[AR] aanspannen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tietse438

aanspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 14:33

kun je alleen aan spannen of moet je altijd met 2 mensen zijn? en hoe doe je dat als je alleen wilt aan spannen

groeten sander

JoyCiej007

Re: aanspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:36

Met z'n 2en is altijd het veiligst en het beste aan te raden; ene houd paard vast, ander tuigt op en spant in.

Of het wel of geen verstandige keuze is om alleen in te spannen, vind ik ook afhangen van de ervaring van zowel menner als paard. Met een net beleerde pony of een nog vrij groene pony zou ik het niet aandurven.

Als je alleen wil inspannen, en je hebt een pony die het allemaal kent en gewend is, en weet dat hij ook echt gewoon goed moet stilstaan en niet moet drammen, dan kan je je paard vastzetten met bijv. zo'n koeienband of een halster om zijn nek, of een halster over het menhoofdstel. Dan kun je veilig inspannen en je paard ook heel snel losmaken en op de bok stappen (uiteraard al met je leidsels in de hand).

Maar voor alsnog is het nog altijd het meest veilige om met z'n 2en in te spannen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:32

ligt (onder andere) ook aan de pony zelf,
een kleine heel lieve rustige pony zet je wel alleen voor de wagen als je eenmaal de handigheid ervoor hebt en de pony het goed kent.
een paard wat niet goed stil blijft staan of onrustig is kan je beter met z'n tweeën doen.
officieel moet je volgens mij toch ook met 2 mensen op de wagen, een menner en een groom.
ikzelf ga straks met de sulky alleen op pad, kleine pony lichte sulky pony bomproof, kan altijd een halstertouw omlaten en op de rug vastzetten en met 1 sprong sta ik er dan naast als dat nodig is.
halster (leren halstertje) laat ik gewoon om onder het hoofdstel.
ligt dus m.i. echt aan je paard, je ervaring, en je wagen.
dus wat betreft beide, het inspannen en het op pad gaan.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:27

Even muggenziften hoor Marigold, maar waarom moet het een kleine pony zijn, hihi..

Ik span mijn fjord vaak genoeg alleen aan, ze is rustig, weet wat er gaat gebeuren en heeft netjes geleerd te wachten.
Bij en vreemd paard een jong paard, of eentje met een minder rustig karakter, dus minder vertrouwd zou ik het niet snel doen.. Naja misschien wel met een koeienband om aanspannen en op het einde hem afdoen en dan snel op de wagen stappen. Maar dat ook niet meteen met jong paard..

Voor de veiligheid, en als het even kan, wel met z'n tweeën hoor!! Maar ik ben vaak alleen en dan kan het niet anders..

In het weiland bij ons huis rijd ik wel alleen, bij de weg ben ik nooit alleen!! Is het paard ook niet vertrouwd genoeg voor, maar doe ik eigenlijk sowieso niet..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:35

haha je hebt gelijk hoor, hoeft niet persé een kleine pony te zijn,
het is gewoon mijn beeld ervan, kleine brave pony dan kan je overal goed en snel bij, groot paard moet je 'helemaal' omheenlopen steeds enzo.
maar braaf is braaf en dat maakt dan natuurlijk qua maat ook niet uit.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:36

Jeskim schreef:
Even muggenziften hoor Marigold, maar waarom moet het een kleine pony zijn, hihi..

Ik span mijn fjord vaak genoeg alleen aan, ze is rustig, weet wat er gaat gebeuren en heeft netjes geleerd te wachten.
Bij en vreemd paard een jong paard, of eentje met een minder rustig karakter, dus minder vertrouwd zou ik het niet snel doen.. Naja misschien wel met een koeienband om aanspannen en op het einde hem afdoen en dan snel op de wagen stappen. Maar dat ook niet meteen met jong paard..

Voor de veiligheid, en als het even kan, wel met z'n tweeën hoor!! Maar ik ben vaak alleen en dan kan het niet anders..

In het weiland bij ons huis rijd ik wel alleen, bij de weg ben ik nooit alleen!! Is het paard ook niet vertrouwd genoeg voor, maar doe ik eigenlijk sowieso niet..

Hoe wil je het anders doen in je eentje dan als je je pony niet vastzet? :=

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 08:48

Uhh... gewoon...
"STAY"
en dan blijven die van mij gewoon staan. Zowel de net beleerde shetmerrie, als mn eigen ruin, als mijn 2-jarige
(ok, van die tweejarige weet ik nog niet of hij ook blijft stilstaan als ik er straks een compleet tuig en een koets achter ga hangen. De eerste paar keren vraag ik er dan natuurlijk ook ff iemand bij)

Ik heb wel voortdurend bij het inspannen mijn leidsels in mijn hand of tenminste mijn pinkriempje vast.

groetjes, lacuna

CLaUd_iA05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 00:27

Je kan het beste met zijn 2en op pad gaan dus ook met zijn 2en inspannen. optuigen kan wel alleen.
tietse438 schreef:
kun je alleen aan spannen of moet je altijd met 2 mensen zijn? en hoe doe je dat als je alleen wilt aan spannen

groeten sander

CLaUd_iA05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 00:29

En mocht je alleen alles willen doen dan moet je toch wel alle vertrouwen hebben in je paard dat hij stil blijft staan. VAST ZETTEN IS GEEN OPTIE.
tietse438 schreef:

groeten sander

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 00:48

Lacuna schreef:
Uhh... gewoon...
"STAY"
en dan blijven die van mij gewoon staan. Zowel de net beleerde shetmerrie, als mn eigen ruin, als mijn 2-jarige
(ok, van die tweejarige weet ik nog niet of hij ook blijft stilstaan als ik er straks een compleet tuig en een koets achter ga hangen. De eerste paar keren vraag ik er dan natuurlijk ook ff iemand bij)

Ik heb wel voortdurend bij het inspannen mijn leidsels in mijn hand of tenminste mijn pinkriempje vast.

groetjes, lacuna

Mijn pony's leren ook altijd vanaf het begin om netjes los stil te staan als ik met ze bezig ben.
Maar tijdens het inspannen?? Sorry, lévensgevaarlijk. Dan kan je nog je leidsels in handen hebben, maar als 't beest dan van iets schrikt, wat altijd kan gebeuren natuurlijk, dan heb jij het nakijken als je pony met (half vastgemaakte) wagen achter zich aan er vandoor gaat.
Als je bezig bent met inspannen en je pony staat los, geloof me dan kan je niets als ze weg willen, ookal heb je de leidsels in handen; vanaf de grond kan je dan helemaal niets.
Iets anders is het als er iemand voor het hoofd van het paard staat en op die manier het paard vast heeft; die persoon heeft nog enig overwicht en zal vaak kunnen voorkomen dat het paard los zal komen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 00:50

CLaUd_iA05 schreef:
En mocht je alleen alles willen doen dan moet je toch wel alle vertrouwen hebben in je paard dat hij stil blijft staan. VAST ZETTEN IS GEEN OPTIE.
tietse438 schreef:

groeten sander

Claudia, nou roep je voor de tweede maal dat 'vastzetten geen optie is'. Meerdere mensen hebben hier al uitgelegd met argumenten dat een paard prima vastgezet kan worden, wel onder voorwaarden.
Wáarom is dat vastzetten volgens jou dan levensgevaarlijk? Je roept dat namelijk wel, maar komt met geen enkele reden.
En als je dan zonodig in je eentje gaat inspannen, is vastzetten in iedergeval 10x beter dan een pony gewoon los laten staan onder het mom van 'ja want dat heb ik ze geleerd'...... := Dus jij laat ze liever los staan en dan maar hopen dat ze stil blijven staan, dan dat je ze vastzet??
Als je 't paard goed vastzet dan moet hij toch wel heel wat kracht zetten eer hij los komt. Kans is véle malen groter dat hij tijdens het los inspannen ergens van schrikt en meteen het hazepad kiest, of dat hij ergens van schrikt als hij vaststaat en zichzelf dan echt met een gigantische kracht alsnog weet los te rukken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:10

Joyce, als ie schrikt en er echt vandoor wil trekt ie een touwtje ook zo doormidden hoor :)

Die van mij staat los en weet wat de gevolgen zijn als ze het in dr hoofd haalt om 1 stap te zetten.
Klinkt heel dramatisch zo, maar t is wel zo ;) (vandaar dat ze dus ook blijft staan ;) )