Nouvel schreef:- dat er echt zorg en tijd aan de paarden besteed wordt, het beleren/trainen dus geen haastwerk is en/of te snel gaat voor het bewuste paard
- dat de mensen ervaren en consequent zijn en goed weten waar ze mee bezig zijn
- dat een paard niet overvraagd wordt, dus dat ze de grenzen van een paard kennen en kunnen herkennen
- dat het stalmanagement goed is, en de paarden ook de stal uitkomen voor iets anders dan werk (paddock, wei, stapmolen, e.d.)
- dat ik goed op de hoogte gehouden wordt en zo mogelijk betrokken wordt bij het proces (zeker aan het eind, zodat ik weet of en wanneer ik mijn paard zelf veilig over kan nemen)
Mee eens!
Kijk eens bij deze stal: Janus Geerts in Gilze.
Jonge paarden/pony’s ook dressuur- en/of springpaarden, maar ook vaak pony’s waar het kind van af is gegroeid, kunt je bij hen brengen om te laten beleren voor de wagen. Gemiddeld zijn ze per paard ongeveer 6 weken bezig. Tijdens de laatste weken van de opleiding kan jij als de eigenaar meerijden. Dan krijg je uiteraard ook zelf de leidsels in handen nemen en zo onder begeleiding vertrouwd raken met het aangespannen rijden met eigen paard.
Wanneer je als menner nog niet zo ervaren bent, is het mogelijk om menles te nemen bij jou aan huis of je komt naar Gilze met je span. Het kan ook geregeld worden, als je zelf even wat minder tijd hebt, om je paard te laten trainen.
Je hebt u de gelegenheid om onder begeleiding te leren mennen met een daarvoor geschikt paard.
De lessen kunnen heel gevarieerd zijn bijvoorbeeld; een bosrit, vaardigheid of hindernis oefenen.
Er is tevens een mentuin. In de prachtige omgeving gelegen in de Chaamse bossen is er een menparcours. Waar je hindernissen kunt oefenen (waterbak) en evt. ook je vaardigheid.