Waarom lukt het ons niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xDeems

Waarom lukt het ons niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 20:07

Hoi !

Ik heb een bijrijdpaard die ik heel graag wat 'trucjes' zou willen leren.
Dat moeten we natuurlijk samen doen.
Maar..
Het lukt 'ons' niet. Ik probeer 'nee schudden', maar ik weet niet eens hoe je dat moet leren.
Ik probeer jambette, dus ik kietel hem achter zijn been en hij let niet eens op?

Help ons alsjeblieft !

- ik heb geen clicker, touwhalster ofzo.. heb je dat perse nodig?

Cchanny

Re: Waarom lukt het ons niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:09

Misschien is het handig om eerst je te gaan verdiepen in het 'trucjes' leren. :)
Hoe je het beste het kan aan leren. :)
Je hoeft geen touwhalster te gebruiken. Je kan ook een gewone halster gebruiken.
En vooral geduld hebben, heb ook ergens gelezen dat je het maar bij 10 minuutjes per keer moet doen, omdat ander je paard afgeleid raakt.

privace

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:24

heel rustig met je paard omgang en als iets niet lukt niet kwaad op hem worden!
brobeer eerst de basispassen
volgen
teruglopen
stoppen
blijven
...
dan pas ga je van de kleinere truckjes naar de grotere
en vooral : neem de tijd morge moet hij bevoorbeeld nog niet kunnen steigeren
vreiheidsdressuur is dan ook vrij zoel paard als mens
ga site's bezoeken NALANTA is een echte aanrader!
grtjes

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:28

Vraag anders even aan H_Nalanta. Die heeft een hele site met informatie over hoe je dingen moet leren ;)

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:40

Een clicker raad ik je toch echt aan om te kopen hoor. Zonder krijg je 9 van de 10 een bijtend paard.
Een clicker kost ongeveer 1 a 2€ en is te koop in ongeveer alle dierenwinkels dus dat is de investering nu ook weer niet :)

Mag je trouwens van de eigenaar van het paard hem kunstjes leren? Niet iedereen vind dit namelijk fijn, aangezien paarden er vaak misbruik van gaan maken (als het zonder cicker geleerd word vooral).

Misschien kan je deze sites eens doornemen, daar vind je erg duidelijke uitleg :)
http://members.home.nl/vrijheidsdressuu ... ining.html
http://www.everyoneweb.com/nalanta/

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 20:53

Ik denk dat ik morgen even langs de dierenspeciaalzaak fiets voor een clicker.
Ik mag alles mijn het paard doen, zolang hij het leuk vindt en het niet ál te gevaarlijk is. :+
Natuurlijk vraag ik wel eerst voor ik iets anders ga aanpakken, bv zonder zadel rijden ofzo.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 20:43

Nou ik heb een clicker hoor *D *D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 10:24

Een clicker of een halster heb je niet per se nodig. Een halster kan aan het begin even handig zijn zodat je paard zijn aandacht wel even bij jou houdt.

Ik lees dat je een clicker gekocht heb. Begin eerst het clickersignaal aan te leren. Dit doe je door te clicken en je paard een beloning te geven. Te clicken en je paard de beloning te geven. Te clicken en je paard de beloning te geven. Dit herhaal je een aantal keer. Dan houd je even een pauze van 2 minuutjes, loop je even een stukje met hem en herhaal je het clicken en beloning geven nogmaals. Dan weer even een korte pauze en loop je weer een stukje zodat het niet saai word voor je paard.

Na een aantal keer clicken en belonen zul je zien dat je paard het clickeren door gaat krijgen. Hij gaat zoeken naar het geluid van de clicker en als hij hem hoort spitsen zijn oren naar voren en weet hij dat hij voer krijgt. Dan heeft je paard de bedoeling door en kan je gaan beginnen met VD-en.

Allereerst is het belangrijk dat je paard de basis kent. Dat is het meelopen, halthouden, achterwaarts en eventueel het toucheren van een object/je hand. Het is belangrijk dat je paard respect voor jouw ruimte heeft en dus netjes met je meeloopt en op tijd stopt als jij dat ook doet.

Als de basis er duidelijk in zit kun je gaan beginnen met wat kunsten. Wat ik aanraad is eerst het voedsel weigeren aanleren. Sommige paarden kunnen door VD heel happerig gaan worden. Dit kun je voorkomen door het voedsel weigeren aan te leren.

Dit leer je als volgt aan: Steek je hand naar voren met iets lekkers. Als je paard met zijn neus naar je hand gaat zeg je duidelijk 'Nee' en sluit je je hand. Als je paard je hand aanraakt wip je met je vuist zachtjes tegen zijn lippen aan. Je hoeft hem niet keihard te meppen maar een zacht tikje is voldoende. Zo leer je hem dat hij niet naar je hand mag gaan. Waarschijnlijk zal hij het wel 5x proberen maar blijf volhouden. Zodra je paard zijn hoofd afwend of zijn aandacht ergens anders op richt dan op het voer click en beloon je. Zo leert hij dat hij pas wat mag als hij netjes wacht en zijn hoofd afwendt. Let erop dat je je hand vóór je houdt en niet steeds iets terug trekt. Het is jouw ruimte en je paard moet daar respect voor hebben.
Dit herhaal je een aantal keer en je zult zien dat je paard steeds sneller zijn hoofd afwendt. Als hij het doet terwijl je je hand uitsteekt dan kent hij het kunstje en kan je paard voedsel weigeren.

Dan kun je gaan beginnen aan wat kleine kunstjes zoals het flemen, kusjes geven, nee schudden etc.

Ik ga niet alle kunstjes hier uitleggen, de uitleg kun je nl ook lezen op http://www.everyoneweb.com/NALANTA

Het nee schudden zal ik nog wel even uitleggen. Voor het nee schudden heb je een zweepje nodig. Met het puntje van de zweep kriebel je een beetje langs de haren van je paard's oor. Je doet dan een vliegje na. Je hoeft niet de hele zweep in zijn oor te duwen. Langs de haren is meestal al genoeg. Als je paard schudt click en beloon je direct. Dit herhaal je een aantal keer. Je zult vanzelf merken dat je paard steeds iets eerder zal gaan schudden. Uiteindelijk zelfs wanneer je de zweep langs zijn hoofd houdt. Als hij dan schudt click en beloon je uitgebreid. Ook met je stem. Je maatje heeft het immers héél goed gedaan.
Uiteindelijk kun je dit steeds meer uit gaan breiden tot je alleen nog maar je hand omhoog hoeft te doen en je paard zal gaan schudden.
Let erop dat je dit aan één kant vraagt. Dus niet om en om in het linker- en rechteroor gaan kriebelen maar links óf rechts voor het nee schudden houden. Je zou bijvoorbeeld links het nee schudden aan kunnen leren en dan met je rechterhand het flemen kunnen vragen zodat hij deze twee dingen niet door elkaar zal gaan halen.

Hopenlijk kom je hier iets verder mee. :)
Heb je vragen? Kijk even op http://www.everyoneweb.com/NALANTA

Succes! :)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 10:28

ik zal je alvast zeggen dat je het paard flamen niet moet leren zonder een clicker :o

de mijne begin namleijk al te flamen als ik mn arm maar beweeg :7

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:28

Dat leert ie snel genoeg af als je er maar geen aandacht aan schenkt.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 20:59

Oke, nou: Update :D

Hij kan al voedsel weigeren, en hij snapt de clicker. :P

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:01

Dat is al een heel mooi begin! +:)+

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:23

Je moet niet verwachten dat je paard meteen begrijpt wat je doet.. Eerst jezelf erin verdiepen. Op de site nalanta staat uitleg, die goed lezen en dan verder gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:00

als je graag het voetje zou willen leren , zo hebben wij het gedaan:
Voetje pakken en het naar voor brengen.
Zeg duidelijk vóet en zet hem neer, dan meteen belonen :D (werkt hetbest met een brokje ofzo, plukjes gras doen het ook prima)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:48

_Dotty schreef:
als je graag het voetje zou willen leren , zo hebben wij het gedaan:
Voetje pakken en het naar voor brengen.
Zeg duidelijk vóet en zet hem neer, dan meteen belonen :D (werkt hetbest met een brokje ofzo, plukjes gras doen het ook prima)

Ik heb onlangs uitgelegd gekregen dat als je naar voren bukt om de voet te pakken, dat dat dan een deel van je commando word. Dus als je dan naar voren buigt kun je zomaar en voet tegen je neus geslingerd krijge :Y)

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 21:24

Maar ik heb een probleem, ineens

Morris vindt het sáái. Meelopen, achteruit, hij let niet eens op. Zelfs niet voor beloningen.

Is het nu handig dat ik een overstap ga maken naar uitdagendere (wat een woord :=) dingen ga maken of niet?

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 18:28

niemand?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:29

Ja dat is een prima idee! :j

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 19:56

Oke heel erg bedankt!