Mijn Friese merrie van 5 jaar oud ben ik aan het beleren voor de wagen.Op dit moment ben ik aan het longeren en lopen met het schoftje en de broek.De merrie vind het schoftje geen probleem.De broek en de staartriem vind ze echter helemaal niets.Iedere keer als ik haar aan het longeren ben begint ze te bokken.Dan gaat het weer even 1 a 2 rondjes goed en dan begint ze weer.Dan heb ik het alleen nog maar over de gangen stap en de draf.In de gallop bokt ze gewoon iedere pas. Hebben jullie een idee hoe dit kan komen en eventueel tips om dit op te lossen? De merrie is al wel bijna een jaar onder het zadel.Ze heeft dit verzet ook tijdens het longeren met een passoatuig.
Ik hoop snel van jullie te horen.
Groetjes van Kelly.
Biancacoo
Geplaatst: 22-11-10 15:54
Blijven oefenen, maar mocht het niet verbeteren, .................gewoon zonder ????? Ik men ook zonder broek, wel met staartriem, beetje noodgedwongen om dezelfde reden !! Soms is er een uitzondering op de regels, je paardje kan er een van zijn.
Bokt het paard naar de staartriem of de broek? Je kunt eventueel met een pessoatuig een paard laten wennen aan een ding achter de bips, en eventueel daarna de staartriem er pas bij nemen.
DeHP
Geplaatst: 22-11-10 21:15
heb je alles al goed nagekeken of er geen scherpe randjes aan je culeron zitten? Je kunt ook eens proberen je staartriem ietslanger of korter te maken. Reageerd ze ook als je met bijv. een uitrijdeken rijdt of reageerd ze alleen op iets wat tegen de achterbenen komt?
hallo allemaal, Het paard is er al aan gewend om gelongeerd te worden met een passoa.Hierbij bokt ze ook steeds.Tijdens het rijden bokt ze verder niet.Ook vindt ze het geen probleem om met een deken op uitgestapt te worden. het tuig heb ik helemaal nagekeken en er zitten geen scherpe stukken aan.De staatriem heb ik al wat losser dan normaal.Dit om te zorgen dat ze er eerst aan kan wennen.Omtrent het rijden zonder broek is dit geen optie.Ik wil nl. Weer marathon gaan rijden en dan heb je hem hard nodig.Hebben jullie nog tips?
sumic
Geplaatst: 22-11-10 23:14
Als je een rem op de wagen hebt, is een broek niet nodig, ook niet in de marathon. Er zijn erg veel enkelspan rijders die zonder broek rijden. Wel heel vervelend dat ze zo enorm reageert op de broek. Wat heb je allemaal geprobeert? In mijn beleving zijn er 2 mogelijkheden; Of ze is extreem gevoelig en in zo'n geval zou ik gewoon zonder broek gaan rijden. Of ze probeert de baas te zijn, ze vind die riemen maar nare dingen en wil ervan af komen. In dit geval is even doorpakken en streng zijn misschien een optie. Ervaren hulp erbij halen is misschien een goed idee. ( ik bedoel iemand die veel ervaring heeft met beleren en meerdere problemen heeft weten op te lossen) Succes met beleren!
Wat bij mijn bijrijdpaard heel erg geholpen heeft is longeren met een elastische bandage achter de billen langs. Dus van de singel, achter de billen en aan de andere kant terug aan je longeersingel (of tuigschoftje, maakt niet uit) Dit geeft een constante druk en klappert niet waardoor hij het veel gemakkelijker accepteerde. Nu loopt hij ook met broek (en pessoa trouwens ) zonder problemen.
groetjes, lacuna
kraakte
Geplaatst: 23-11-10 13:22
Heb je dit al vaak bij dr geprobeerd? of gewoon 1 keer en toen begon ze te bokken? kijk, je hebt haar toch aan de longeerlijn dus in principe kan er niks gebeuren als ze erop los bokt dus ik zou zeggen, gewoon volhouden en waarschijnlijk stopt ze vanzelf een keer! misschien wel een tip om dan je paardje lekker aan het werk te zetten aan de longe,veel overgangen rijden zodat ie geen tijd meer heeft om aan die stomme vervelende broek te denken?
Groetjes
Natascha1970
Geplaatst: 23-11-10 14:17
Als je paard niets mankeert en je tuig in orde is, zou je kunnen overwegen om het op te bouwen. Er is een oefening die heet "follow the lead" vast wel ergens te vinden met google. Deze leert je paard de druk en de lijn te volgen die achter de achterhand langs gaat. Via deze wijze heb ik mijn paard geleerd dat er ook iets achter zijn achterhand kan zitten waar wat druk op komt. Bij gewenste gedrag, druk weg laten vallen. En als je het op korte termijn niet verbeterd krijgt, gewoon hulp vragen van iemand die je kan helpen. Hoe langer je wacht hoe lastiger het vaak kan worden.
Herkenbaar probleem, met passoa niets aan de hand, maar de broekriem betekend bokken. Nu ik de staartriem een gaatje korter heb gedaan is dat probleem minder. Speel eens met de ruimte van de broek, is het probleem van 1 die steeds tegen de benen zit of die er af en toe tegen aankomt. Je kan met inspannen die maat nemen die fijn is voor het paard zolang de kar niet op de hakken kan lopen. Enige ander is een slagriem erbij voor de kar. Fijnste oplossing is laten wennen.
als het paard op stal staat gewoon de broekriem er op doen en in stal laten staan. dus met tuig op voeren. hoofdstel natuurlijk niet. en ermee wandelen. kan ook. en idd die elast bandage om de achterhand binden. en heel voorzichtig de druk opvoeren. en belonen als ze niet bokt. en streng toe spreken als ze het wel doet. succes!!!