In Oost-Tirol rijdt de eerste elektrisch aangedreven paardenkoets.
De motor draait als de paarden een steile helling omhoog lopen. Het kost ze veel minder energie om boven te komen en dat is goed voor de dieren, zegt de uitvinder en eigenaar van de koets. Hij kreeg vaak kritiek van toeristen, dat hij zijn paarden in het Oostenrijkse bergdorp Matrei een helling van 20 procent liet nemen. Die kritiek behoort nu volgens de uitvinder tot het verleden.
De elektromotor kan overigens niet in de Tiroolse winter worden gebruikt. Dan worden de wielen vervangen door ski's en dan past de motor niet op de koets.
Ik heb belangstelling voor deze electrisch aangedreven paardenkoets want hier in Zuid Limburg zijn er ook vele steile wegen. Ik rij soms enkelspan met een 4 wielerkoets en het is wel vermoiend voor mijn paard. Iemand heeft dat al gezien ? Ik ken alleen de benzinmotor voor de huifkar, maar ik zou graag een elektrisch motor : het is milieuvriendelijk en ook paardenvriendelijk. Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik ben nieuw op deze forum. Sorry voor de fouten maar ik ben française. Groetjes.
Ik heb er nog nooit van gehoord, maar voor een Française schrijf je (en spel je) beter Nederlands dan de gemiddelde gebruiker hier op het forum, dus maak je daar maar geen zorgen over
_sil_
Geplaatst: 21-11-10 22:54
Hier heb ik ook nog nooit van gehoord, Het klinkt wel heel handig voor als je in een berggebied woont!
willemke
Geplaatst: 22-11-10 20:43
Beste allemaal,
Misschien is de aandrijving van een afgedankte scootmobiel op een koets te monteren.
Groet Willem
EVIRAM
Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-10 22:40
jammer kan ik niet vinden de gegevens van de koetsier in Tirol die dat heeft gemaakt !