[AR] Haflinger Anneloes staat weer voor de kar!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jasia

Haflinger Anneloes staat weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 00:13

Heey,

Anne heeft bij haar vorige eigenaren marathons gelopen. En vorig jaar heb ik het mennen met haar opgepakt, na een aantal keer kregen we echter een ongelukje, wrong time, wrong place. En hadden we stukken aan de kar.
Nu een jaar later heb ik een nieuwe kar gekocht en wilde ik het weer eens gaan proberen! Dus met frisse moed mijn instructeur gebeld en een afspraak gemaakt.. Nadat het 5 keer, om verschillende redenen, niet door kon gaan, was het zaterdag dan eindelijk zo ver! Mijn meisje stond weer voor de kar en wat deed ze goed haar best!! :+:
Aanstaande zondag hebben we onze tweede les, dus: wordt vervolgd...... :D

Genoeg gezegd, hier de foto's van mijn meisje voor de kar!

Afbeelding

Oortjes naar voren & lekker ontspannen :)
Afbeelding

& het bos in!
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben zo trots op mijn kleine paardenmeisje :+:

Wat vinden jullie van mijn karrepoown?

Groetjes Jacyntha & Anneloes!

S_uus

Re: Haflinger Anneloes staat weer voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:27

Anneloes! Nou ik zei al op msn heb totaal geen ervaring hier mee, ben toch benieuwd wat er precies leuk aan is ...
Ik vind als leek dat het er goed uit ziet, maar zit die riem om haar kont niet iet wat te strak?
Verder ben ik benieuwd naar het vervolg en vooral naar over een paar maand :j
Wil je ook maratons doen of ?

Succes

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 00:34

Thnx Suus! Ik vind het iig heel leuk, zeker met Anne! :))

De broekriem zit gewoon goed hoor, maar ze heeft echt onwijs veel haar!
Waardoor alles super strak lijkt te zitten, hoofdstel en singel hetzelfde verhaal..
Mijn instructeur heeft alles, zo goed en kwaad als Ann het toe liet, nog even gecontroleerd.. Ook hij stond versteld van de hoeveelheid haar! _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:35

Leuke fotos en fijn dat zo goed gaat.
Ik ben erg benieuwd naar vervolg.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:37

leuk joh, ze kijkt er vrolijk bij! Wel koud, mijn kar blijft voorlopig lekker binnen staan hoor!

veel plezier ermee, ben trouwens wel benieuwd naar een totaalplaatje waar je nieuwe kar opstaat.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 00:39

Joram, dankjewel! Zondag mag ze weer, hopelijk dan ook weer nieuwe foto's :D

Rakni, als we eenmaal weg kunnen zonder instructeur (pony kan dat al, ik nog niet O:) ) dan komen er foto's van het totaalplaatje! :D
Kan al wel foto's maken van mijn kar zelf natuurlijk :)
Het is ook wel errúg koud nu om te mennen, maar ik kan in de winter niet rijden en Anne is een echt werkpaardje, dus ze moet iets te doen hebben..
Longeren raakt ze na een tijdje meer dan beu, dus hopelijk vindt ze dit écht werken en is mijn meisje weer helemaal happy :+: :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:41

De broek zit volgens mij toch echt te strak....Hij moet ong. een handbreedte onder het zitbeen liggen en dan moet er links en rechts onder het zitbeen twee opstaande vuisten tussen passen...

En als ik de foto's zie is dit hier echt niet het geval....

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 00:43

Adil18: Er kunnen met gemak twee stevige mannenvuisten onder, maar Anne zit gigantisch dik in haar vacht.. :=
Haar halster (hoofdstel idem dito) en singel lijken ook onwijs strak te zitten, terwijl die gewoon goed zitten.. Alles moet een gaatje losser vanwege de wintervacht.. Het is niet normaal meer.. :')
Ze staat voor het eerst 24/7 buiten en het lijkt wel of er geen einde komt aan die vacht!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:46

Jasia schreef:
Adil18: Er kunnen met gemak twee stevige mannenvuisten onder, maar Anne zit gigantisch dik in haar vacht.. :=
Haar halster (hoofdstel idem dito) en singel lijken ook onwijs strak te zitten, terwijl die gewoon goed zitten.. Alles moet een gaatje losser vanwege de wintervacht.. Het is niet normaal meer.. :')
Ze staat voor het eerst 24/7 buiten en het lijkt wel of er geen einde komt aan die vacht!

Hihi. oke, dan oogt het alleen zo!

En voor de volgende keer nog een foto van voren he ;)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 00:49

Je bent niet de enige die dat zegt hoor, iedereen die haar met zadel/longeersingel/hoofdstel/halster ziet vraagt of het niet een gaatje losser kan _O-
Gelukkig ligt haar vacht wel mooi plat, anders zag het er helemaal verschrikkelijk uit!
Het enige waaraan je de wintervacht duidelijk ziet is haar ontzettend charmante, vrouwelijke O:) , baard :D

De 'echte' foto's komen er aan hoor, zodra we alleen op pad kunnen (met groom uiteraard)..
Maar vind het zo zonde van mijn les om telkens tussen-stops te maken _O-

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:58

Ja broek heet dat ding _O- zeg toch ben er niet echt in thuis , ondanks dat ik toen ik 16 was tussen de hackney's liep. :=

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 01:33

Wat leuk dat jullie het mennen weer hebben opgepakt! Foto's van de gehele aanspanning zullen idd erg leuk zijn, maar kan snappen dat dat nu nog lastig is. Ook mij viel meteen de broek op, ook ik vind hem aardig laag hangen, hij zou wel wat omhoog mogen, en hij oogt idd ook erg strak. Maargoed, dat zal dus wel vertekenen door de dikke wintervacht.

Wel zou ik te zijner tijd gaan kijken naar een breder lamoen, of dit lamoen laten verbreden/uitbuigen, ze heeft haast geen ruimte om haar kont te keren en een wending te maken.

En wat ik eigenlijk op alle foto's mis, is de menzweep in je hand, die hoor je echt ten alle tijde in je hand te hebben; gebeurd er nu iets dan kan je helemaal niets en ben je veels te laat. ;)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 05:26

Joyce, Lamoen is dat rode achter haar kont?
Ik ben niet heel erg thuis in deze takt van sport, maar weet nog wel van vroeger met de hackney's dat daar veel ruimte zat en die broek losser hing.
Broek komt door vacht, is scheren een mogelijkheid? Dit werkt ook makkelijker met training onder de man toch ? :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 07:13

Lekker toch zo'n blonde kont voor de wagen.

Ik heb eigen dezelfde opmerkingen als Joyciej

Je lamoen is erg smal; zeker als je wendingen gaat rijden.

En ik krijg het spaans benauwd als je zo langs de weg rijdt zonder menzweep in je hand om het paard te begrenzen richting de weg. Leer jezelf vanaf het begin aan om altijd met zweep in je hand te mennen.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 11:36

Bedankt voor de reacties.

De menzweep is aanwezig, in de hand van mijn instructeur en straks in de hand van mijn groom.
Zelf heb ik het geprobeerd hem vast te houden, maar na 2 minuten kreeg ik mijn hand niet meer open en verging ik van de pijn. Dat is ook de reden dat ik niet kan rijden in de winter: Ik heb fibromyalgie (spierreuma). Dus zelf kan ik de zweep niet vasthouden.. :)
Wanneer ie nodig is geef ik dat door aan mijn instructeur en hij geeft een tikje bij of begrenst haar aan de binnen of buitenkant.

We hebben wendingen geoefend in het bos, moest een aantal keren omdraaien en richting stal draven, om te kijken hoe Anne het zou doen, super!
Maar het draaien ging met gemak hoor :)
Ik denk dat mijn pony wat moet versmallen, dat dan weer wel _O-

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:11

Wat fijn dat het er eindelijk weer van komt! Veel plezier deze winter. Heb je al een slee? ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:21

S_uus schreef:
Joyce, Lamoen is dat rode achter haar kont?
Ik ben niet heel erg thuis in deze takt van sport, maar weet nog wel van vroeger met de hackney's dat daar veel ruimte zat en die broek losser hing.
Broek komt door vacht, is scheren een mogelijkheid? Dit werkt ook makkelijker met training onder de man toch ? :)

Lamoen is idd de benaming voor de bomen waar ze tussen loopt; dat is bij haar heel erg smal. Tsja scheren.... dat moet ieders voor zich bepalen; zolang het niet écht nodig is probeer ik niet te scheren, maar dat heeft met praktische dingen te maken.... Dan moet je wel met dekens in de weer, vanwege mijn studie ben ik er niet de hele week altijd dus dat moeten anderen dan steeds voor mij doen.
Of je moet alleen een stukje van de hals wegscheren oid.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:30

Jasia schreef:
Bedankt voor de reacties.

De menzweep is aanwezig, in de hand van mijn instructeur en straks in de hand van mijn groom.
Zelf heb ik het geprobeerd hem vast te houden, maar na 2 minuten kreeg ik mijn hand niet meer open en verging ik van de pijn. Dat is ook de reden dat ik niet kan rijden in de winter: Ik heb fibromyalgie (spierreuma). Dus zelf kan ik de zweep niet vasthouden.. :)
Wanneer ie nodig is geef ik dat door aan mijn instructeur en hij geeft een tikje bij of begrenst haar aan de binnen of buitenkant.

We hebben wendingen geoefend in het bos, moest een aantal keren omdraaien en richting stal draven, om te kijken hoe Anne het zou doen, super!
Maar het draaien ging met gemak hoor :)
Ik denk dat mijn pony wat moet versmallen, dat dan weer wel _O-

Oké, dan is het idd lastig. Maar kan je niet opzoek gaan naar een lichtere zweep? Je hebt echt tegenwoordig zwepen die zo licht als een veertje zijn, daarbij heb je ook nog een aantal 'trucjes'; bijv. niet bij het handvat vastpakken, maar iets daarvoor, zodat hij meer in balans is, of je zweep op je duim van je andere hand laten rusten. Ik kan je situatie snappen hoor, en je instructeur zal hopelijk ook wel weten hoe hij de zweep moet hanteren, maar er zit nu wel altijd een extra schakel tussen: jij bent de menner, jij hebt de leidsels in handen en jij kan zo eerder aan'voelen' wat het paard gaat doen, dat kan je niet altijd zien, als jij dan eerst nog aan je groom/instructeur moet doorgeven dat hij/zij de zweep moet aanleggen, dan verlies je veel kostbare tijd. Ik zou echt proberen om het anders op te lossen.

en met name op deze foto:
http://gi350.photobucket.com/groups/q41 ... c94203.jpg

zit de zweep toch helemaal rechtop aan de rechterkant, en heeft de instructeur hem dus ook niet vast lijkt me.
Als hij hem dan vast heeft, ik zie verder nergens op de rest v/d foto's de zweep; als je hem zelf vasthoud dan loopt je paard als het ware 'onder de zweep', nu is de afstand paard-zweep wel heel erg groot, te groot vind ik zelfs.
Veel mensen beseffen niet hoe belangrijk die zweep is; hij red je in gevaarlijke situaties, het is de enige vervanging van de benen die het ruiter ohz. heeft; je kan hem op deze manier niet of niet tijdig genoeg begrenzen, met alle gevolgen van dien.

En ik weet wel zeker dat je met een afgeslankte pony ook niet ver zal komen; dit lamoen is gewoon veels te smal voor dit paard, ookal valt ze wat af. Ze heeft echt haast geen ruimte, het lamoen zal haar hinderen in wendingen. Ik zou voor een nieuw lamoen gaan of deze goed laten uitbuigen en evt. er een stuk tussen laten lassen.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:03

Je lamoen viel mij ook meteen op, maar voor rechtuit op de weg wat recreatief rijden voldoet dit prima. Je moet er wel rekening mee houden dat het nu voor je pony lastiger is om te buigen binnen het lamoen. Dressuur en marathon ambities zul je wel niet hebben denk ik. Mocht dat wel zo zijn moet je inderdaad een breder lamoen hebben. Zo breed mogelijk dat is het prettigste voor je pony. Ze heeft er wel zin in zo te zien, leuk dat je het mennen op wil pakken, heel veel plezier er nog mee! Ik ben eignlijk wel benieuwd naar foto's van de zijkant ;)

edit; typfoutjes verwijderd

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:11

Wat kijkt ze vrolijk als ze het bos in gaat :)
Knap dat zoveel mensen een te grote broek zien, ik zie amper wat ;) Overigens moet er een vuist onder de rugriem passen/kruising broek boven en een handbreedte achter, plus hoogte een handbreedte onder het heupbeen -:)
En...de meeste broeken en rugriemen zitten veel te slap, als je er goed aan trekt kunnen er vaak zo twee handen tussen....
De opmerkingen zijn al gemaakt, maar mbt zweep wil ik ook nog wel een keer maken. We mennen heel veel langs de weg en echt zeker op langs de weg is een stuk levensverzekering! Dus leer je zsm aan ermee te mennen. Vind je de zweep te zwaar, koop er dan een die makkelijk in je hand ligt, er zijn heel veel verschillende zwepen, dus je moet een goede kunnen vinden.

Voor de rest natuurlijk: heel veel veilig menplezier gewenst.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 17:42

Dankjewel allemaal!

Ik heb al een lichtgewicht zweep, maar ik kan gewoon niks vasthouden in mijn handen, hoe ik hem ook vast houdt mijn hand gaat onwijs veel pijn doen.
De eerste foto die JoyciEj (ofzo :') :D ) laat zien waren we net onderweg en twee seconde later zei mijn instructeur dan ook "goed en nu de zweep!"
Maar omdat ik hem niet vast kon houden, hield hij hem vast..
Ik zou ook willen had het anders was, maar dat is het helaas niet..

We hebben inderdaad geen marathon of dressuur ambities we willen gewoon lekkere lange ritten in het bos en over de weg gaan maken, zodat Anneloes hopelijk tóch lekker kan werken :)
Anne is een echt werkpaardje en dat ik haar nu niet kan rijden doet me heel veel pijn, dus wil ik haar aan het werk zetten op een andere manier, hopelijk werkt het voor haar..
Ze vindt het in ieder geval onwijs leuk! En ik ook.. :D

Suus: Scheren? No way.. :D Anne staat 24/7 buiten en ik vind dekens verschrikkelijk.. Daarbij heb ik zo'n trutpaard die alle dekens die ze even op krijgt binnen 10 minuten kapot krijgt.. En omdat ze zelf geen deken om heeft, begint ze nu met die van haar buurman.. :') Gelukkig heeft die een Anne-proof deken op :D
Maar ik vind scheren helemaal niet nodig, Anne zweet bijna niet en áls ze al wat druppeltjes zweet is ze ook binnen no time weer drooggestapt :)
En omdat het tuig (/hoofdstel/halster) nu niet mooi oogt, tsja het zij zo.. Vind ik geen reden om te scheren. Anneloes blijft lekker naakt :D

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 17:49

VanHuisUit: Ja lief he?! Zo kijkt ze onder het zadel ook altijd als we buiten rijden :+: Maar OHZ is ze in het bos nogal van "LEUK RENNEN!!!!" en voor de kar heeft ze die behoefte echt hélemaal NIET.. :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:53

VanHuisUit schreef:
Wat kijkt ze vrolijk als ze het bos in gaat :)
Knap dat zoveel mensen een te grote broek zien, ik zie amper wat ;) Overigens moet er een vuist onder de rugriem passen/kruising broek boven en een handbreedte achter, plus hoogte een handbreedte onder het heupbeen -:)
En...de meeste broeken en rugriemen zitten veel te slap, als je er goed aan trekt kunnen er vaak zo twee handen tussen....
De opmerkingen zijn al gemaakt, maar mbt zweep wil ik ook nog wel een keer maken. We mennen heel veel langs de weg en echt zeker op langs de weg is een stuk levensverzekering! Dus leer je zsm aan ermee te mennen. Vind je de zweep te zwaar, koop er dan een die makkelijk in je hand ligt, er zijn heel veel verschillende zwepen, dus je moet een goede kunnen vinden.

Voor de rest natuurlijk: heel veel veilig menplezier gewenst.

Volgens mij heeft iedereen het er juist over dat hij heel krap oogt te zitten, dus waarom zou hij dan te groot zijn?

@ TS: als scheren niet nodig is zou ik dat ook niet zomaar doen; het is idd een heel gedoe met dekens, en ach zolang ze gewoon normaal op adem te krijgen is en niet echt gígantisch veel zweet, kan het prima toch zo?
Ik wil best geloven dat je al een lichte zweep hebt, maar toch zou ik nog eens verder kijken, dat kan altijd. Er zijn zoveel soorten en maten zwepen op de markt van zoveel verschillende materialen, wie weet vind je er wel eentje die nóg een echt stuk lichter is. Daarbij heb ik ook wat 'trucjes' genoemd hoe je het jezelf makkelijker kan maken; vóor het handvat vastpakken, en laten rusten op je duim van je andere hand. Natuurlijk maakt je aandoening het een stuk moeilijker, maar ik denk dat het ook een stukje gewenning is. Ik had er in het begin ook last van, en zo ken ik er nog wel veel meer; je moet er ook wat aan wennen, én leidsels én zweep in je hand, en die zweep is idd vaak wat extra gewicht.

Ik zou dan dus, helemaal in jou geval, nóoit alleen op pad gaan en er áltijd iemand bij hebben die de zweep kan hanteren.... je neemt namelijk wel een heel groot risico; zoals VHU ook al aangaf; die zweep is gewoon een levensredder. Je wil niet weten hoe vaak mijn zweep mij en mijn aanspanning al heeft gered uit benarde, zelfs gevaarlijke situaties. Door die zweep heb ik grote ongelukken kunnen voorkomen. Ik zou dus zeker verder kijken naar de mogelijkheden....

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:03

Citaat:
Volgens mij heeft iedereen het er juist over dat hij heel krap oogt te zitten, dus waarom zou hij dan te groot zijn?
:oo 'k word kippig geloof ik, sorry, dus verkeerd gelezen :+

Je kunt gaan oefenen met die zweep. Gewoon zonder dat je ment. Mee naar huis en elke avond half uurtje laten balanceren in je hand. Dan wen je er steeds meer aan. Mocht je een beperking hebben waardoor je niet met de zweep in je hand kunt mennen zou ik het er met je fysio of iets dergelijks over hebben. Of kijken of er andere mogelijkheden zijn.

Toen ik net begon met mennen dacht ik ook dat ik nooit zou wennen aan Achenbach, die leidsels, dan ook nog de zweep .... pony/paard recht, krom, te snel, te langzaam en soms alles tegelijk :+ gewoon doen, je kunt niet zonder.

Fijn dat ze voor de wagen zo goed te regelen is!
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 23-11-10 19:06, in het totaal 2 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:05

haha, kan gebeuren toch? :Y) ;)
Ga helemaal met VHU mee; er zal vast meer mogelijk zijn, toch nog ondanks je beperking. Van een ongeluk wordt je namelijk ook zeker niet vrolijk, zou toch zonde zijn van zo'n leuke aanspanning :)