paard moeite met galop aan de longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tov

paard moeite met galop aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 14:29

Sinds het voorjaar heb ik een nieuw paardje. Voordat ik haar kocht merkte ik al dat ze moeite heeft met galop, en dat ze op de linkerhand op de binnenhoefslag liep. Ze leek scheef. Na een gewenningsperiode hebben we het werk voorzichtig opgepakt en het gaat inderdaad al beter. De rechtergalop gaat met sprongen vooruit, alleen de linker blijft lastig. Tijdens het longeren loop ik tegen het volgende aan. Als ze 'voelt' dat ik haar galop ga vragen, gaat haar hoofd omhoog, kijkt ze naar buiten en wordt heel gespannen. Ze springt eigenlijk altijd verkeerd aan, en blijft dan rennen en is heel moeilijk terug te krijgen. Ik probeer haar vervolgens weer eerst tot ontspanning te krijgen zodat ze rustig loopt en weer zakt, voordat ik haar opnieuw vraag. Mijn vraag is; wie heeft er tips voor mij hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 20:25

Niemand? ;(

xStephanie

Re: paard moeite met galop aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:30

Misschien is ze stijf op de linkerhand?
Probeer het eens met een dubbele longe :j Misschein dat dta helpt zodat je haar kan ondersteunen!

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 20:33

Ik denk inderdaad dat ze stijf is op de linkerhand. Maar wat denk jij, moet ik, voordat ik haar opnieuw in galop vraag eerst weer helemaal in de ontspanning hebben, of kan ik na het terugkomen in draf, meteen weer om galop vragen?

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:42

Nee, eerst de ontspanning opzoeken. Ook beter voor haar spieren :j

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 22:23

Bedankt !

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:05

Hee toevallig, mijn pony is ook helemaal stijf aan de linkerkand :))
Ik krijg hulp door een ervaren ruiter, het gaat nu al beter, ze zei ook dat we juist veel moeten longeren, Tip: gebruik een keer een hulpteugel, en laat m ff helemaal uitrekken aan de buitenkant. Moeten wij altijd bij de les: Op de hoefslag laten buigen/uitrekken aan de binnenkant, echt werkend! :wow:

Tov schreef:
Ik denk inderdaad dat ze stijf is op de linkerhand. Maar wat denk jij, moet ik, voordat ik haar opnieuw in galop vraag eerst weer helemaal in de ontspanning hebben, of kan ik na het terugkomen in draf, meteen weer om galop vragen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 18:10

Een simpele oefening aan enkele longe die vaak tot juist en rustig aanspringen leidt:

Zet het paard losjes bij (uitnodigend, niet meer, is al meer dan genoeg hiervoor).
Haal bij het longeren het paard steeds meer naar je toe, rustig en geleidelijk. Hierbij richt je jouw energie/zweep/drijvende kracht op haar ribben, zodat deze naar buiten gaan. Hou de kleinere volte aan tot buiging en ontspanning goed zijn. (klein beginnen, dit is zooooo zwaar!)
Laat vervolgens het paard naar buiten wijken, door de drijvende kracht op de ribben iets te vergroten en de longe toe te staan (het binnenachterbeen moet duidelijk de beweging naar buiten, onder de massa maken, en de stelling blijft naar binnen).

Van zodra het paard deze oefening kent en rustig doorloopt, ga je in dit vergroten van de volte het aanspringen vragen, fout aanspringen kan hier bijna niet.

Je kunt als voorbereiding nog gaan schakelen in het verkleinen en vergroten van de volte, zodat ze sterker wordt en steeds meer vertrouwen krijgt.

Van zodra ze aanspringt laat je ze gewoon gaan, is het even wat sneller om evenwicht te houden, das prima. Volte mag ook groter als dat beter gaat, of net kleiner, laat haar aangeven wat kan.

Oefen vooral het aanspringen en niet het doorgalopperen, beter 2 goede sprongen, dan 30 slechte in paniek.

Verder kun je best je cirkel afzetten, niks dat zo veilig voelt als een kantje om tegen te leunen :)

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 01:10

Poes; bedankt voor je advies, ik ga het zeker proberen. Ik denk dat de oefening zonder aanspringen al pittig is voor haar, want ik heb inderdaad het eerste deel van de oefening al eens gedaan; volte verkleinen en vergroten met stelling en dat vond ze al erg moeilijk; aan de longe probeert ze er voor weg te lopen/rennen, en onder de man valt ze juist bijna om :\

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 01:23

hoi, de tips zijn goed hoor, maar zoals je vertelt klinkt het mij vrij ernstig scheef toe,en raad ik je aan om je paardje eerst langs een osteopaat of fysiotherapeut te sturen. als ze bijna omvalt onder het zadel dan kan ze gewoon niet uitvoeren wat je van haar wilt. en dat kan met training heus een eindje komen,maar neem van mij aan dat je ws toch vast gaat lopen.ik heb ervaring met scheve paarden en heb heel wat frustrerende rondjes gereden en gelongeerd met paarden die het gewoon niet voorelkaar kregen in hun lichaam .en die pas na een fysio eindelijk rechter en losser werden,en happyer! ook het paard waar ik nu op rijd was erg scheef, en zat vast. pas na een jaar trainen en wurmen zeg maar, is ze door rodinde hoogenraad behandeld 2x, en ik krijg een heel ander paard inmiddels! succes met je training, en denk hier svp ook even over na.. groetjes deess

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 03:39

Fysio/osteo is heel goed idd, maar vaak krijg je na behandeling ook oefeningen mee, aan de hand en daarna aan de longe, en die doen ook simpelweg dat rechtzetten, dat achterbeen eronder zetten, zolang dat niet gaat, gaan ze ook niet fijn galopperen.

Het is een werkje, maar het komt wel!

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:56

Mijn instructrice heeft ook verstand van allemaal spieren enzo, ik moest mijn verzorgpaard ook een paar keer per dag masseren, en nu is zijn linkerkant lekker los en gaat rechts wat moeilijker. Let er dus op dat je je niet teveel gaat focusen op alleen links. :=