[VD] De rust erin houden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

[VD] De rust erin houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 22:40

VD is niks nieuws voor mij, maar nu loop ik toch ergens vast. Nouja, niet zozeer vast, maar ik weet nier goed wat ik ermee moet.
"probleem" is dat het paard (james, zie profiel) te enthousiast raakt. Oefeningen die ze beheerst zijn geen punt, maar zodra ik met wat nieuws begin, trekt ze letterlijk de hele trucendoos open ;)

Ik ben sinds een paar dagen bezig met zijwaarts gaan. Niet wijken, maar echt zijwaarts (paard blijft dus recht en gaat zowel voor als achter opzij, maar niet voor of achterwaarts, moet dus overstappen). Paard wil heel graag een beloning, en denkt ook graag zelf. Dit heeft als gevolg dat ze er compleet niks meer van snapt, en spaanse pas en buiging tegelijk doet er daarbij ook nog steigert (bij wijze van uiteraard ;) )

Op het moment dat ze "ontspoort" (zo noem ik het maar even, want ze raakt echt de kluts kwijt) stop ik met het vragen van de oefening, roep haar bij me, en zoek de rust op, puur door eigenlijk niks te doen en haar te laten staan.

Paard is geblesseerd, dus ik moet gewoon erg oppassen met wat ik doe, en tja, "ontsporen" kan ik daar niet bij hebben :n

NikkivanOlst

Re: [VD] De rust erin houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:12

Probeer de aandacht te verleggen, ga iets helemaal anders doen. Vraag je paard een stukje me te stappen, zodra hij de kluts kwijt raakt, afkappen, opnieuw beginnen. Werk je met clickertraining? (goh, nou heb ik vandaag mee workshop wezen geven, nu ben ik into clickertraining := ) Via clickertraining kun je er ook een stukje rust in brengen. Doormiddel van voer weigeren en toucheren zijn lekker afleidende, makkelijke dingen tussendoor. Niet te lang blijven proberen met het moeilijke, even de aandacht eraf, en weer opnieuw proberen :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 23:16

nee, ik werk niet met clickertraining, nooit gedaan ook. Aandacht verleggen doe ik ook, ik laat mn zweep vallen, roep haar bij me en laat haar staan (ook echt staan dus, met de aandacht bij mij, dus niet flierefluiterig om haar heen kijken). Dan ga ik naar een andere plaats in de bak (paard volgt), zet ik haar neer, en probeer rustig opnieuw, met als gevolg dat het hele riedeltje weer voorafaan begint.
Uiteindelijk lukt het allemaal wel, maar het zou zoveel makkelijker (en leuker) zijn als t paard niet "ontspoort"

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:20

ik begrijp dat het om vrijheids dressuur gaat? Wat ik zou doen is haar een stapje vragen en gelijk weer stilzetten belonen en een paar tellen stil laten staan dan weer een stapje en vervolgens herhalen. Dit ga je uiteindelijk uitbreiden als ze het beter beheersen.
Ik ben zelf niet thuis met de vrijheids dressuur maar wel met showmanship at halter wat we dus in de western gebruiken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 23:24

ach ja, als t beestje maar een naampje heeft ;) Enige verschil ten opzichte van SAH is dat die van mij (uiteindelijk) los staat (zonder halster) Maar ik bedoel idd wel het echte sideways gaan wat je bijv ook in de trail ziet

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:34

ja oke maar ze moeten het toch eerst leren ik vindt sah bv ook een hele goede voorbereiding voor onder het zadel zo kun je ze al heel wat leren.
Maar ik hoop voor je dat mijn tip jou helpt.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 09:38

stef schreef:
nee, ik werk niet met clickertraining, nooit gedaan ook. Aandacht verleggen doe ik ook, ik laat mn zweep vallen, roep haar bij me en laat haar staan (ook echt staan dus, met de aandacht bij mij, dus niet flierefluiterig om haar heen kijken). Dan ga ik naar een andere plaats in de bak (paard volgt), zet ik haar neer, en probeer rustig opnieuw, met als gevolg dat het hele riedeltje weer voorafaan begint.
Uiteindelijk lukt het allemaal wel, maar het zou zoveel makkelijker (en leuker) zijn als t paard niet "ontspoort"

Als het uiteindelijk lukt, dan heb je toch bereikt wat je wilt?
Miss juist gewoon een keer weglopen, met een air van: 'als je zo ongelofelijk ingewikkeld doet, dan doen we het wel niet'