[AR] 'echt' tuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

'echt' tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 13:45

We zijn nu behoorlijk dichtbij een wagen kopen, en ik heb nu dus zo een typisch goedkoop nieuw gekocht tuig, voornamelijk met het idee van als het nodig is, mag het kapot. Ik merk dat het nu inderdaad ook al flink aan het aftakelen is ondanks dat we het weinig hebben gebruikt, en nu heb ik op zoek naar een tuig die we over een maand of 2 aan kunnen schaffen.

mijn budget is max 150. We gaan denk ik gemiddeld 2 keer per week rijden, om onszelf (pony en mij) niet te vervelen. Hiervoor zoek ik dus een tuig die dit minstens een jaar met de nodige zorg (vetten enz) vol kan houden zonder ongelukken te veroorzaken.

Heeft iemand enig idee wat ik hiervoor zou kunnen krijgen?

ukkiepuk

Re: 'echt' tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:08

Busse hobbytuig. Zeer sterk en degelijk tuig. Ik heb de luxus uitvoering hiervan en die is 285 euro. De hobby is dacht ik rond 150 euro. PB Nickyu eens, zij kan busse bestellen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:24

Als je het hebt over goed tuig dat wel wat kan hebben, stevig is en idd langer mee kan (persoonlijk vind ik een jaar dan wel weer erg kort), dan zou ik mijn budget iets hoger stellen; dus dat je nog even blijft doorsparen bijvoorbeeld.

Goed tuig is een investering, maar voor 3 á 400 euro heb je echt iets goeds van marathonkwaliteit (natuurlijk zijn er ook nóg duurdere enkelspantuigen, soms zelfs van 600 euro of meer) wat echt jaren mee kan.

Heb al jaren tuigen in die prijsklasse's van marathonkwaliteit; het houdt zich altijd erg mooi, ik rijdt erg intensief (zo'n 3 x per week, maar soms ook wel 5x per week) door regen, modder, etc. etc. Ik maak het complete tuig paar keer per jaar schoon met leer/zadelzeep en dan vet ik in met olie; en eigenlijk hoor je ook nog na iedere rit het tuig even af te nemen, maar dat doe ik eigenlijk nooit. Ondanks dat heb ik altijd tuigen gehad die met dit intensieve gebruik wel 5 jaar of langer meegaan.

Of; kijk anders naar een goed 2dehands tuigje; dan heb je voor jou budget of ietsje hoger vaak wel een kwalitatief goed tuig (denk bijv. aan Ideal), marathonkwaliteit, met bijv. nieuwprijs van 300-400 euro. Als tuig er nog goed uit ziet en niet járen en jaren intensief is gebruikt, heb je zo ook een leuk tuig wat nieuw eigenlijk heel erg buiten je budget zou vallen maar kwalitatief ook gewoon veel beter is en ook veel langer meegaat.
Als je iedere keer tuigjes van 100/150 koopt wat maar een jaartje of hoogstens 2 jaartjes mee kan, ben je vaak wel duurder uit, dat natuurlijk wel afhankelijk van je eigen plannen mbt. het mennen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 18:49

Marathon tuig is denk ik weer een beetje te hoog gegrepen. Ben niet van plan om ritten te maken die dat soort kwaliteit nodig heb, voorlopig dan. Ik zoek nu eerder tuig waarmee ik tenminste het komende jaar gewoon lekker rustig aan mee aan de gang kan. 2ehands wil ik op zich wel maar ik heb eigenlijk geen zin in al het gesleep wat er weer bij komt kijken... Ik heb geen idee hoe ik ervoor sta over jaar, vandaar dat ik eigenlijk ook niet veel verder denk dan dat.

Busse tuig ga ik even voor kijken.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:53

Heb je nu toevallig een bertha tuig? Zo'n bruin "leren" tuigje dat na een maand al gaat roesten? Zo'n tuig heb ik ook een tijdje gebruikt. Is echt flut kwaliteit.
www.roeke.nl daar verkopen ze meerdere mooie shetlander tuigen. (heb even op je profiel gespiekt, neem aan dat je met een shet ment?). En ook nog niet voor zoveel geld. Ik heb een mooi tuigje van hun, een zwarte met gouden versierinkjes op het borstblad, heb het altijd goed onderhouden en heb het nu al een jaar, ziet er nog zo goed als nieuw uit. Echt super tuig. En dat kostte 200 euro.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 21:21

Ik zoek echt een tuigje dat 150/200 euro kost hooguit. Het is niet voor een eigen pony en het geld groeit helaas niet aan de bomen op mijn balkon, vandaar dat ik ook niet zo een super sterk of mooi tuig zoek, maar gewoon een degelijk tuig met een redelijke prijs.

Het is voor een shetlander inderdaad ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:41

Van Pfiff hebben ze redelijke kwaliteit tuigen voor nette prijs, net meer kwaliteit dan dat wat je nu hebt (heb dat ook gehad). Ons tuigje van Simba is een maat shetland van Pfiff. Verzoop hij wel bijna in (Sim was 86 cm) maar met veel gaatjes bijprikken paste het goed. MOet je even googlen waar je dat kunt kopen (is ergens online te verkrijgen, weeet zo niet uit mijn hoofd waar). Is geen 150,- denk iets van 200,-.
Je kunt ook een goed tweedehands tuig aanschaffen, heb ik bij Alwyn gedaan en daar later nieuwe leidsels bijgekocht (want die waren flut). Je hebt ondertussen wat tuigen gezien, ook met je koetsiersbewijs, dus nu kun je wat 'bewuster' kijken.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 22:49

Ja inderdaad, heb nu wel een beter idee wat goed tuig is en wat niet, en had eerlijk gezegt niet de 100 euro gegeven voor het tuig wat ik nu heb als ik er met deze kennis voorstond. dan had ik nog een maandje doorgespaard, en iets van 200 gekocht i.p.v. 100.

Ik heb nu ook wel een beetje een idee wat ik wil met alle info wat ik van iedereen heb gehad, ben ook blij dat iedereen met ideeën is gekomen enz :D danku!

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:51

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:07

Voor dat budget heb je ook al een tuigje waar je jaren plezier voor kan hebben.

Ik rij zelf met ons basic tuig waar een hoop klanten naar volle tevredenheid al jaren mee rond rijden.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:30

van der wiel tuigen (België) deze kwaliteit overleefd je niet m.a.w. gaat langer mee dan dat jij hier op de aardkloot rond loopt.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:16

haarlem schreef:
van der wiel tuigen (België) deze kwaliteit overleefd je niet m.a.w. gaat langer mee dan dat jij hier op de aardkloot rond loopt.

Dat is wel een ander budget dan dat de ts voorsteld :D

even offtopic; wat zijn dat fantastische tuigen, moest het kwijl wegvegen gisteren toen we daar rondliepen op de open dag.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:20

sumic schreef:
even offtopic; wat zijn dat fantastische tuigen, moest het kwijl wegvegen gisteren toen we daar rondliepen op de open dag.
Heb je het mijne ook ff opgeveegd dat er al lag? _O-

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:23

Ik gleed er bijna over uit...

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 23:52

even een oud topic ophalen, ondertussen is mijn budget zodanig gegroeit (hard gewerkt :+ ) dat ik kan kijken voor tuigen tot 300 euro, vind het wel ontzettend moeilijk.

Als ik niet wat anders heb gevonden ga ik eind volgende maand een ideal webtech tuig bestellen, maar ik hoop dat ik een 2ehandsje ergens kan vinden of anders ander goed kwalitatief tuig voor iets minder dan 300. Maar door al het aanbod (nu mag ik eindelijk echt kijken!) weet ik niet zo goed welk tuig goed is....

Heb de reacties nog even doorgelezen en ben nu alle tuigen aan het bekijken die voorgesteld werden, maar als iemand zegt van nou dit is echt top! dan hoor ik het graag :D

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:55

Misschien eens kijken naar een ideal tuig? Die gaan ook erg lang mee, super kwaliteit!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:58

Suzan_bobar schreef:
Misschien eens kijken naar een ideal tuig? Die gaan ook erg lang mee, super kwaliteit!

Ideaal is echt een goed merk. Ik heb het marathontuig, was wel wat duurder, maar gaat al 15 jaar mee. En ik men echt niet alleen op een zonnige zondag :D

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 19:58

Ik ben voorzien, morgen inderdaad een ideal tuigje ;)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:00

Millanka schreef:
Ik ben voorzien, morgen inderdaad een ideal tuigje ;)

Een hele goede keus ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:14

Inderdaad, heel goede keus. Ik gebruik het ook al bijna 7 jaar, laatste jaren best intensief, maar ziet er nog bijna nieuw uit. Veel plezier ermee