de poetsplaats en he, denk je, ik lust wel iets lekkers. Dus je tilt je beentje op. Hmmm, ze let niet op! Ik zal wat beter mijn best doen, de vorige keer werkte dat ook, want pas als ik goed mijn best deed kreeg ik wat lekkers. Dus je paardje gaat reuze hard zijn best doen om jouw aandacht te trekken en te laten zien hoe goed hij het kan. Je hebt hem niet verteld dat je het daar niet wil, dus dat weer hij niet en negeren verteld hem feitelijk ook niets, want als hij normaal op de poetsplaats staat krijgt hij ook niets lekkers en wordt hij feitelijk ook genegeerd, wellicht niet zo voor jou gevoel, maar wel voor het zijne. En aangezien hij eerder met 4 benen aan de grond nooit iets kreeg, is de kans op iets krijgen op 3 benen altijd groter dan op 4.

Wat dan wel? Duidelijk maken dat je er niet van gediend bent. Bij sommige paarden werkt een brul, bij anderen een tik. Maar iig het gedrag afbreken en laten weten dat je het wel gezien hebt, maar nu niet hebben wilt.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 14:46

Ik probeer inderdaad consequent te zijn, maar af en toe gaat dat wel eens mis.. Daar ben ik mens voor denk ik dan maar :P

Ik zal aan de gang gaan om toch iets duidelijker te zijn. Bis reageert eigenlijk vooral op positieve bekrachtiging, vandaar dat ik negatief gedrag doorgaans negeer (maar begrijp me niet verkeerd hoor, die ene keer dat hij een halfslachtige poging tot een steiger deed heeft ie flink op zn sodemieter gehad.) Maar misschien moet ik toch is iets harder gaan optreden om hem duidelijk te kunnen maken dat eigen initiatief soms niet gewaardeerd wordt.

Vooral je laatste zin is treffend, duidelijk maken dat ik het wél gezien heb. Denk dat daar inderdaad de fout zit; hij denkt wellicht dat ik gewoon niet op sta te letten.

Thnx iig!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:00

Consequent zijn is voor veel mensen idd heel erg moeilijk. Het grappige is dat het mij echt in het bloed zit, ik heb er geen enkele moeite mee en het kost me ook niet meer energie. Maar ik zie idd dat anderen het moeilijk vinden, gedrag 3 laten gebeuren voor ze straffen of juist 2 keer straffen en het daarna laten gebeuren. Of omdat ze het niet zien, of omdat het zoveel energie kost en het gedrag dan ineens niet zo hinderlijk meer is. Dus ik begrijp je helemaal, maar het is in training wel heel belangrijk ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 17:33

Och, ik weet dat het in principe altijd wel goed gaat... T is meer bewust niet consequent zijn denk ik.. Bijv; in feite doen we wat ík wil, maar heel af en toe slaat poown onderweg naar zn stal af naar de oprit en ok, dan gaan we gewoon een stukje wandelen... Das natuurlijk ook niet erg consequent :P Maar ik wil een zekere mate van eigen inbreng van zijn kant behouden zonder dat dat negatief gedrag tot gevolg heeft.

Maar goed, zo nu en dan sla ik de plank gerust ook wel is finaal mis hoor :+ Zo lang het gebeurt bij de minder belangrijke dingen is t ok.. Vooralsnog is t in een jaar van een compleet groen veulen een keurig opgevoede jaarling geworden die zo nu en dan heel gezond zn grenzen verkent :P

Maar t is wel iets waar ik altijd op wil letten, zeker met een jonge hengst.. Want die kleine laat echt geen gelegenheid voorbij gaan om mij is ff lekker uit te testen :P