[AR] Irma (fries) eerste keer bandje slepen! *trots*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maria1991

Irma (fries) eerste keer bandje slepen! *trots*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 12:59

Een aantal weken had ik een topic aangemaakt waarin Irma voor het eerst op bokt in het tuig liep. Nu zijn we een aantal weekjes verder en was mevrouw toe aan de volgende stap: Bandje slepen. Ik wilde eerst wachten tot we een kar hadden gekocht (zodat we ook een zweng hadde) maar nu heb ik een menboek waarin ik zag hoe een paard voor de band liep zonder een zweng. Dus ik dat nadoen. Eerst een hele tijd zonder bandje gemend zodat ze eerst even warm kon draaien. Mijn vriend was er bij en heeft dan ook geholpen (hij speelde eigenlijk een beetje voor chroom) Het ging eigenlijk zo super goed dat vriendlief al snel fotootjes kon maken van de twee werkende dames :Y) Ik had nooit gedacht dat Irma zo braaf zou zijn gezien ze een aantal winters geleden een ernstig ongeluk heeft gehad waarbij ze op hol sloeg met iets wat aan haar vast zat en toen door de ruit gesprongen is. Maar ze was super braaf! ze lijkt het ook echt leuk te vinden ze begint heerlijk te paraderen, oortjes naar voren en is super goed aan de hulpen. Ik kan niet wachten tot we een karretje hebben. (oja het oranje touw zit een paardenknoop op; in het begin had k deze ook in mijn hand. Mocht ze schrikken kon ik die ieder moment losmaken.

De foto's zijn helaas niet zo mooi, want het was erg treurig weer en de wei is een grote blubs. Ik hoop in mijn volgende topic momenten in de bak te laten zien (die is in de maak)
Afbeelding
Ze vindt het leuk!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
goed luisteren naar de baas

Afbeelding
stukje draven

Afbeelding
mijn knappe kind! <3

Afbeelding

Dat was m weer! Ik zie dat de foto's allemaal maar vanaf een kant genomen zijn. Beetje eentonig. Ze staan overigens ook niet op volgorde.

Nou brandt maar los! :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:27

Wat een mooi beeld 8-)

Citaat:
Ik had nooit gedacht dat Irma zo braaf zou zijn gezien ze een aantal winters geleden een ernstig ongeluk heeft gehad waarbij ze op hol sloeg met iets wat aan haar vast zat en toen door de ruit gesprongen is.
Zo dat is heftig. Zullen wel allemaal vragen over komen maar hoe dan ook, ik hoop dat ze het uit haar hoofd heeft gewist en weer een fijn menpaard kan worden. Zo te zien vind ze het erg leuk.

Let erop dat je strengen een lijn naar beneden moeten lopen. Je gebruikt de broekriempjes volgens mij als strengophouders en doordat die nogal hoog hangen krijg je een soort hoek. Dat zorgt ervoor dat de druk niet goed op de borst komt / ook op andere delen van het tuig drukt. Dat is niet prettig voor een paard, zeker niet als ze straks de wagen erachter krijgt. Het lastige altijd met een bandje slepen is dat die strengen heel laag zitten, dus dat ze erover heen kunnen stappen, dus ik begrijp wel dat je ze hoger hebt willen ophangen.

Heel veel plezier met Irma en zorg dat er zeker met haar verleden altijd iemand bij is als je met haar verder gaat.

maria1991

Re: Irma (fries) eerste keer bandje slepen! *trots*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 14:00

Bedankt voor je reactie. Ik heb dit inderdaad gedaan om te voorkomen dat ze er overheen stapt. De strengen zaten niet echt vast in de zin dat ze niet kunnen bewegen. Dus in principe trekt ze de band niet aan haar broek hoor. Ik ga ze zo wat lager doen. Maar de eerste keer -just to be shure- had ik de strengen wat hoger gedaan.

Als er vragen komen over het ongeluk, zal ik ze gewoon beantwoorden hoor. Niks geheimzinnigs aan!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:18

Snap dat ze de band niet aan de broek trekt (had ik ook niet gedacht hoor) maar doordat je de strengen erdoor laat lopen, op deze manier, zetten de strengen wel druk op de broek, dus neerwaartse druk. En het loopt bij de borst dan minder soepel als je bochten draait.
Heb je al een wagen?

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 16:46

oh sorry had je verkeerd begrepen. Ik ben aan het kijken voor een kar, maar het is niet mijn eigen paard, dus dat moet in samenspraak met de eigenaar. Wie betaald die bepaald! Hij dus. Hij wil het liefst een wat klassieker rijtuig, hoorde hem zelfs over een soort van houten sjees. Ik heb liever een recreatie/marathonwagentje tweedehands. Maargoed hopen dat ik hem kan ompraten...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:14

die fries kan wel meer dan 1 bandje slepen haha!
maar ik denk dat je de eigenaar van het paard moet overtuigen dat een marathon karretje ofzo voor eerst veiliger is vooral met rem!
ik denk dat het borsttuig heel misschien nog 1 lager kan maar kan het niet goed beoordelen en verder is ze gelukkig lekker braaf