Bang voor zweep.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bang voor zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 08:41

Hallohallo daar!
Ik gooi mijn pony natuurlijk veel los zodat ze eens lekker kan rennen , en gebruik hierbij een longeerzweep.
Na een klapje met dat touw in de lucht [NIET ÓP DE PONY DUS!!!] en een duidelijk stemcommando doet ze vrijwillig wat ik wil.
Maar nu komt het dus.
Ik doe aan VD, en als ik een normaal zweepje erbij pak, flipt ze totaal! Terwijl als ik met de longeerzweep naar haar toeloop om haar weer te halen, dan is er niks aan de hand en kan ik alles doen.
Weet iemand hoe ik die angst eraf kan halen? Want elke keer een jambette moeten doen terwijl ik bijna IN mijn pony staat (het is een shetje dus daarom...) is erg onhandig.
Iemand tips?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:41

Je kunt er heel goed een oefening van maken, zodat je pony leert dat de zweep niet 'eng' is. Waarschijnlijk heeft ze er een vervelende ervaring mee of is ze gewoon wantrouwig.

Waar je goed op moet letten is je eigen houding als je het zweepje vast hebt. Wees zelf ontspannen en doe net alsof er niks aan de hand is. Als je pony ziet dat jij er ook geen punt van maakt zul je merken dat hij zelf ook anders zal reageren.
Verder moet je bij het desensibiliseren (moeilijk woord voor ongevoelig maken voor bepaalde dingen) er goed op letten dat je op de juiste manier reageert.
Ga bijvoorbeeld eens met het handvat van het zweepje je paard lekker kriebelen op zijn hals, niet te voorzichtig, gewoon net alsof je het met je eigen handen/nagels zou doen. Je pony zal eerst wat wantrouwig zijn, maar gewoon ter hoogte van de schouder blijven staan en doorgaan. Zodra je merkt dat je paard kalmeert (rustige ogen, hoofd iets zakken, kauwen, in de verte kijken) stop je met het zweepje. Deze rust is de 'beloning'.
Als jij het zweepje weer weg zou trekken, wanneer je pony nog nerveus en wantrouwend is, zal hij zeggen 'zie je wel het zweepje is wel eng'.

Op deze manier kan je dus heel goed aan deze angst werken, succes! :)

Anoniem

Re: Bang voor zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:11

dankjewel!
Ga het morgen met het VD-en meteen proberen ;DD
Zal even kijken of dat kriebelen gaat werken want ze vind het al niet zo geweldig rond haar hoofd geaaid te worden en als ik hem op haar flank leg draait ze weg en op d'r kont is geen punt :P

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 08:48

Geen dank!

Je kunt het beste beginnen bij het gebied rond de schouder :j

HorsesNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:12

Hee!
Ik had vroeger ook en verzorgshet..
Die was ook als de dood voor zweepjes...
Ik ging iedere keer langzaam met het zweepje over zijn rug heen totdat hij zg dat het niet eng was.
Als je iedere keer een stukje verder gaat zal hij hetsteeds minder eng vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:24

Haha ik heb weer wat nieuws uit geprobeerd met het zweepje.
Heb er een goed touwtje aan gedaan en een gummybeer aan gehangen, en die zelf voor d'r neus gaan opeten XD
Toen een paardensnoepje en ze at het heeeeeeeel voorzichtig :D

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 09:46

ik had vroeger ook een verzorg pony die bang was,
ik deed altijd dat ik als ik bijna klaar was met rijden nog even de zweep in me handen nam.
en zo elke keer wat langer,en uiteindelijk was ze niet meer bang

SEENIHC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 03:11

Bojangles schreef:
Je kunt er heel goed een oefening van maken, zodat je pony leert dat de zweep niet 'eng' is. Waarschijnlijk heeft ze er een vervelende ervaring mee of is ze gewoon wantrouwig.

Waar je goed op moet letten is je eigen houding als je het zweepje vast hebt. Wees zelf ontspannen en doe net alsof er niks aan de hand is. Als je pony ziet dat jij er ook geen punt van maakt zul je merken dat hij zelf ook anders zal reageren.
Verder moet je bij het desensibiliseren (moeilijk woord voor ongevoelig maken voor bepaalde dingen) er goed op letten dat je op de juiste manier reageert.
Ga bijvoorbeeld eens met het handvat van het zweepje je paard lekker kriebelen op zijn hals, niet te voorzichtig, gewoon net alsof je het met je eigen handen/nagels zou doen. Je pony zal eerst wat wantrouwig zijn, maar gewoon ter hoogte van de schouder blijven staan en doorgaan. Zodra je merkt dat je paard kalmeert (rustige ogen, hoofd iets zakken, kauwen, in de verte kijken) stop je met het zweepje. Deze rust is de 'beloning'.
Als jij het zweepje weer weg zou trekken, wanneer je pony nog nerveus en wantrouwend is, zal hij zeggen 'zie je wel het zweepje is wel eng'.

Op deze manier kan je dus heel goed aan deze angst werken, succes! :)

Perfect advies :)