Matty heb ik vorige week opgehaalt uit duitsland. Met de winter voor de deur en dat hij er aan toe is om meer te gaan doen, heb ik hem besloten om hem naar kootwijk te brengen.
Ik heb een filmpje gemaakt van de 2de dag op verkenning. Hij heeft de gehele terein verkent inclusief stallen en bak waar hij vroeger met een grote boog omheen liep.
Ik ben verbaast hoe makkelijk dat hij omgaat met al het nieuwe. Ook de trailer actie is ook helemaal goed gegaan.
Ben eerst een uur met hem bezig geweest om hem zelfstandig op de trailer te laten stappen. Zoals jullie weten heeft hij bijna overal een trauma van. Trailer staat op nummer 9 van trauma. Had al eerder gewoon vrijblijvend met hem geoefend en heb hem toen met 3 benen op de klep gekregen. De dag van het vervoer stapte hij direct met zijn voorbenen op de klep. Lang leven een inteligent paard. 4 benen ging ook wel, maar in de trailer stappen was andere koek. Moest hem wel even vertellen dat we het echt gingen doen en hij er niet onderuit kon om het te proberen. Na een uur stond hij nog niet helemaal ontspannen, maar met vrije wil in de trailer. Had deze dag uitgekozen omdat er nog een ander paard met hem mee zou rijden. De laatste keer in de trailer alleen was niet zo'n succes. Het andere paard er in gezet en daarna matty weer opgehaald. Hij stapte er half in en toen weer uit. Dachts even na en stapte toen zonder spanning de trailer op. Stang achter geen probleem, ze stonden neusje aan neusje rustig op de trailer. De rit heeft hij volledig stil gestaan. Wel heeft hij zich aangeleerd om zijn kont vast te zetten tijden het rijden. Gevolg is dat hij 10 cm hoger in zijn kont is en zijn spieren na een lange rit staan te trillen van de spanning. Aan gekomen op de locatie stonden ze nog zo rustig en ontspannen als voor de rit. Wel nieuwschierig naar zijn nieuwe omgeving, maar stond rustig hooi te eten. Hem er uit dat was even moeilijk omdat hij helemaal verstrakt was in zijn achterhand. Toch kwam hij voor zijn doen heel netjes te trailer af. Geen zweet en niet gespannen. Even een rondje gelopen en daarna in de wei gezet bij de andere paarden. Het was zo mooi om te zien hoe de paarden hem lettelijk omarmde. Met z'n allen om hem hee, helemaal aflikkend en over hem heen hangend. Matty stond als een koning in het midden. Het was dus direct goed in de kudde. Hij hing wel erg aan mij. Heb een uur gewacht voordat ik de wei uit kon zonder dat hij direct weer aan kwam renen. Een paar keer terug gegaan van ik blijf bij jouw en laat je hier niet achter. Toen was het goed.
Dag 2 gewoon lekker de omgeving verkennen. Hij deed dat erg stoer en zonder twijfel. Vind alles interessant. ook een zeer goede ontwikkeling, omdat hij zich heel erg goed kan afsluiten voor alles en iedereen.
De dag er op naar de zand verstuiving gewandeld. Hij vind vlaktes helemaal het einde. Dit was wel heel groot. Lekker lang touw ove de heuvels gerent, totdat we op een uitkijk punt gingen staan en hij zag hoe groot het wel niet was. Toen had hij het niet meer. Ging bijna over de kop de heuvel weer af en heeft de hele weg in piaffe terug afgelegt tot aan het bos. Daar was het zucht en rust. Haha z'n zandverstuiving is erg indrukwekkend.
Nu een week later ben ik weer lekker met hem aan het trainen. Hij is rustig en happy in de kudde. Hij heeft al enkele paarden die bij hem aan sluiten. Met trainen doet hij erg zijn best en werkt op het zelfde niveau als voor de verhuizing. Er op zitten gaat nog welen duren. Als grapje op het hek gestap en mijn handen op zijn rug gelegt alsof ik ga hangen. Hij sprong opzij en keek me ontzettend boos en beledigd aan. Duurde een kwartoer voordat hij er weer over heen was. Haha hij zegt te vroeg.Hij geeft aan wanneer hij er aan toe is. En dan weet hij ook, maar de gedachten dat ik er op ga is al te veel voor hem.
Ik ben helemaal blij dat hij er is. Het is en blijft mijn ziele maatje.
Het filmpje