[AR] Beleerstal, waar let je allemaal op?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Beleerstal, waar let je allemaal op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 21:01

Ik wil echt heel graag gaan mennen met mijn pony.
Maar ik heb weinig ervaring.. Dus ik ben begonnen met het menbewijs en ik ben
me verder aan het verdiepen in de aspecten van het mennen.

Ik wil mijn pony graag goed laten beleren door een ervaren menner.
Dus ben ik begonnen met het benaderen van een aantal beleermensen.

Ik heb nu 4 adressen hier in de buurt.
Nu de hamvraag.
Waar let je op bij het kiezen van een beleerstal.
Aan welke criteria moet het voor jullie voldoen?

hafjelinger

Re: Beleerstal, waar let je allemaal op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:35

Ik zou het heel belangrijk vinden dat men op een rustige, goede manier met de paarden omgaat, en de tijd neemt voor ieder paard. Ook zou ik het fijn vinden dat de eigenaar goed op de hoogte word gehouden en er veel bij betrokken word. En dat de menner, zodra het paard de basis kent, goed opweg geholpen word door een paar lessen van die persoon.
Succes!

HildeJVW

Re: Beleerstal, waar let je allemaal op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:03

Hoe ze met het paard omgaan vind ik zelf erg belangrijk.
En staat de manier van rijden je aan?
Hoelang doen ze erover om je paard te beleren(tijd)
etc.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:44

- dat er echt zorg en tijd aan de paarden besteed wordt, het beleren/trainen dus geen haastwerk is en/of te snel gaat voor het bewuste paard
- dat de mensen ervaren en consequent zijn en goed weten waar ze mee bezig zijn
- dat een paard niet overvraagd wordt, dus dat ze de grenzen van een paard kennen en kunnen herkennen
- dat het stalmanagement goed is, en de paarden ook de stal uitkomen voor iets anders dan werk (paddock, wei, stapmolen, e.d.)
- dat ik goed op de hoogte gehouden wordt en zo mogelijk betrokken wordt bij het proces (zeker aan het eind, zodat ik weet of en wanneer ik mijn paard zelf veilig over kan nemen)

Admeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:46

Nouvel schreef:
- dat er echt zorg en tijd aan de paarden besteed wordt, het beleren/trainen dus geen haastwerk is en/of te snel gaat voor het bewuste paard
- dat de mensen ervaren en consequent zijn en goed weten waar ze mee bezig zijn
- dat een paard niet overvraagd wordt, dus dat ze de grenzen van een paard kennen en kunnen herkennen
- dat het stalmanagement goed is, en de paarden ook de stal uitkomen voor iets anders dan werk (paddock, wei, stapmolen, e.d.)
- dat ik goed op de hoogte gehouden wordt en zo mogelijk betrokken wordt bij het proces (zeker aan het eind, zodat ik weet of en wanneer ik mijn paard zelf veilig over kan nemen)

Mee eens!

Kijk eens bij deze stal: Janus Geerts in Gilze.

Jonge paarden/pony’s ook dressuur- en/of springpaarden, maar ook vaak pony’s waar het kind van af is gegroeid, kunt je bij hen brengen om te laten beleren voor de wagen. Gemiddeld zijn ze per paard ongeveer 6 weken bezig. Tijdens de laatste weken van de opleiding kan jij als de eigenaar meerijden. Dan krijg je uiteraard ook zelf de leidsels in handen nemen en zo onder begeleiding vertrouwd raken met het aangespannen rijden met eigen paard.

Wanneer je als menner nog niet zo ervaren bent, is het mogelijk om menles te nemen bij jou aan huis of je komt naar Gilze met je span. Het kan ook geregeld worden, als je zelf even wat minder tijd hebt, om je paard te laten trainen.

Je hebt u de gelegenheid om onder begeleiding te leren mennen met een daarvoor geschikt paard.
De lessen kunnen heel gevarieerd zijn bijvoorbeeld; een bosrit, vaardigheid of hindernis oefenen.

Er is tevens een mentuin. In de prachtige omgeving gelegen in de Chaamse bossen is er een menparcours. Waar je hindernissen kunt oefenen (waterbak) en evt. ook je vaardigheid.