[AR] Mennen in het donker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pauk

Mennen in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 15:29

Omdat ik dus alleen in de avonduren kan en de bak veel te nat is moet ik wel naar buiten..
Nu doe ik dit dus niet in de avond omdat ik geen verlichting of iets heb op de wagen.
Hoe doen jullie dat als je met de wagen in het donker naar buiten gaat?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:31

Belangrijk is dat je je wel houd aan de normale regels voor verlichting; dus witte lichtjes voor, en rode lichtjes achter. Ze mogen niet knipperen! En je moet je breedte kunnen aangeven; het beste is dus om daar LED (fiets)lampjes voor te gebruiken, en deze zowel aan de voorkant op beide uiterste voorzijden van je wagen, en op de achterkant aan beide uiterste zijden van je wagen te monteren. Liefst ook nog reflectoren wit voor en rood achter, en daarnaast kan je natuurlijk altijd nog extra's toevoegen, als bijv. reflecterend hesje dragen, reflecterende bandjes op/om het paard, etc.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:43

Ik rijd altijd buiten in het donker, in de bak mennen is voor mij niet vaak een optie omdat ik dan niet lekker ontspan :P

Ik heb van de blokker setjes gekocht met ledverlichting met elastiek touw. Dan doe ik op de frontriemen witte lampjes (niet knipperend maar normaal) 2 witte aan beide zijkanten en 2 rode achterop (+ reflector rondjes) driehoek moet nog komen. Daarbij draag ik een reflector jas.

Ik vind het belangrijk dat de pony's de lampjes dragen zodat hun als eerste punt worden gezien.
Voor op mijn wagen voor de breedte en achter ook.

Ik krijg voor de kerst een hesje met ledverlichting erin.

paarden115

Re: Mennen in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:12

fluo vestjes over de achte banken trekken ofzo kan ook ze hebben er fluo vestjes er voor aan gepas op de manege.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:15

hier ook in het donker mennen ;)

goede verlichting en reflectie en paardlief heeft mooie reflectie beenbeschermers :D

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:57

Hier ook hoor, gewoon in het donker.

Voor aan elke kant een wit lichtje, achter aan elke kant een rood lichtje. Verder een caplampje en een reflectie hesje.

Qilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:28

Ik heb fietslampjes gekocht en die erop gezet, misschien kann je er ook fietslampjes opzetten of ene accu aansluiten net zoals bij een fiets, en reflectoren :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:33

Ik zou inderdaad sowieso fietslapjes op de zowel links als rechts plaatsen (voor wit, rood achter). Zo'n driehoek is ook wel handig dan hebben mensen eerder door dat je langzaam verkeer bent volgens mij.

ik zou sowieso ook reflectoren (of liever nog lampjes) aan je paard of je lamoen bevestigen zodat je paard ook gezien word. Vooral als je paard zwart of bruin is goed verlichten!

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:41

liedje89 schreef:
Ik zou inderdaad sowieso fietslapjes op de zowel links als rechts plaatsen (voor wit, rood achter). Zo'n driehoek is ook wel handig dan hebben mensen eerder door dat je langzaam verkeer bent volgens mij.

ik zou sowieso ook reflectoren (of liever nog lampjes) aan je paard of je lamoen bevestigen zodat je paard ook gezien word. Vooral als je paard zwart of bruin is goed verlichten!

of paarden reflector deken.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:57

Verlichting en reflectie zijn verplicht, wat precies en waar ze precies moeten kun je vinden in het koetsiersbewijs-boek. Ook de afgeknotte driehoek die 'langzaam verkeer' betekent, is verplicht. Ik heb ook aan de zijkant van mijn wagentje, op het zijvlak van de bok zeg maar, oranje lengte-reflectoren.
Ik heb de verlichting met fietslampjes gedaan. Daarnaast zelf een fluoriserend hesje aan. Ponylief heeft een reflecterend borsttuig (om de hals en naar de singel, te koop bij agradi.nl) en reflecterende bandjes om haar benen. Ook heb ik reflecterende bandjes om de lichtogen gewikkeld als extraatje.
Zo rij ik veilig in het donker over de weg.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:08

Ik heb ook fietslanpjes en van die (flikker)dingen voor om jouw arm,
die heb ik overal op om en aan de koets en aan het tuig.
reflecterend hesje bij mezelf en op de rug van de pony (aan het schoftje vastgemaakt.)
En het scheelt...ik heb witte pony's!

NOVEMBERx92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:11

Ik zou de zijkanten ook met iets aangeven, of nou ja ik heb het zelf wel eens op een kar gezien.

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:52

ik ga altijd naar de menles in het donker, ik hang mijn wagen vol met fietslampjes, heb een grote letlamp voorop, draag zelf een hesje én mijn pony heeft een hesje aan zijn voortuig, dit wappert met elke stap tegen zijn voorbenen aan en werkt perfect. beweegt goed en zit precies opde perfecte hoogte voor auto's

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:15

Op de zijkant zitten bij mijn wagens oranje reflectoren. Zit dat niet op je wagen, dan kun je die er zelf op maken, zien ze je ook van de zijkant. Evt nog van die fietsbandreflectoren in je spaken?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:05

paarden115 schreef:
liedje89 schreef:

of paarden reflector deken.

Heb je die ook voor aangespannen? IK heb ze wel vaak gezeian als rijdeken (misschien dat je die trouwens ook wel kan gebruiken blijft dat een beetje liggen). Wij hebben gewoon een paar losse stroken reflectie materiaal twee aan de voorbenen en aan het borsttuig.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:10

Ik heb een reflecterend frondriem :j