Touwhalster vragen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Touwhalster vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 20:23

Hallo bokkers!
Ik wil binenkort een keer proberen te rijden met touwhalster (wil zowieso een touwhalster aanschaffen) maar hoe scherp werkt dit in ?
Is er goed mee te rijden ?

Zou namelijk graag bitlooos willen gaan rijden (gewoon af en toe ,hoeft niet altijd ) maar om nou direct zo mega duur hoofdstel aan te schaffen is niets..
ik wil eerst weten hoe het gaat etc en hoe ik het vind

Dus vandaar de vragen over het touwhalster :D

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:41

Een touwhalster werkt best hard of ruw in omdat het smal is, (probeer het maar eens op je been en vergelijk dan met een stalhalster) maar het is -net als met een bit- maar net wat je ermee doet; trek je er niet hard aan dan werkt het ook niet hard in, en andersom.

Ook kun je er geen precieze hulpen mee geven omdat het los is van vorm en de teugels aan de lus onder de kin bevestigd worden. Het is dus maar net wat je wilt gaan doen en wat je paard gewend is en wat bij hem of haar past.

Elin_

Re: Touwhalster vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 00:01

harstikke bedankt voor uw reactie!
oke ik dacht juist dat ze zacht waren :+

weer wat geleerd :P
Nee dan ga ik toch naar wat anders op zoek ;)
denk dan niet dat dit geschikt is voor ons , niet omdat het harder inwerk (ik ben niet erg hard in de hand of trek ook helemal niet veel) maar aangezien ik dresuur wel wil blijven volgen en ik dan ivm waar de teugels ook heen moeten etc denk dat een ''normaal'' bitlooshoofdstel beter is :)

Wel bedankt!

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:10

Als je paard licht aan de hulpen is kun je ook prima bitloos rijden met een gewoon stalhalster; je kunt de teugels dan aan weerszijden vastmaken.
succes!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 00:11

maar dat staat niet zo leuk op de wedstrijden :+

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:23

Op paardnatuurlijk.nl(is de site geloof ik) hebben ze een test gedaan met verschillende soorten bitloze optomingen. Het touwhalster kwam er geloof ik zelfs als één van de beste uit. Over het neusgedeelte kun je altijd een bontje maken, dat werkt niet zo scherp in.
Verder kan je er juist wel redelijk duidelijke hulpen mee geven! In tegenstelling tot de sidepull was de release sneller en duidelijker (dus als jij de druk van de teugel haalt, komt dat bij een touwhalster sneller door dan bij bijv. een sidepull) ook is het verschil tussen de rechter en de linker teugel duidelijker, wat minder ruis oplevert en dus fijner is voor het paard. (sommige paarden doen het wel heel goed op sidepulls hoor, het is maar net hoe jou paard in elkaar steekt volgens mij).
Een touwhalster is ook niet duur, en ik vind ze zelf om te leiden en in algemeen gebruik fijner dan een gewoon halster. (bij 't vastzetten natuurlijk wel altijd een stalhalster gebruiken) dus ook als je het rijden ermee niet fijn vind, kun je het altijd gebruiken en is 't geen miskoop :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:27

op www.bitloos.nl staan alle optomingen beschreven.
Als je het hebt over wedstrijd hoop ik niet dat je van plan bent om in aanleuning te gaan rijden met een touwhalster (CRB). Die is daar véél te scherp voor.
Kan je niet beter een hoofdstel lenen om eens mee te rijden?

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:30

Een touwhalster voelt een paard nauwelijk zitten, tot je er aan komt. Het is niet geschikt om een constante aanleuning mee te vragen, daarvoor is het te scherp (en misschien daardoor ook minder geschikt om het dressuurwerk mee te blijven doen) en daar doe je je paard geen plezier mee.
Het voordeel is echter dat de beloning/release niet sneller kan dan bij een touwhalster. Je kan de druk direct weghalen als het paard het goed doet, en je hebt maar een zachte aanwijzing nodig om je paard te sturen omdat het goed doorwerkt. Ik vind het zelf heel erg prettig om mee te rijden, maar ik rijd ook geen dressuur ofzo :)

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:33

Waarom wil je ook wedstrijden met een bitloos hoofdstel gaan rijden dan? Aangezien in je OP staat dat het gewoon voor af en toe is, kan je best beginnen met een Cross-Rope-Bridle. Dat ongeveer hetzelfde principe als een touwhalster maar dan met twee lussen om onafhankelijk te kunnen sturen zeg maar. Kijk maar eens op touwhalsters.nl, daar staat veel goede informatie op.
Zoals zodiacje al zegt, je moet met een touwhalster wel heel anders rijden natuurlijk.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:35

Naja_naja schreef:
Op paardnatuurlijk.nl(is de site geloof ik) hebben ze een test gedaan met verschillende soorten bitloze optomingen. Het touwhalster kwam er geloof ik zelfs als één van de beste uit. Over het neusgedeelte kun je altijd een bontje maken, dat werkt niet zo scherp in.
Verder kan je er juist wel redelijk duidelijke hulpen mee geven! In tegenstelling tot de sidepull was de release sneller en duidelijker (dus als jij de druk van de teugel haalt, komt dat bij een touwhalster sneller door dan bij bijv. een sidepull) ook is het verschil tussen de rechter en de linker teugel duidelijker, wat minder ruis oplevert en dus fijner is voor het paard. (sommige paarden doen het wel heel goed op sidepulls hoor, het is maar net hoe jou paard in elkaar steekt volgens mij).
Een touwhalster is ook niet duur, en ik vind ze zelf om te leiden en in algemeen gebruik fijner dan een gewoon halster. (bij 't vastzetten natuurlijk wel altijd een stalhalster gebruiken) dus ook als je het rijden ermee niet fijn vind, kun je het altijd gebruiken en is 't geen miskoop :)

Uhm ik denk dat je geen sidepull bedoeld maar een kaak of kingekruist model. :+

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:17

@ Air: oh zou kunnen, mijn excuses :o ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 21:20

Ontzettend bedankt voor jullie reacties!
Nou ik wil zowieso verder met mijn dresuurtrainingen en wedstrijden ,maarr... Wou beginnen met touwhalster (bitloos dus)
Had namelijk niet verwacht dat ie zo scherp was!

En dan als het me beviel zou ik een hoofdstel kopen.
Maar lees nu al dat het voor mijn doel niet geschikt is.

Wil me paard namelijk een plezier doen (voor mij dus ook geen scherpe bitlozehoofdstellen) en niet pijn ...

Maar voor het ''recreatieve'' gebruik zoals lange teugel en buitenritten wel geschikt??

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:23

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:36

Voor de dressuur kan je het beste een sidepull of een kaak gekruisd hoofdstel aanschaffen. Daarmee kan je de gewenste aanleuning vragen.

Wat air ook al zegt ipv een touwhalster moet je kijken voor een cross rope briddle (CRB). Een touwhalster is vooral voor grondwerk.
Met een crb kan je idd buiten rijden. Persoonlijk ben ik er overigens geen groot fan van en rijd daar alleen mee dmv neckreining.

Ik denk ook dat je niet eens zo heel veel duurder uit hoeft te zijn voor een ander tweedehands bitloos hoofdstel waar je net wat meer mee kan.

Ik heb overigens een nieuwe sticky gemaakt met daarin alle bitloos hoofdstellen en hun werking en foto's. Die wordt nog voor plaatsing nagekeken door een mod maar ik zal m even opzoeken en naar je pb-en. Denk dat je daar wel een stuk wijzer uit kan worden dan.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:50

Mijn zus heeft voor Yngvar een touwhalster van dik, zacht touw zonder de knopen.
Dit werkt zachter in dan een gewoon touwhalster maar een netjes opgevoed paard kun je er heel netjes op rijden. Misschien is dat iets om naar te zoeken? Dit was niet een zelfmaak product dus het moet ergens te koop zijn.

pipbuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:42

ik hbe touwhalster en een duur hoofdstel bitloos
met touwhalster neem ik de teugel in een hand en beweeg ik mijn handen de kant op waar ik heen wil het werkt prima bij mij

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:46

Ik heb een touwhalster, een bosal en een weense kaptoom (zonder ijzer in de neus). Ik denk dat een kaptoom geschikt is voor je. Het staat prima bij een dressuurzadel, schuift helemaal niet en werkt zacht in. Een touwhalster, bosal, stalhalster etc. zijn niet geschikt om met constante druk op de teugels te rijden zoals in de dressuur. Ik kies niet voor een kaakgekruist hoofdstel omdat ik geen fan ben van het aansnoereffect.