Zoals de titel het al zegt, waar moet je op letten bij de aankoop van een toekomstig menpaard?
Ik heb het dan over een paard/pony die nog helemaal groen is en dus nog niet betuigd is of wat dan ook. Hoe kun je dan aan het paard of de pony zien dat hij/zij geschikt is voor de mensport?
Mijn doel is om uiteindelijk er samengestelde menwedstrijden mee te gaan rijden.
__denise
Geplaatst: 01-11-10 19:43
Wat ik het meest belangrijk zal vinden: Betrouwbaar, rustig, koel in 't hoofd, verkeersmak. Succes met zoeken alvast.
Aprils_joke
Geplaatst: 01-11-10 19:43
ik hen eventueel nog wel en men pony te koop staan waar je op moet letten weet ik eigenlijk niet presies
ik neem aan dat je er op moet letten of het dier gezond is je moet op de gangen letten het karakter van het paard het moet willen werken voor je en verder weet ik het zo niet
Ja maar hoe zie je zoiets aan een pony die nog niks kent? Verkeersmak maken dat moet ik waarschijnlijk dan toch zelf doen. Maar is wel handig om er al naar te kijken hoe ze reageren op verkeer. Maar hoe weet ik of zo'n pony geschikt is voor de sport?
Ik zoek een pony die ik voor buitenritten kan gebruiken maar ook in de sport. Dus wel een beetje een pittige pony die wel een beetje snel en wendbaar is.
De eigenschappen die ze moeten bezitten die weet ik wel maar hoe zie je zoiets aan een pony?
bijdehandje1
Geplaatst: 01-11-10 19:52
Je moet het net zo beoordelen, als een rijpaard. Correcte bouw, correcte gangen, en het paard moet voor het mennen niet te kort in de rug zijn. Een rechthoeksmodel heeft minder moeite met wendingen dan een vierkantsmodel. Het karakter hangt af van je eigen ervaring met paarden, in het algemeen. Bekijk ook de afstamming, hier kun je vaak wel wat informatie halen over de aanleg.
Oke, ik wist niet dat een korte rug minder goed was. Weet ik dat ook weer Ja het karakter, ik zou hem dan gewoon moeten zien. Als ik hem zie en denk dit is hem dan is het vaak ook goed. Als ik gelijk al zoiets heb van nee dit word niks dan moet ik er ook niet aan beginnen want dan word het ook gewoon niks. Wat betreft afstammingen, hier heb ik zelf eigenlijk niet zoveel verstand van welke bloedlijnen goed zijn voor de sport. Ik zoek wel iets van een welshje ofzo.
Biancacoo
Geplaatst: 01-11-10 20:42
Hier nog wat antwoorden, misschien heb je er (n)iets aan
Ik hou van een stevige boeg, koel in de kop, 3 goede gangen, braaf, harde droge benen en hoeven zonder stand afwijkingen, en lekker nuchter in de kop.
VanHuisUit
Geplaatst: 01-11-10 22:52
Als ze echt helemaal groen zijn kan je er zelf veel zoniet alles aan doen om ze bijv goed verkeersmak en streetwise te maken. Heel veel wandelen, laten zien en doen. Het lastigste zijn pony's die al wel wat kunnen, of waar mensen al wel mee aan de slag zijn gegaan (ook het wandelgedeelte) en waarbij er dus iets mis is gegaan. Of waarbij ze niet consequent zijn geweest.
Zie hier onze Alwyn, hier 4 maanden betuigd, gekocht zo uit het Brabantse land
chocobroodje, ik hoor wel vaker dingen over "droge benen" maar hoe kun je dat zien of voelen dan? Harde hoeven ofzo?
Vanhuisuit, daar ben ik het ook mee eens. Dat vind ik zelf ook het fijnst. Als een pony al vanalles aangeleerd is en dat dat niet goed gebeurd is dan heb je er alleen maar meer werk mee om het eruit te krijgen. Als je pech hebt hebben ze nog ergens iets aan over gehouden ook, dat ze elke keer bang zijn.
amyz, daar zal ik ook eens gaan kijken, bedankt voor de tip!
VanHuisUit
Geplaatst: 01-11-10 23:07
Droge benen is als je de botten en pezen goed kunt zien. Dat er dus geen vocht tussen zit.
Met welshjes is het heel sterk zo dat als je zelf rustig bent en ze vertrouwen geeft ze alles voor je willen en durven doen. Ben je zelf een zenuwpees of onzeker is het meestal niet de handigste combinatie.
Oke, zoiets dacht ik al dat het was. Daar zal ik ook op letten.
Onder het zadel zou een welsh niks voor mij zijn, dan ben ik veel onzekerder en eigenlijk al gauw bang maar met een pony of paard voor de wagen heb ik dat totaal niet. Dus dat moet wel goed komen. Ik wil toch eerst een vertrouwensband opbouwen voordat de pony daadwerkelijk echt voor de kar gaat. Moet ook eerst nog sparen voor een kar en tuig dus dan heb ik er genoeg tijd voor
Ik heb ook jaren met een welsh a merrie onder het zadel en voor de koets gereden heerlijk beest was dat. Echt ouderwets type lekker zwaar en een gouden karakter!
Het gaat om een groene pony.. Mijn vraag is hoe je kunt zien of een groene pony of een groen paard dat dus nog niet beleerd is geschikt is om uiteindelijk mee te gaan mennen. Dan kun je hem/haar niet even voor de kar zetten om te kijken of het wel goed gaat. Dat is vragen om problemen
in principe kan je bijna elk paard voor de kar zetten, de vraag is alleen hoe kritisch ben je ten opzichte van het geheel. doe je alleen buitenritjes en recreatie, voldoet een koudbloed super (tinker, fries, belg enz) ga je echt serieus wedstrijden rijden en wil je nog wat winnen ook, moet je voor wat meer bloed kiezen.
wat de paarden met5 wat meer bloed mee hebben in de wedstrijdsport is dat ze wat eerder voor je werken, wat ruimer en mooier in de bewegingen, ziet er wat luxer uit en hebben eigenlijk een heel ander karakter.
maar even over de omgang met een menpaard, deze moet gewoon bijna blind te vertrouwen zijn, als jij achter hen staat niet meteen een mep verkopen omdat hij schrikt van jou, niet bang zijn als er een keer iets tegen hem aan komt of als er ineens iets rammelt oid.
het is ook wel afhankelijk van hoe snel wil je alles doen, dat moet je op je paard afstemmen, niet op jezelf. gaat het ff niet zoals je wilt, doe een stapje terug en ga de volgende dag weer proberen. bij sommige paarden gaat alles bijna vanzelf, bij andere moet je eeuwen geduld hebben, de ene reageerd positief op een corrigerende tik, de ander krijg je de volgende keer nietmeer voor je wagen gespannen.
wat je ook doet tijdens de training, hoe erg het ook fout gaat, probeer vooral zelf rustig te blijven en probeer na te denken, alleen zo beperk je de schade aan je paard, aan je spullen en in je hoofd.
Ik ben op zoek naar een beetje een combinatie daarvan. Een pony met wel echt wat meer bloed erin. Ik zoek er een die super snel is voor in de marathon en ja het zou dan ook leuk zijn om eens wat te winnen. Is uiteindelijk wel mijn doel om er verder mee te gaan in de sport. Daarnaast in het weekend nog eens wat buitenritten maken en door het bos enzo. Maar dat is een wat meer bloed pony ook aan te leren. Ik ga het allemaal heel rustig aan doen. Duurt toch nog wel even voordat ik mijn wagen bij elkaar gespaard heb. Dus eerst mooi een vertrouwensband opbouwen en een begin maken met longeren en evt. al lange lijnen. Pas als dat er goed in zit dan ga ik er echt mee aan het werk voor de kar.
Maarja wat eigenlijk mijn vraag is, hoe weet ik nou wat voor vlees ik in de kuip heb als de pony nog helemaal groen is? Hoe weet ik dat ik een goeie heb die niet gauw zal schrikken of niet zo lui is. En hoe weet ik of hij/zij wel echt geschikt is, daarbij bedoel ik ook meer de bouw. Want daar heb ik eigenlijk nog vrij weinig over gezien in dit topic. En dat is eigenlijk wel wat ik moet weten voordat ik een pony ga kopen.
Wbt de bouw gewoon is mengen in t mentopic (hahaha je hebt gelukkig heel veel aan mijn adviezen zeg hihi). Die weten daar een heleboel van en zal je makkelijker een antwoord krijgen op die manier denk ik
Wbt karakter; das lastig. Handigste is dan denk ik om te kijken voor een pony van minimaal 2 jaar, dan is er al wat meer bekend over t karakter ed. Persoonlijk koop ik sowieso t liefste bij een fokker, dan heb je t minste risico dat er van alles aan verprutst is. Tsja en in hoeverre je dan weet wat voor vlees je in de kuip hebt... Dat kan je denk ik nauwelijks weten... Mijn pony moest echt verkocht worden omdat ie de enige hengst van t jaar was en de merrieveulens ernstig begon te pesten, dan verwacht je een pittige pony... Terwijl poownlief de grootste sul op stal is eigenlijk. Vooral ontzettend beleefd, zowel tegen paarden als mensen en hij is nog steeds hengst. Dus zeker weten doe je het nooit. Je kan evt gaan kijken op een dag dat t hard waait, dan zijn de meeste paarden wel wat feller en waait er ook van alles in de rondte, kan je misschien een heeeeel klein beetje inschatten hoe de pony daarop reageert..
Wat je zou kunnen doen is als je gaat kijken naar een pony deze confronteren met een voor hem/haar nieuwe situatie (bijvoorbeeld gek springen, wapperen met een plastiek zakje, een paraplu opendoen, met een touw tegen/tussen de benen (nabootsen van de strengen...) dan zie je hoe de pony reageert en hoe hij dus waarschijnlijk in een stress situatie zal reageren.
Goed idee b485, maar de eigenaar moet het daar natuurlijk wel mee eens zijn.... Stel dat je m niet koopt en die pony ineens met een paraplu-trauma zit?
Je hoeft het niet in de paraplus te zoeken. Omhoogspringen, een gek geluid maken,... Of een plastiek zakje met een snoepje in uit je zakken toveren Inventief zijn.
Ik noem ook maar wat met de plu hoor Maar dan nog moet de eigenaar t er wel mee eens zijn... Zou persoonlijk dan vragen aan de eigenaar of die is iets geks wil doen
Daar had ik ook al wel een beetje aan gedacht. Gaan kijken op een dag dat het meer waait. Vind het wel een beetje raar om ineens als een gek te gaan springen waar de eigenaar bij staat maar daar is vast wel iets op de vinden om te kijken hoe de pony is.