Hoe Halt aanleren (longe/los/VD)?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Hoe Halt aanleren (longe/los/VD)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 15:00

Met mijn friese ruin (7) ben ik al een heel eind qua longeren. Toen ik hem kocht anderhalf jaar geleden kende hij het wel, maar er waren wat probleempjes die volgens de oude eigenaar die hem alles geleerd had er niet uit te krijgen waren. Zoziezo als je begon wilde hij meteen draven (dat deed zij altijd) en ik wilde eerst met stap beginnen. OOk wilde hij zich niet omkeren aan de longe op commando en dat was volgens haar (na een jaar proberen van haar uit) hem ook niet aan te leren. En hij racede als een gek rond, hoog tempo en galop kon hij ook niet normaal. Ik verdenk oude eigenaresse ervan geen plezier in longeren te hebben gehad :D en het vooral gezien te hebben als: kwartiertje rondslingeren aan een touwtje.

Inmiddels: Stap, Draf, Galop doet ie netjes op commando. Binnen 4 weken ahd ik hem "keer om" geleerd en dat doet hij perfect. We beginnen keurig met 5 minuten instappen (beide kanten op) en ook kent hij inmiddels een rustiger tempo ind e draf en een mooie galop die hij ook vol kan houden in onze (voor hem eigenlijk iets te krappe) longeerbak. Inmiddels druk bezig met het commando Rustig waarbij hij een tempo in draf moet aanhouden iets boven de stap en dan verzameld. Ook leg ik regelmatig eens een balkje of wat neer. Je leest het al: ik heb er WEL lol in en zie eht ook als meer dan alleen maar rondslingeren!

Maar nu: Ik wil hem graag aanleren op commando HALT te houden. Want dat snapt ie nog niet. Halt bij opstijgen doet hij (bijna) goed, wil soms nog eens opzij stappen. Halt houden terwijl ik achteruit wegloop begint beter te worden en dat allemaal op het commando HALT. Eigenlijk wil ik dus ook voor deze oefening hetzelfde commando aanhouden zodat hij gewoon overal weet als ik HALT zeg dat dat betekent stil staan en blijven staan. Maar hoe leer ik hem dat aan?

Graag in stappenplan van eerst dit aanleren en als dat goed gaat stap 2...

En zou ik voor blijven staan een apart commando moeten gaan gebruiken? (dus bijv HALT en als hij dan stil staat STAY ofzo (of WAIT dat gebruik ik voor mijn hodn ook, dus die komt makkelijk mijn strot uit...))

Ideaal zou nu in mijn ogen zijn:
HALT = stil gaan staan (waar wanneer dan ook)
WAIT = blijven staan terwijl ik wegloop, om hem heen loop etc

Tips, Truuks en vooral stappenplannen welkom!!

NB ik heb geclickerd. Dat doe ik momenteel niet ivm zijn beloningszoekgedrag. Ik wil dus liefst ZONDER voerbeloning werken!!! Want aan de longe moet hij OP de volte blijven en daar dus met stem bijv goedzo! zijn beloning ontvangen.

soeboenoe

Re: Hoe Halt aanleren (longe/los/VD)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:26

Wat je kunt doen, is eerst aan de hand (dus niet aan de longe) leren je paard te "wachten". Bij mij is het commando voor wachten: Blijf. Als ik zeg dat mijn paard moet blijven, kan ik alles om haar heen doen en ze blijft toch staan. Zelfs al zijn er 3 mensen in de bak aan het rijden, ze kijkt wat rond, maar blijft wel staan.

Wat ik gedaan heb is commando geven: Blijf. en dan 1 pas opzij doen. Bleef ze staan = Click + beloning (dat kan een aai zijn, beloning met je stem, maar ook wat eten). Daarna verder gegaan met 1 stap opzij en 1 stap richting paard (zijkant paard) deed ze dit goed = weer click + beloning en zo verder tot je uiteindelijk bij zn achterste kunt gaan staan en hij je alleen in de gaten houdt door naar je te kijken ipv naar je toe te draaien

en vooral.. geluld hebben... want die van mij snapte pas na 3-4 x oefenen wat de bedoeling was.

Succes :D

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:54

ik heb het door middel van clickeren aangeleerd. dus gewoon met halster met touw, meestappen, ik zeg halt, en stop met lopen, pony doet hetzelfde= click> klein stukje wortel. dat een paar keer herhalen, iedere dag 5 minuutjes voor het rijden, en 5 minuutjes na het rijden, en tijdens het rijden ook stemcommando bij het halthouden.
toen op dezelfde manier blijf aangeleerd.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:05

Hoi Zilf, ik ga er nu even vanuit dat je om te beginnen wil dat hij halt houdt op de volte met longeren. Even een vraagje, longeer je met enkele of met dubbele longe? Ik heb Noah altijd met dubbele longe gelongeerd en dan is het heel makkelijk m stil te zetten op de volte, omdat je de halt ook aangeeft via de dubbele longes, dat gaat veel makkelijker dan met een enkele. Dat voelt nl voor het paard als een ophouding als ohz. Wanneer je daarbij dan je stemcommando gebruikt neem ik aan dat hij dit snel oppakt en dat je op een gegeven moment de ophouding niet meer zo nadrukkelijk hoeft te geven, en dat hij het ook gaat doen aan de enkele longe.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 10:16

Tammy_ Clickeren gaat hem niet worden bij Jippe, ook omdat het idd de bedoeling is dat hij op de volte blijft en daar stil gaat staan. Voerbeloning houdt in dat ik toch naar hem toe meot om het hem te egven (in begin).

Fransje: Ik longeer hem emt enkele. Heb van de week dubbele geprobeerd. OOK het halt :o Jippe is echt beresterk en loopt dus gewoon door, kin op zijn borst geheel in de krul als je hem dus met beide lijnen probeert tot halt te bewegen. Heb het idee dat hij het hele halt gewoon echt slecht aangeleerd heeft gekregen. Aan da hand Halt houden doet ie prima trouwens. Het is dus echt het op afstand halt houden.

Ben er inmiddels wel achter dat HOOO iets beter werkt dan Halt.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:59

Ja Hooooo laag en diep werkt het beste ook bij mijn paarden. Toch denk ik dat je met een dubbele longe meer kan bewerkstelligen dan met een enkele, en dan vooral de buitenlonge, ook voor het nagefelijke en ook voor het halt houden. Werk je met een kaptoom? Of gewoon met hoofstel? Kaptoom werkt echt super, als je wil mag je m wel eens lenen, daar heb je mooie inwerking mee en hoef je niet echt eraan te hangen. En wat met langeteugelen? Dan ben je al wat verder van m af. Met berijden houdt hij wel mooi halt?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 17:32

Yep, kan hem onder het zadel keurig stil zetten (achteruit vragen niet :P ) Vandaag eerst met hoofdstel en leadrope geprobeerd en beide kanten op, op afstand op Hoooo! tot stilstand gekregen 3 keer. Linksom gaat makkelijker dan rechtsom (wil dan naar mij toekomen). Paardje is gewoon erg onzeker merk ik en je moet dus duidelijk zijn en goed belonen. Hij was nu op een halve leadrope afstand en stond dus tot 3 keer toe keurig stil (blokte hem met uiteinde leadrope in mijn hand) Dus daar ga ik verder op bouwen. Met longeren kan hij me zien dus ga eens kijken welk lichaamstaal het beste werkt in combi met commando. Jippe blijkt erg gevoleig te zijn voor lichaamstaal!

De Dubbele lijnen in de rijbak geprobeerd. Dat ging minder. Ziet me niet, snapt me niet. Dramde door. Gaf hem eens even een tikje met de zweep en toen bemerkte hij ineens dat ie dus moest werken en deed beter zijn best. Had nu die lange dingen van Haansta, volgende keer pak ik toch gewoon mijn longeerlijn maar weer als dubbele lijn... Dat van Haanste werkt nog niet echt bij Jippe.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:28

Nou mooi! Dan begint het kwartje te vallen. Ik heb geleerd dat je paard halt houdt als je je meer op zijn voorhand/hoofd richt, dus als je m met je lichaam ahw aan de voorkant begrenst.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:41

Om het aan te leren gebruik ik graag een pion of iets dergelijks als hulpmiddel voor het paard. Ik loop naast hem, en met de voorbenen bij de pion zet ik hem stil op het commando wat ik ervoor wil gebruiken + ondersteuning met handsignalen.
Zodra hij dat begrijpt, ga ik de afstand tussen mij en mijn paard vergroten, en vraag ik het opnieuw, nog altijd bij de pion. Telkens een stapje verder tot ik vanaf het midden mijn paard op de buitenrand stil kan zetten. Pas als dat helemaal goed gaat, verplaats ik de pion naar een ander stuk van de bak, en probeer ik het daar opnieuw. Pas dan gaat de pion weg.
groetjes, lacuna

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:19

nou weet ik niet of ik het helemaal goed begrijp,maar je bedoeld dus halthouden aan de longe?

ik leer het dieren aan de longeerlijn simpel aan door tijdens het stappen aan de longeerlijn een paar passen naar voren/opzij te doen.
zodat je dus niet meer ter hoogte van de schouder staat maar voor ze staat.
dat werkt afremmend en bijna alle paarden staan vrij snel stil.

ik gebruik zelf het commando "blijf staan" er bij.
eventueel kun je je zweep ook nog verplaatsen naar je andere hand en deze dan zijwaarts wijzen zodat het voor je paard ook een teken is om dus te stoppen

doet het paard aan de longeerlijn toch een pas naar voren dan doe ik dat ook, zodat ik voor ze blijf en gebruik dan weer het commando.
als ik wil dat ze weer wegstappen hoef ik alleen maar mijn passen weer terug te doen tot de schouder en kunnen ze weer verder.