Aandacht op jou krijgen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Thunder_x3

Aandacht op jou krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 18:01

Heej,

misschien een beetje een rare titel maar ik zal anders het hele verhaal eventjes doen, dan wordt het wel duidelijk :)
Ik ben sinds kort begonnen een beetje grondwerk te doen met het paard van mijn grootvader. Het is een 11-jarige friese merrie die eigenlijk nooit bij andere paarden heeft gestaan. Ze heeft ook niet echt een opvoeding meegekregen, mijn grootvader ging met haar s'ochtens van de weide naar de stal en s'avonds weer terug. Ondertussen volgt ze me al gewoon zonder te dringen, stopt wanneer ik stop en ik kan haar ook zonder veel moeite achteruit laten gaan. Ze is dus een beetje bang van vanalles en nog wat, en overlaatst liep ze in de stal tegen het handvat van een kruiwagen aan. Die maakte natuurlijk geluid en mevrouw vond het welletjes. Op zo'n moment begint ze dan heel druk te doen en is het moeilijk om haar aandacht terug bij jou te krijgen. Ik heb haar toen kleine stukjes brood gegeven en zo haar hoofd steeds lager gebracht. Ze bleef echter nog wat druk doen dus heb ik haar eventjes teruggezet op stal. 10 minuten later haalde ik haar er weer uit en was er geen enkel probleem meer. Ik heb toen een stukje biet op de bodem van de kruiwagen gelegd, en na een beetje aanmoediging heeft ze het daaruit opgegeten. En zo is dat dus met heel veel dingen. Er liep bijvoorbeeld vorige week een paard voorbij, en ze begon meteen heel hard te hinniken en bleef maar naar de poort turen en rondjes draaien. Best wel gevaarlijk als ik haar aan het borstelen ben met mijn nichtje. ( anders is ze heel kalm ) Dan let ze echt totaal niet meer op wie er bij haar is. Nu wou ik even vragen wat jullie denken dat het beste is in zo'n geval.

Mastrootje

Re: Aandacht op jou krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:50

Zou je niet eerder niks geven maar gewoon doen alsof er niks aan de hand is? Als jij rust zelve uitstraald, laat je zien dat je er niet bang voor bent, en dat zij er ook niet bang voor hoeft te zijn. Klinkt natuurlijk een stuk makkelijker dan dat het is.

Laat haar maar lekker springen en doen, zolang ze maar uit jou ruimte blijft en je ook niet mee sleurt. Doet ze dat wel, weg sturen uit jou ruimte of straffen voor het trekken.

Ze heeft nu gewoon geen respect voor jou.

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:55

Staat ze nog steeds zonder andere paarden om zich heen?

Van andere paarden kan ze ook veel leren namelijk.

_deempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:58

volhouden en vooral heel concequent blijven dat is erg belangrijk!

Thunder_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 20:52

Millanka schreef:
Zou je niet eerder niks geven maar gewoon doen alsof er niks aan de hand is? Als jij rust zelve uitstraald, laat je zien dat je er niet bang voor bent, en dat zij er ook niet bang voor hoeft te zijn. Klinkt natuurlijk een stuk makkelijker dan dat het is.

Laat haar maar lekker springen en doen, zolang ze maar uit jou ruimte blijft en je ook niet mee sleurt. Doet ze dat wel, weg sturen uit jou ruimte of straffen voor het trekken.

Ze heeft nu gewoon geen respect voor jou.

Ja, dat deed ik in het begin ook wel, maar ze is véél sterker dan mij dus is het soms een beetje moeilijk.. Tegenwoordig gaat het al wat beter maar vroeger moest ik, als ik ze even op de straat ( doodlopende straat met alleen de boerderij van mijn grootouders en de buren die erlangs moeten ) liet wandelen liet ik m'n papa al meelopen, voor als ze besloot een andere richting uit te gaan :s :)

Lauralco schreef:
Staat ze nog steeds zonder andere paarden om zich heen?

Van andere paarden kan ze ook veel leren namelijk.

Ja, spijtig genoeg wel. Ik had het liever anders gezien maar ze is niet die van mij, dus moeten we maar roeien met de riemen die er zijn :)

Therightway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:21

misschien handig om niet teveel te belonen met lekkers maar afwisselen met stem. is ze dan overal bang voor? misschien kun je wat voorwerpen in de bak legen en er met haar langs lopen. doet ze raar? je kunt haar dan ook altijd even los in de bak doen. ze vind het vastinteressant en kan er dan zelf rustig naartoe gaan.misschien heb je wel ene kennis in de buurt die met een paard langs kan lopen?of kun je zorgen vor ene gezeldsschapspaardje? want het zijn wel kudde dieren. een leuk shetlandertje bijvoorbeeld?

Thunder_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 18:37

Therightway schreef:
misschien handig om niet teveel te belonen met lekkers maar afwisselen met stem. is ze dan overal bang voor? misschien kun je wat voorwerpen in de bak legen en er met haar langs lopen. doet ze raar? je kunt haar dan ook altijd even los in de bak doen. ze vind het vastinteressant en kan er dan zelf rustig naartoe gaan.misschien heb je wel ene kennis in de buurt die met een paard langs kan lopen?of kun je zorgen vor ene gezeldsschapspaardje? want het zijn wel kudde dieren. een leuk shetlandertje bijvoorbeeld?

We hebben geen bak ;) Wel veel weide en een schuur ( waar s'nachts kranen staan ) maar die is verhard dus kunnen we enkel wandelen, poetsen ed.

Ik heb dacht ik in een vorige post al gezegd dat een gezelschapspaardje niet gaat. De merrie is niet van mij en mijn grootvader ziet het niet zitten om nog eentje bij te nemen. Ik heb ook al gevraagd of ze dan misschien bij de 2 koeien in de wei kan, maar ze zijn bang dat die haar wat aan kunnen doen, het zijn namenlijk nogal kolossen..

Ze is best wel voor veel bang ja.. Ze is altijd maar behandeld geweest dat ze moest 'luisteren' en niet gek doen, dus tik teken haar kop als ze 'gek' deed..

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:57

Misschien kan je opa weidegang aanbieden, dan verdiend hij er ook wat aan en er staat gratis een paardje bij. Dus dat iemand anders hun paard bij jou opa stalt.

Thunder_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 19:08

Millanka schreef:
Misschien kan je opa weidegang aanbieden, dan verdiend hij er ook wat aan en er staat gratis een paardje bij. Dus dat iemand anders hun paard bij jou opa stalt.

Da's wel een goed idee ! Ik zal het eens vragen :)

Therightway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:48

wat lastig.. hoop dat het gaat lukken..ik lees door.. hoop dat je opa het er mee eens is! en bij koeien.. nee dat begrijp ik! succes

Thunder_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 22:07

Even een update voor het geval iemand het zou willen weten...

Ik ben ondertussen een cursus grondwerk gaan volgen ( niet met haar maar met paardjes van de stal waar de cursus gehouden werd ). Achteraf natuurlijk op haar toegepast, en leiden/stoppen en haar uit mijn ruimte houden lukt al goed, achteruit gaan bij druk op de neus, of lichte druk op het halster gaat ondertussen ook al super. Ze begint me al veel beter te vertrouwen :) Ik blijf nog eventjes met haar oefenen op vertrouwen, wijken voor druk enzovoorts. Ik ga sowieso in januari nog een keertje op cursus ( niveautje hoger dan ), maar ik probeer het nu voor elkaar te krijgen om misschien Bella mee te nemen..

Over het weidemaatje, dat is spijtig genoeg nog niet meteen aan de orde. :( Ik zou het haar zo graag kunnen geven, maar ja, sommige dingen heb je zelf niet in de hand. Ik heb het er al een paar keer over gehad, en tot nu toe telkens een nee gekregen, of van die antwoorden als ' ze is het nu toch zo gewoon... '
Slaat nergens op natuurlijk :S Voor deze winter zal het dus al niet zijn... Maar hopelijk krijg ik het nog wel een keertje voor elkaar ... :)