Paard bekend maken met zadel & hoofdstel in de stal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cyberxhorse

Paard bekend maken met zadel & hoofdstel in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 01:44

Na een tijdje eindelijk hopelijk het paard gevonden dat ik zocht. Hellaas was de aanbevolen stal & trainer om mijn paard zadelmak te maken niet zo goed(zeg maar slecht).
Na 6 weken "trainen" was het wel duidelijk dat die trainer niet capabel was en nauwelijks iets kon overbrengen op mijn paard. Dus training stopgezet en op zoek gegaan naar een andere stal & trainer.
Men wilde dat mijn paard op de poetsplaats kon staan dus in tussen tijd werd daar door mijzelf aan gewerkt. De vorige "trainer" deed het zadelen en hoofdstel ook het aanleren hiervan in de stal. Hij is hiermee 6 weken aan het tobben geweest in de stal.
Dus werd Choise geleerd op de poetsplaats te staan. Eerste keer aarzelend maar na twee dagen kwam een omslag hij werd veel rustiger. Sindsdien gaat het steeds beter.
Hij staat ondertussen in de nieuwe stal met een echte trainer & wordt ondertussen bereden. Hij staat nu bekend als super braaf vanaf het eerste moment dat er iemand op zat. Heeft nog geen bok of stap verkeerd gezet ;)

Mijn vraag; Is het verkeerd om een paard bij het zadelmak maken bekend te maken met bit & zadel in zijn stal(zeg maar zijn eigen vertrouwde plekkie)? Het verschil was zo groot en heb nog geen antwoord gevonden op deze vraag.

Jessix

Re: Paard bekend maken met zadel & hoofdstel in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 01:50

Er zijn zat mensen die geen poetsplaats hebben. En weer andere hebben geen stal. ;) Dus het ligt eerder aan de trainer, denk ik zo.

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:15

Ik doe het nooit in de stal. Ik vind dit ook niet eerlijk tegenover het paard omdat hij niets vluchtruimte heeft. Ook vind ik het voor de ruiter levensgevaarlijk als je jezelf 'klem' zet en je geraakt niet bij de deur.
Als je met je paard voordat je hem zadelmak maakt, genoeg in de piste oefent, maar ook speelt zodat die piste ook iets leuk word, dan kan dat ook een vertrouwde plek worden. Maar ik zou het nooit niet in de stal doen :) Om nu in de stal te gaan en je paard eens te laten snuffelen aan het dekje of zadel, zie ik niets verkeerd aan. Maar in de stal het zadel opleggen e.d. vind ik niet goed omdat het paard in zijn stal niet weg kan. In een piste kan hij nog goed opzij gaan als het eng word :)

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:21

Ik ben met 1 paard ook begonnen met in de stal opzadelen bij gebrek aan poetsruimte.
Daarna begonnen met opzadelen aan de buitenkant van de stal en merkte dat het paard dit veel fijner vond.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:30

Ik vind het niet verkeerd en ik ga mijn veulen de eerste momenten van zadel en hoofdstel ook in de stal aanleren.
Ik heb het eerste borstelen na aankoop ook in stal gedaan bij hem.

Mijn huidige merrie heb ik het menhoofdstel ook in haar stal aangeleerd.
Haar veilige omgeving waar ze op haar gemak is.

verder doe ik eigenlijk de meeste dingen buiten stal.
Mijn merrie staat altijd tussen 2 touwen. Dan staat ze het fijnst.
Zet ik haar aan 1 touw gaat ze staan draaien.
Hoewel ze in stal wel netjes stilstaat met zadelen.

mandodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:33

Als je een longeercirkel hebt zou dat het aller beste zijn, of gewoon in de halve afgezette rijbak, het paard zal toch tijdens het lopen zijn zadel compleet anders ervaren omdat hij dan pas voelt dat het hem stoort. stuur ze maar naar voren. en laat ze maar merken dat het niets vervelends is.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:35

ik heb ook al eens een van mijn paarden aan geleerd met hoofdstel en zadel in stal,ik ging er ook op zitten in de stal.toender tijd ik was toen nog klein en jong en de stal was enorm.ze was binnen now time zadelmak.maar dit kan natuurlijk niet met ieder paard.je moet je training aan passen aan het soort paard dat je voor je hebt vind ik.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:37

Ik ben ook bezig met het in de stal aanleren, bij gebrek aan poetsplaats.
Nu gewoon enkele keren rustig 't hoofdstel in gehad en zadel erop. Heel eventjes, meteen er weer vanaf.
Juist omdat de pony nog lekker kan eten (oké, niet met 't hoofdstel in) is hij hartstikke rustig. Anders moet ik buiten opzadelen en daar zijn veel meer invloeden en is hij niet meer zo rustig.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:02

Ik heb het gewoon los in de buitenbak gedaan. Wat geen enkel punt.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 15:03

ik heb beide wel eens gedaan. Hangt van het paard af. En van de mogelijkheden
Mijn eigen paardje gewoon op de poetsplaats. Maar die had bij een vorige eigenaar al wel een zadeltje op gehad.
Fijnste is zoiezo als je met 2 bent. Heb je niet zo`n geklungel.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 18:28

Ik denk dat het van het paard afhangt en hoe het gedaan wordt.

sommige doe ik gewoon met zadel en hoofdstel spelen in de bak, andere in de stal en weer andere op poetsplaats. vaak begint het al met zo af en toe eens rondslopen met een zadel tussen de (etende) paardjes en dan op de ruggen leggen en passen. neem ook de jongere dieren dan mee en dan ook de oudere, alsof het heel gewoon is.

Natascha1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:28

Bij mijn paard kan het zowel in de stal als op de poetsplaats. Hij is op beide plekken dit gewend doordat hij dit geleerd heeft. In principe probeer ik werk / trainen en luisteren zoveel mogelijk buiten de stal te doen. De stal laat ik zoveel mogelijk een eigen, vrije, veilige plek voor mijn paard te zijn waar niet gewerkt wordt.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:32

ik doe t altijd in de bak of longeercirkel. vind het ook veel fijner werken voor t paard en voor mezelf.

edit: bovenstaande geld voor paarden die ik beleer. paarden die al ingereden zijn zadel ik gewoon in de poetsplaats ov voor de stal. eigenlijk nooit in de stal omdat ik dat gewoon niet handig vind en het imo een pek moet zijn waar ze hun rust hebben.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:38

Ik vind dat als je paard alles al gewent is dat je best je paard in stal opgezadeld kan worden.

Maar niet als het de allereerste keer is dat hij een zadel opkrijgt en dan ook nog meteen een hoofdstel. Mijn ervaring is dus meer dat paarden die voor het eerst een zadel omkrijgen, dat ze willen vluchten voor die singel. Of ze het doen is een ander verhaal. Ik neem het risico liever niet.
Daarom liever op een afgezet stuk (rijbak of longeersingel) waar die niemand tegen de wand kan pletten, liefst met iemand anders erbij...

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:39

Ik zal nooit een paard voor de eerste keer een zadel opleggen in de stal.
Als het paard "ontploft" bij het voelen van de singel wil ik niet verongelukken omdat ik niet weg kan. Voor het paard zelf maakt het denk ik weinig uit.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:41

naar mijn idee: Stal = rustplaats, en daar wordt dus niet gewerkt :n

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:13

Maar wat is werk?
Ik poetsen werk? Voor de hersenen kan dat ook al werk zijn omdat het paard dan overal wordt aangeraakt en dus bewust van gemaakt wordt.

Ik denk dat alles wat je met je paard doet werk is. En ik weet dat veel mensen dat soms vergeten. Een paard wil ten alle tijden een leider, en als jij dat niet bent dan doet ie het zelf maar, dus als jij gezellig kletsend met je vriend(in) van de bak naar de poetsplaats of stal loopt, geef je die leiding weg, die leiding die je o zo graag wilt en er zoveel moeite voor hebt moeten doen.

Om terug te komen op het paard in de stal, op het moment dat je daar in komt kun je de leiding nemen en dus bepalen wat er gaat gebeuren (halster om, meenemen, opzadelen, poetsen, etc) in mijn ogen dus allemaal werk omdat het paard moet gehoorzamen.