Paard word erg heet met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

orienta

Paard word erg heet met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 13:21

Ik heb een merrie die hoog in het bloed staat en die vrijwel niet te longeren valt.
Ik probeer haar aandacht bij mij te houden door veel met overgangen te werken en tempowisselingen.

Ineens schiet ze er dan vandoor en gaat luid snurkend door de cirkel heen galloperen.
Laten uitrennen is geen optie want dan ben je zo een half uur verder.

Om die reden longeer ik haar ook absoluut niet met bijzet want daar gaat ze dan fel tegenin en drukt ontzettend haar rug weg.

Wie heeft hier ervaring mee en hoe zouden jullie dit oplossen?

Zooist

Re: Paard word erg heet met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:24

Dubbele longe! En iemand zoeken die je ermee kan helpen!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 13:25

Een dubbele longe is geen optie wat denk je dat ik hiermee kan bereiken?
Ik heb trouwens genoeg ervaring met longeren en iemand me er mee laten helpen is geen optie want die kunnen het ook niet oplossen.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:31

Kan je er een filmpje van maken. Waarschijnlijk moet je hem helemaal opnieuw leren longeren. Per paard is het verschillend hoe je dit oplost. Ligt aan de oorzaak van het probleem.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:31

Er leiden vele wegen naar Rome. Ik ga onmiddellijk met Zooist mee. Met dubbele lijnen heb je erg veel te vertellen en kan je je paard heel goed bewerken vanaf de grond.

Je gaat hier alleen erg fel tegenin. Wat is eigenlijk de reden dat je longeert? En wat wil je dat je paard doet aan de longe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:34

orienta schreef:
Ik heb trouwens genoeg ervaring met longeren en iemand me er mee laten helpen is geen optie want die kunnen het ook niet oplossen.

Je hebt duidelijk niet genoeg ervaring, want je krijgt het niet voor elkaar :D
Met de dubbele longe heb je hetzelfde te vertellen als onder het zadel, dat bereik je ermee :j

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 13:34

Trouwens nog wat meer over de achtergrond van het paard:

Het is al een ouder paard die ik van iemand heb gekocht die er zelf vrijwel niks meer mee deed omdat ze een beetje bang van hem was.
Ze heeft een apart karakter echt een merrie en moet niets van vreemden hebben.
Als ik haar door een ander laat longeren raakt ze helemaal in paniek.

Op dit moment longeer ik haar weinig omdat het voor het paard ook niet zo prettig is als ze iedere keer zo heet en gespannen word.

Ik zal inderdaad eens kijken of iemand het eens kan filmen want het zou wel prettig voor haar zijn als ik lekker met haar kan gaan longeren

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:35

Als je zo veel ervaring hebt dat niemand je kan helpen, waarom vraag je dan hulp aan ons?
Ik zou ook dubbele longe aanraden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:36

Longeer je met bit of met halster? Rijd je ook? Is het paard bekend met een bak? Longeer je met of zonder zweep?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 13:39

Foxy1980 schreef:
Er leiden vele wegen naar Rome. Ik ga onmiddellijk met Zooist mee. Met dubbele lijnen heb je erg veel te vertellen en kan je je paard heel goed bewerken vanaf de grond.

Je gaat hier alleen erg fel tegenin. Wat is eigenlijk de reden dat je longeert? En wat wil je dat je paard doet aan de longe?

Ik ga hier niet fel tegenin ik zeg alleen dat het geen optie is ;)
Ik weet prima hoe ik met dubbele lijnen moet longeren heb hier ook les in gehad en het ook weleens bij dit paard gedaan, hierbij doe ik overigens niet de lijn achter het paard langs.

Je hebt inderdaad wel wat meer te vertellen maar ze word zo heet dat ze niet op normale hulpen reageert en ik ben niet het type dat eens ratsj ratsj doet om haar weer rustig te krijgen ;)

Overigens hou ik het longeren bij haar momenteel als ik longeer gewoon om haar wat beweging te geven en niet om haar aan het werk te zetten om het even zo kort te zeggen :j

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 13:39

__Laura schreef:
orienta schreef:

Je hebt duidelijk niet genoeg ervaring, want je krijgt het niet voor elkaar :D
Met de dubbele longe heb je hetzelfde te vertellen als onder het zadel, dat bereik je ermee :j

zie mijn post en dit vind ik wel wat kortzichtig je kent me niet eens....

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 13:43

__Laura schreef:
Longeer je met bit of met halster? Rijd je ook? Is het paard bekend met een bak? Longeer je met of zonder zweep?

Ik longeer met bit.
ik rijd haar momenteel op M niveau, het paard is gewoon bekend met een bak, voor het longeren gebruik ik een longeercirkel.

Zweep heb ik er lichtjes bij, ze was erg bang voor de zweep dit is gelukkig als een heel stuk verbeterd.

Daarnaast zeg ik helemaal niet dat ik het allemaal zo goed weet even voor iedereen ter info.
Mijn instructrice heeft mij weleens geholpen met longeren, dan longeer ik haar overigens zelf en zij geeft aanwijzingen, iemand anders erbij in het midden dat word meteen een renpartij.
Op het moment dat zij heel hard gaat rennen, probeer ik de volte wat te sluiten.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:46

Ik weet niet wat je wil horen dan...Je hebt genoeg ervaring...maar kan dit niet oplossen??....
Dubbele longe word meerdere keren geopperd en dat schuif je direct van tafel. Er zijn meerdere manieren om met een dubbele longe te longeren.
Kan ook zijn dat paard dus gewoon een loopje met je neemt en moet ze inderdaad eens op de plek gezet worden?
Succes!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 13:51

Ik vraag om tips van mensen die hier ervaring mee hebben, ik heb hierboven uitgelegd dat ik al eens met dubbele longe heb gelongeerd en ik begrijp dat je daar meer controle mee hebt maar dat lost mijn probleem niet op.

Overigens als ik haar los in de bak zet en in het midden ga staan en haar zonder iets ga longeren, krijg ik precies dezelfde reactie.

Op het moment dat je je stem verheft word het alleen maar erger.

Ik vind het belangrijk voor mijn paard dat ze gewoon lekker ontspannen aan de longeerlijn kan lopen als afwisseling op het werken :)

Zoals ik al zei als ik met dubbele longeerlijn longeer doe ik het door het bit aan de longeercirkel vast en laat ik de lijn niet achter haar langs lopen.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:54

Wordt het paard ook heet als je ohz 10 min op de volte gaat draven?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:55

Zeker ervaring mee..maar ja...moeilijk om tips te geven als je het paard niet kent, niet ziet en de achtergrond niet weet.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 13:57

EllenB schreef:
Wordt het paard ook heet als je ohz 10 min op de volte gaat draven?

Onder het zadel is dat een heel stuk minder, daar heeft ze ook wel momenten dat ze heet word maar dan kan ik het afvloeien :)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:59

Je paard klinkt vreselijk sensibel. Wellicht is desensibeliseren een optie zodat ze wat minder gestressed wordt door de zweep.

Als je zelf al niet veel ervaring hebt, en je hebt een paard welke zo te lezen ook niet ervaren is met longeren, is eigenlijk je enige optie nog om er begeleiding bij te nemen in mijn ogen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 13:59

MiniMouse schreef:
Zeker ervaring mee..maar ja...moeilijk om tips te geven als je het paard niet kent, niet ziet en de achtergrond niet weet.

Achtergrond heb ik net opgeschreven.
Ik zal eens kijken of ik iemand het kan laten filmen als ik aan het longeren ben :)

Overigens raden mensen op stal mij aan om dan haar eens goed om te trekken maar ja aan dat soort tips heb ik weinig dat lost het probleem niet op :)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 14:03

kehdra schreef:
Je paard klinkt vreselijk sensibel. Wellicht is desensibeliseren een optie zodat ze wat minder gestressed wordt door de zweep.

Als je zelf al niet veel ervaring hebt, en je hebt een paard welke zo te lezen ook niet ervaren is met longeren, is eigenlijk je enige optie nog om er begeleiding bij te nemen in mijn ogen.

Het is inderdaad een sensibel paard wat snel "opgewonden" raakt.
Paard kon vrij weinig toen ze bij kwam en had een enorme onderhals en was zeer gespannen.

Ik zal eens een oude foto van haar zoeken.

Het paard reageerde ook absoluut niet stemhulpen aan de longeerlijn dat is gelukkig al een heel stuk verbeterd maar dat was ook een erg lang proces.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:03

misschien overheen gelezen,maar heb je al geprobeerd om het paard voor het longeren los in de bak te laten bewegen?
gewoon zo los er in en laat ze eerst maar es alle overtollige energie er uit rennen.
zie je dan dat ze relaxed word kun je haar pakken voor het echte werk,vaak zie je dan toch dat ze dan wel kunnen opletten op jou.

stukje voeding kan soms invloed hebben,weet niet wat voor voer dit dier krijgt en hoeveel het buiten komt?
het is een merrie he, hoe zit ze hormonaal in elkaar ,is ze met de hengstigheid makkelijker?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 14:07

Ja als ik haar los in de bak zet en ik ga zelf op het midden staan dan zet ze het ook op een rennen.
Als ik haar gewoon loszet dan doet ze helemaal niks.

Met de henstigheid merk ik geen veranderingen aan haar alleen ten opzichte dat andere paardjes natuurlijk ineens heel lief zijn :D

Hier een foto een week voordat ze van mij werd, dit ben ik zelf niet

Afbeelding

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:07

Ik heb vorig jaar s een paard van vriendin mogen trainen aan de longe. Ook erg gevoelig dier die er zo tussenuit piepte aan de lijn.
Wat ik deed was paard van me af sturen aan de longe en na 1 rondje weer even bij me halen om te belonen. Even een rustmoment.
En zo bouwde ik dus op.
Paard moet weten dat het veilig is bij jou. Bij jou zijn is een ontladingsmoment. Even een moment van rust en niks hoeven.
Natuurlijk schoot hij er wel paar keer in paniek vandoor,maar dat vond ik niet zo heel erg, zolang hij mij maar niet mee sleurde aan de lijn. Want zodra ik zag dat hij er tussenuit wilde piepen zette ik m direct op de plek. Belangrijk is dat hij zijn aandacht bij jou houdt. Schiet hij in paniek, dan heeft hij de aandacht bij zijn omgeving ipv bij jou.
Dus dan gelijk even flink optreden om vervolgens weer in complete rust verder te gaan.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:07

En misschien juist WEL aan het werk zetten? Paar balkjes op dr grond zodat ze d'r hoofd erbij moet houden, verzamelen, pessoa...

Met mijn uiterst koele Fries merk ik als ik flink wat tempowissels achter elkaar doe hij juist wat heter wordt (wat ik ook wil zodat ie wat beter gaat lopen, dus bij mij een pre!) Dus miss juist bij haar langer achter elkaar hetzelfde tempo vragen?

Edit: lees net wat verder. Kan het angst zijn? Wegvluchten vanwege stress, juist omdat ze alles nog neit kon toen zij bij jou kwam. Je weet niet hoe dat aangepakt is? Want als jij erin staat gaat ze dus als een gek tekeer. Wil ze je iets vertellen?

Miss grondwerken een idee?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:09

Je kan nog zo ervaren zijn, maar als een paard een trauma of gedrags probleem heeft, heb je daar niks aan. Ik denk ook niet dat je paard heet word, maar angstig. Daardoor krijg je vluchtgedrag en alles wat je dan doet maakt het dan enkel maar erger. Vertrouwen is het sleutelwoord.

Het enige wat ik kan zeggen maak een filmpje of als je er niet uit komt wil ik wel langs komen om te zien wat we er mee kunnen. Vaak is dit gedrag binnen 15min opgelost als je het juist doet.