[AR] Hoe breed 't lamoen bij forse haflinger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sandrina

Hoe breed 't lamoen bij forse haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 18:28

De streng maakt schuurplekken op de zij van Fralla, de zweng is te kort en binnen het lamoen kan ze niet voldoende inbuigen. Voor rechtdoor lopen geen probleem; ik bind de strengen met een sporenriempje naast het lamoen.
Is er een formule hoe breed het lamoen moet zijn t.o.v de breedte van de paardenkont?
Heeft iemand een foto waarin duidelijk wordt hoe paard inbuigt binnen 't lamoen? Vooral voor halsstarrige (v)echtgenoot die het maken moet :(

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 11:04

Niemand tips?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:13

Er is verder geen formule, het liefst gewoon zo breed mogelijk (moet natuurlijk niet buiten de kar uit steken).
Ik denk dat 90 cm wel een minimale maat is voor zo'n haflinger.
En als je de strengen vast maakt aan het lamoen dan kan dit schuurplekken op de borst geven. Geen goede optie dus.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 19:33

[quote="BlackDevils"]Er is verder geen formule, het liefst gewoon zo breed mogelijk (moet natuurlijk niet buiten de kar uit steken).
Ik denk dat 90 cm wel een minimale maat is voor zo'n haflinger.
En als je de strengen vast maakt aan het lamoen dan kan dit schuurplekken op de borst geven. Geen goede optie dus.[/quote]

Hoe dan? Zet het niet vast, maar laat de streng door die riempjes lopen. Was even een tussenoplossing.
Kar is 100cm breed. lamoen zeker niet.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:40

Helpt het misschien als je je strengen door je broekriempjes laat lopen? of bedoel je dit ?

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 08:17

L_Rivaldo schreef:
Helpt het misschien als je je strengen door je broekriempjes laat lopen? of bedoel je dit ?

Dat doe ik al, maar de zweng is niet breed genoeg, vandaar dat geschuur vd strengen tegen Fralla's lijf. Ik bind de strengen extra op met sporenriempjes zodat het niet haar lijf raakt.
Ze piept niet hoor, maar ik vind het zonde dat ze plekken heeft op dat prachtige lijf

Anoniem

Re: Hoe breed 't lamoen bij forse haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:04

Ik zal dan bredere zweng op laten plaatsen als kar en lamoen voor rest wel okee is.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 09:35

Joram schreef:
Ik zal dan bredere zweng op laten plaatsen als kar en lamoen voor rest wel okee is.

Nee, dat is het niet(kar is wel goed); ben maar eens gaan opmeten; zweng is/was maar 73cm en lamoen 80 daar mag dus wel aardig wat bij. Vent heeft het gemaakt ik heb nog niet eens tijd gehad om het te bekijken. Ga dat zo doen en foto van resultaat maken.

Maar meteen gedaan:
Afbeelding
de zwarte delen zijn er nieuw tussen gelast.

Zie ook de nieuwe draaikrans.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:28

Wel handig zo'n vent.
Als het nog niet helemaal naar het zin is kun je misschien het lamoen ook nog wat rond zetten.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 18:22

BlackDevils schreef:
Wel handig zo'n vent.
Als het nog niet helemaal naar het zin is kun je misschien het lamoen ook nog wat rond zetten.

Ahum, daar heb ik ook om gevraagd, maar (nog) niet uitgevoerd. Vroeg ook of hij de punten vh lamoen diep, laag en rond wilde laten lopen. Prikken nu bij een ferme wending Fralla in haar hals.
Komt misschien nog.