Soort longeerbak maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Irmy

Soort longeerbak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 17:45

Hallo,

Ik heb een vz-shetlander die ik nu al een poosje longeer in een van zijn weilanden met gras, omdat er geen beschikking is over een buitenbak/binnenbak.
Nu zat ik me een paar dingen af te vragen, kan ik hem gewoon longeren in zijn weiland?
Is het handiger als ik een cirkel maak in het weiland en met een schep het gras omschep, zodat er een cirkel ontstaat van zand?
Ik weet niet of dit fijner lopen is, en beter is voor de gewrichten.
Of moet ik hem gewoon op het gras blijven longeren, en dan een rondje afzetten met paaltjes & draad?
Zo'n soort idee (als het bij mij zo rond lukt met plastic paaltjes):
Afbeelding

En wat zijn dan de afmetingen van deze cirkel?
Sorry voor de vele vragen, maar ik zou het fijn vinden om antwoord te krijgen.

Michellette

Re: Soort longeerbak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:48

Een longeercirkel heeft een diameter van 16 meter, dus een longeerlijn van 8 meter in het midden in de grond vastprikken en dan met het andere einde rondlopend de cirkel afzetten. Simpel maar doeltreffend.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 17:49

Bedankt voor je tip! Hier had ik zelf nog niet aan gedacht.
Maar moet ik nu ook in de cirkel een rondje met zand maken, of kan het ook op het gras?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:51

Ik denk dat het een goed idee is! :j
Dit deed ik ook met mijn pony eerder. Had alleen het gras niet omgeschept, Maar nu je dat zo zegt. Is dat misschien een heel effectief idee! :j
Ik weet alleen niet of dat dan wel de juiste grond soort is.
Wat michellette zegt klopt en is heel handig.
Dat is heel erg effectief.
Ga er ook eens over nadenken of ik zo ook een soort van bak kan maken.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:37

lijkt me eens heel goed idee, alleen et gras omsceppen denk ik niet, want dat word eel snel modder, en in de winter is et ook een beetje obbelig, of zou je et glad maken?

ik lees even mee want ben dit zelf ook van plan :o

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:17

TheJokerr schreef:
lijkt me eens heel goed idee, alleen et gras omsceppen denk ik niet, want dat word eel snel modder,

lijkt me dat er zwart zand onder zit, en als het dan even regent heb je inderdaad een gigantisch modderbad. (Leuk als varkens hebt :7 ) Maar het lijkt me ook lastig op gras te longeren, aangezien de hobby van de meeste shetten toch wel eten is :') Daarbij is gras ook erg glad. Beetje een dilemma.
Heb je niet een manege oid in de buurt waar je tegen een kleine vergoeding of misschien zelfs wel gratis de buiten/binnenbak mag gebruiken? De meeste manegehouders doen hier volgens mij niet moeilijk over, als je de boel maar netjes houdt :j

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:56

tis al een poos geleden dat je het vroeg.
Maar is het geen optie om een minikraan te huren?

dan kun je het zwarte grond afscheppen. Dan wit zand uithalen.
zwart grond er weer in gooien en darboven op het witte zand weer.

Ik ben dit straks van plan in mijn weiland als ik hem in 3en splits.
2 stukken gras een deel zand.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:48

Ik zou eerst eens kijken hoe het wordt als je het gewoon gras laat, wordt het toch de glad of te blubberig kun je er altijd nog voor kiezen om een andere bodem erin te leggen of alleen de hoefslag bijvoorbeeld wit zand te doen :)

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 17:04

Naja_naja schreef:
lijkt me dat er zwart zand onder zit, en als het dan even regent heb je inderdaad een gigantisch modderbad. (Leuk als varkens hebt :7 ) Maar het lijkt me ook lastig op gras te longeren, aangezien de hobby van de meeste shetten toch wel eten is :') Daarbij is gras ook erg glad. Beetje een dilemma.
Heb je niet een manege oid in de buurt waar je tegen een kleine vergoeding of misschien zelfs wel gratis de buiten/binnenbak mag gebruiken? De meeste manegehouders doen hier volgens mij niet moeilijk over, als je de boel maar netjes houdt :j

Nee, helaas is het een heel eind weg van de manege en hebben ze geen trailer.
Ik was op dit plan gekomen doordat er ook varkens staan haha ;) De eigenaren hebben daar het gras ook omgeschept waardoor er zand komt.
Helaas is het het verkeerde zand...
Met een minikraan huren gaat ook niet lukken, ik weet niet of de eigenaren zo'n grote verbouwing wel willen.
Er ligt nog wel wat ander zand op een berg wat er wel witter uit ziet.
Ik weet niet of dat misschien wel wit zand is?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:58

Hoe groot is je budget?

Wat je zou kunnen doen(ik weet niet of het goed is):
Neem takken/bezemstelen ect. en steek deze in de grond. doe hier een touw(of kippengaas) omheen(doe het zelf winkel). Ik weet niet of het werkt, maar je kan het proberen....

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:05

ze geeft zelf al aan dat ze prikpaaltjes makkelijk kan kopen en dat ze draad ook gewoon kan kopen.. ;)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:08

En wat zegt de eigenaar ervan, als je het gras gaat omscheppen? Hij moet het natuurlijk ook prima vinden...

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 19:21

it_is_me schreef:
En wat zegt de eigenaar ervan, als je het gras gaat omscheppen? Hij moet het natuurlijk ook prima vinden...

Uiteraard! Ik ga niks zonder toestemming doen.
Mijn budget is niet zo hoog om echt een professionele longeerbak te kopen.
De eigenaren hebben wel veel paaltjes en draad om stukken af te zetten.

Xxkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:40

Ik zou het eerst met de eigenaar overleggen?
misschien heeft hij ook wel een goed idee hoe je de hoefslag kan maken.
of misschien wil hij wel helemaal niet dat je het gras gaat opspitten.
en hoef je daar ook niet over na te denken

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:04

ik loop mee met et idee van de Ts en ga het morgen uitproberen, paaltjes zijn aanwezig en het touw is er ook weer! morgen dus even testen :)

zal meteen foto maken,
ga het niet helemaal rondmaken zoals op de foto maar gewoon op vierkant voormaat :)

wel met dat idee longeerlijn vastprikken en rondmaken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:08

16 meter is afmeting voor een paard, voor een shettert lijkt het me aan de grote kant.
Andere opmerking: alleen de hoefslag loopt kapot, daar hoef je alleen maar aan te werken, de rest van de cirkel kan gewoon gras blijven.

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:12

Michellette schreef:
Een longeercirkel heeft een diameter van 16 meter, dus een longeerlijn van 8 meter in het midden in de grond vastprikken en dan met het andere einde rondlopend de cirkel afzetten. Simpel maar doeltreffend.
goed iedee en ik zou de pony op het gras laten loopen en dan maken ze het zelf kapot in het wild gaan ze tog ook niet de hele tijd alles om spitten en dan pas lopen
die van mij loopt de hele tijd op het gras en maakt zelf alles kapot

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 23:15

vind het zelf fijner als mijn shetlander wel de ruimte heeft om te kunnen crossen als ik dit aangeef, en als zij op dee kleinere ruimte loopt voelt zij zic opgesloten, voor mij is het ook fijn als ik bijvoorbeeld even de pony's erin moet doen voor als er mest word opgeruimt shetlanders zijn namelijk bekend om nieuwsgierigheid, en zo kunnen we ook gemakkelijk de poep slepen! de pony's zijn eraan gewend dan in een soort paddock te staan dus dat is geen punt,