Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
luba schreef:Hallo,
Ik heb een 11 jarige Fries gekocht van een wat oudere man die hem voor de koets had lopen.
Weet niet hoe en of hij vaak ging mennen met de Fries.
Nu ben ik ook aan het rijden met haar, maar ik moet zeggen gaat niet geheel vlekkeloos.
Het is wel duidelijk dat het een Fries is met Pit.
Het optuigen gaat goed, bij het halster aandoen wordt ze al wat onrustig.
Zeker ook het inspannen, daar is ze erg onrustig bij. gewoon even stil staan is er niet bij.
Tijdens het mennen in het begin staat ze wel stil maar niet rustig.
Als ze een tijdje gelopen heeft zijn de problemen voorbij, staat ze prima stil. MOE?
Nu ga ik voortaan eerst longeren met haar zodat ze de meeste pit kwijt is en ik moet zeggen dan
gata het stukken beter.
Maar dit is niet normaal, toch?
Wie heeft er tips en of ervaringen waar ik wat mee kan?
Thanks
Divine schreef:Hier nog zo eentje die dat deed....
Eigenlijk sloop het er langzaam in, dat 'heftige vertrekken', in het begin tijdens beleren was dit namelijk niet het geval.
Met de instructeur ben ik van voren af aan begonnen, een half uurtje voor de les. Pony optuigen, halster over het hoofdstel en vastzetten aan muur/bakrand. Tijdje laten staan (hij stond op een gegeven moment op 3 benen te snurken), wagen er achter, inspannen, maar nog steeds vastlaten staan. Werd ie vervelend, stoppen.... afwachten, en weer verder gaan. Net zo lang herhalen dat ie er flauw van werd en de strijd opgaf. Op de bok gaan zitten, leidsels aannemen, en verder.... afwachten. Afstappen, er weer op gaan zitten, afstappen, etc etc.
Dit konden we wel een half uur doen zonder dat ie daadwerkelijk met de wagen van zijn plek afkwam. Op een gegeven moment werd ie vastgehouden door iemand, en niet meer vastgezet aan de muur. Nog steeds met een halster er overheen, zodat ie tijdens vasthouden niet werd gestoord in zijn mond.
Langzaam voorbereiden op het wegstappen, en zodra ie druk werd, weer vast laten houden/zetten.
We hebben een paar weken op die manier ingespannen (soms duurde het inspannen bijna langer dan de rit), maar het was wel dé manier om em weer rustig te krijgen. Hij moet gewoon weten dat stilstaan tijdens inspannen/wegrijden erbij hoort.
Eindeloos oefenen totdat ie er zelf moe van wordt en de strijd staakt.
CLaUd_iA05 schreef:Ik lees dat je je pony met tuig en koets gewoon vast had gezet ? Weet je wel hoe gevaarlijk dat is? Er hoeft maar wat te gebeuren en je pony is weg en een koets achter hem aan......
Ze zeggen niet voor niks dat de koetsier nooit van de bok af mag zonder dat er iemand voor je paard staat.Divine schreef:Hier nog zo eentje die dat deed....
Eigenlijk sloop het er langzaam in, dat 'heftige vertrekken', in het begin tijdens beleren was dit namelijk niet het geval.
Met de instructeur ben ik van voren af aan begonnen, een half uurtje voor de les. Pony optuigen, halster over het hoofdstel en vastzetten aan muur/bakrand. Tijdje laten staan (hij stond op een gegeven moment op 3 benen te snurken), wagen er achter, inspannen, maar nog steeds vastlaten staan. Werd ie vervelend, stoppen.... afwachten, en weer verder gaan. Net zo lang herhalen dat ie er flauw van werd en de strijd opgaf. Op de bok gaan zitten, leidsels aannemen, en verder.... afwachten. Afstappen, er weer op gaan zitten, afstappen, etc etc.
Dit konden we wel een half uur doen zonder dat ie daadwerkelijk met de wagen van zijn plek afkwam. Op een gegeven moment werd ie vastgehouden door iemand, en niet meer vastgezet aan de muur. Nog steeds met een halster er overheen, zodat ie tijdens vasthouden niet werd gestoord in zijn mond.
Langzaam voorbereiden op het wegstappen, en zodra ie druk werd, weer vast laten houden/zetten.
We hebben een paar weken op die manier ingespannen (soms duurde het inspannen bijna langer dan de rit), maar het was wel dé manier om em weer rustig te krijgen. Hij moet gewoon weten dat stilstaan tijdens inspannen/wegrijden erbij hoort.
Eindeloos oefenen totdat ie er zelf moe van wordt en de strijd staakt.
VanHuisUit schreef:Waar je ook op moet letten is dat je je leidsels juist niet te strak hebt met halthouden en met wegstappen. Klinkt raar maar ze moeten als ze halthouden wel de ruimte hebben om normaal halt te houden en als ze gaan stappen de ruimte om normaal te stappen. Ik hield Snuit soms ook veel te strak vast, waardoor hij ging dribbelen en ik dus nog meer pakte en dan ging hij springen.