stoppen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

privace

stoppen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 18:42

hallo,
ik heb een miniatuurpaartje.
voor het eerst beging ik met vrijheidsdressuur.
samen met mijn paardje,alleen.
hij is 1 en een half jaar oud en kan al:
achteruitlopen(als ik voor naast en achter hem sta)
kusjes geven
flemen( lukt redelijk, ik weet het niet zeker maar volgens mij moet die onderlip ook naar beneden :D )
ben nu bezig met jambette(hij weet goed het verschil als ik vraag achter jambette of pootje om de hoeven uit te kuisen)
en volgen zonder touw of halster( alleen als hij gras kan eten niet want dat lust hij zooooo graag :9 )

als hij naast mij loopt en ik zeg stop(stap zelf dan ook niet meer) dan stopt hij direct.
maar ben ik ongeveer 1 à 2 meter van hem blijft hij maar door lopen dat hij bij mij staat
heb je een tip voor mij (heb al gepropeert om hele rare bewegingen te doenmaar dat lukt niet)
laat het weten ;)
ik moet wel zeggen in mij heeft hij het meest vertrouwen dan wie dan ook

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:45

Ik vind 1,5 erg jong, en ik zou nog niet met een jambette e.d. beginnen.

privace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 18:46

Illusion schreef:
Ik vind 1,5 erg jong, en ik zou nog niet met een jambette e.d. beginnen.

waarom is hij dan te jong
hij leert goed bij hoor
ik heb nog al mensen gehoort die dat op die leeftijd doen

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:47

je leert 'n peuter toch ook geen handstand? ;)

Cherisze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:48

Ik sluit me aan bij mijn voorganger, ga hem lekker knuffelen en poetsen enz, voetjes geven en laat hem nog even lekker paard zijn.

SiggHorsezz

Re: stoppen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:50

misschien is het wat te vroeg om hem dat te leren,
maar ik heb wel respect voor je, dat hij nu
al zoveel dingen kan. echt knap! ;)

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:53

een compliment dat deze jonge pony als zoveel kan.
Zelf vind ik het niet zo goed idee, omdat 'nu & toen' als te beginnen aanzoiets. Leer hem voetjes geven, ga met hem knuffelen, poetsen etc. wat je altijd bij jonge pony's doet.
Nogmaals compliment voor dat hij al ZOVEEL kan. ;)
Ookal vind ik het niet zo goed idee.

riannetjhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:54

ik vind het maar gezeur zolang ie het leuk vind gwn doorgaan:)
verder geen tips

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:58

zolang ie 't leuk vind? pardon?
't is helemaal niet goed om zo'n jong dier al te belasten met kunstjes.. ze is niet voor niks veulen..
enige waar je mee kan beginnen imo is vast staan, meelopen aan een halster, voetjes geven en stilstaan bij poetsen..

Cherisze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:03

Het is natuurlijk hartstikke leuk, lekker met je pony bezig, dat snap ik best hoor.
Maar zo'n jonkie hoort gewoon lekker in de wei te staan, en indd lekker geknuffeld en gepoetst te worden, laat hem toch eerst lekker uitgroeien zou echt mijn advies zijn.

privace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 19:08

ik rij natuurlijk niet op hem
en door situatie van gescheiden ouders kan ik ookniet altijd met hem oefen
hij werkt zeer flink mee en ik merk wel dat ik hem iets moet leren want hij is een hengst en kan zowat kuurtjes krijgen als je niet veel met hem oefent maar dinsdag word hij ruin

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:11

opvoeding is iets anders als kunstjes doen, opvoeden kan imo wel(maar dat doe je niet door je veulen een jambette te leren..)
ook vind ik het belangrijk dat je paard eerst goed opgevoed is voordat je gaat beginnen met dit soort dingen.. ongeacht de leeftijd.
laat 'm gewoon nog even lekker veulen zijn ;)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:19

Ik zou hem nog lekker 1,5 jr laten genieten en dan pas verder gaan. Het is nog een heel jong dier, een peuter nog. Je kunt er natuurlijk wel lekker mee knuffelen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:29

Ach, een Jambette en kusjes geven en flemen is níet dodelijk. :=

Zo te lezen traint ze niet elke dag en gebeurt het gewoon spelenderwijs, niets mis mee. Als een paard zich aanbied kun je daar juist gebruik van maken. Natuurlijk niet overvragen maar 2/3x in de week een speelsessie van 10 minuutjes, kan geen kwaad! ;)

TS: Probeer hem eens halt te laten houden, loop zelf een klein stukje verder en beloon direct als hij dan netjes blijft staan. Dit kun je dan steeds iets verder uitbreiden tot jij een eindje weg kan lopen en hij blijft staan. Oefen dit steeds een klein beetje verder. Dag 1: 1 stap weg. Dag 2: 2 stappen weg etc.

Succes! :)

privace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 19:33

H_Nalanta schreef:
Ach, een Jambette en kusjes geven en flemen is níet dodelijk. :=

Zo te lezen traint ze niet elke dag en gebeurt het gewoon spelenderwijs, niets mis mee. Als een paard zich aanbied kun je daar juist gebruik van maken. Natuurlijk niet overvragen maar 2/3x in de week een speelsessie van 10 minuutjes, kan geen kwaad! ;)

TS: Probeer hem eens halt te laten houden, loop zelf een klein stukje verder en beloon direct als hij dan netjes blijft staan. Dit kun je dan steeds iets verder uitbreiden tot jij een eindje weg kan lopen en hij blijft staan. Oefen dit steeds een klein beetje verder. Dag 1: 1 stap weg. Dag 2: 2 stappen weg etc.

Succes! :)

dank je
ik zal dat broberen en hopelijk lukt het
p.s ik leer men paardje niet alleen voor het plezier maar ook voor als je in een moeilijke situatie komt en natuurlijk voor gedrags problemen een beetje te voorkomen