Geschoren belgje @ longewerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Geschoren belgje @ longewerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 14:56

de piste was weer eens gesloten, ik had geen zin om een halfuur te rijden naar de binnenpiste, dus ik heb ze gewoon effe met de elastiek gelongeerd.

Voorgeschiedenis:
Mina is een 14 jarige belgisch trekpaard, op 2 jaar beleerd geweest door een handelaar/boer op kordeel (heb die onlangs gezien, wat een nare man)
Blijkbaar heeft paardlief wat trauma's opgelopen, waardoor ze bij de volgende eigenaars zo goed als onhandelbaar bleek te zijn (niet willen trekken, terug naar huis rennen, gewoon 4 uur zonder te bewegen blijven staan, zich losrukken etc)
uiteindelijk bij een boertje geraakt die altijd met paarden had gewerkt, maar het ook zover gebracht dat hij er bang van was.
daarna verkocht aan iemand die er recreatief mee mende, dit ging ook niet van een leien dakje, oa eens de koets omgetrokken etc, met alsz gevolg dat ze maar enkele keren in de koets gestaan had.
Toen ik erbij kwam was ze inmiddels 8 jaar en al 1.5 jaar van die laatste eigenaar, en had ze mogen baas spelen in de weide.
Paard is errug dominant naar andere paarden, zeker tijdens voedertijd, en was onberekenbaar in het werk.
ik ben er als manegemiepje zonder haar geschiedenis gte kennen aan de slag gegaan met haar, en na veel bloed zweet en tranen (letterlijk) haar zover gekregen dat ik er nu buitenritten mee rijd (in het begin raakten we het erf niet af), zelfs dagtochten en al een weekend op trektocht geweest ben, dressuurmatig rij (beheerst eenvoudige wissels, zijgangen, etc), een sprongetje neem, en ze van tijd tot tijd eens longeer.

even nota: kwaliteit van de grond is bagger, vrij gladdig, ligt scheef, en hier en daar hoger gras.
tweede nota: longe, zweep en camera vasthouden is niet ideaal om het paard op zijn best te laten lopen en mooie foto's te krijgen
derde nota: paard heeft de neiging om op de voorhand weg te zakken en te diep te gaan.
wegens weinig foto's gooi ik ze gewoon allemaal in dit topic, ook de slechtere ;)
vierde nota: paard is geschoren, vandaar de wollen deken, ze moest enkel stappen en draven en het waaide nogal

be kind :D
1.Afbeelding
standfotootje

2.Afbeelding
mooi stapje (ze was al aan het kijken naar de modder drie passen verder)

3.Afbeelding
drafje bergopwaarts, kwam beetje tegen de elastiek in en mocht iets actiever

4.Afbeelding
drafje, vind ze hier mooi in de aanleuning, liever zo dan te diep, achterbeen mocht wel wat actiever

5.Afbeelding
deze heb ik zelf weinig op aan te merken, vind dat ze hier vrij mooi loopt, mss een licht tactfoutje, maar komt denk ik door de grond (ze loopt niet graag en goed op gras, en was bergopwaarts)

6.Afbeelding
hier viel ze terug en duikt dus errug diep

7.Afbeelding
aanspringen in galop, lekker op slecht moment gefotografeerd en lekker tegen de elastiek in :D

RM94

Re: Geschoren belgje @ longewerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:58

leuk zeg

mag ik je een tip geven voor je deken. Als je hem niet voor vast maakt maar de voorste stukken over de rug doet dan heeft ze meer schouder vrijheid. (heb ik in engeland geleerd)

Megg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:58

ow Jee. Dit vind ik er echt verschrikkelijk uitzien.
Die elastiek staat er veeeel te strak.
Je paard ziet er ook echt uit alsof je in een of andere gekke krul wordt getrokken. Echt totaal NIET ontspannen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 15:03

RM94 schreef:
leuk zeg

mag ik je een tip geven voor je deken. Als je hem niet voor vast maakt maar de voorste stukken over de rug doet dan heeft ze meer schouder vrijheid. (heb ik in engeland geleerd)

ik had net de deken vanvoor vastgemaakt zodat ze niet te erg afkoelt op de schouder, maar bij nader inzien is die wel wat strak, volgende keer inderdaad los doen of dekenverlenger tussendoen.

De elastiek vond ik net niet strak hangen, stond op het langste wat die kon, en waar die bevestigd is aan de singel hangen die stukken los, dus elastiek had een speling van ongeveer 10 cm (daarmee dat die wel netjes op spanning bleef, geeft ietwat tegendruk)
als ik ernaast stond kon ik de elastiek mooi laten flubberen.
Overigens heb ik een paard die graag wat diep in de krul duikt, zijn er dus ook hard aan bezig onder het zadel om het neusje eruit te rijden (zie topic in onderschrift), en ze is ook heel gevoelig in de mond, zodra ik teveel druk neem gaatze acuut in staking, gevolgd door een stel hoeven die klauwen in de grond, of een achteruit in turbosnelheid :D

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:09

Wat sneu en waarom een Bels met een deken en geschoren??

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:09

Ik zou de deken helemaal afhalen. Als je op deze manier met je paard aan het werk gaat kan hij de geproduceerde warmte nergens naartoe kwijt. Als je met losstappen en uitstappen een dekje opgooit is prima, maar dit is een beetje to much. En zo heel oud hebben ze het nu nog niet hoor! ;)

Verder vind ik het een leuk paard, het ziet er netjes uit! Ze lijkt me vrij licht op de hand zo, knap voor zo'n paard!

En ik denk dat de bijzet effectiever is als je hem wat lager instelt, en wellicht ietsje langer.. Succes!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:12

+ Toevoeging, als je de neus meer naar voren wilt hebben zodat ze opent in nek en kaak moet je juist het elastiek langer maken.. :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:13

wat maakt het ras nou uit, als ze teveel zweten dan haal je de vacht eraf als je dat fijn vindt. Niets mis mee toch? Verder wel de deken eraf als ze eenmaal op temperatuur zijn inderdaad, anders gaan ze juist zweten.

Ziet er mooi braaf uit en gecontroleerd. Ik kan niet zo goed zien hoe je de stiek aan de singel hebt vastgemaakt; wat zit er tussen?

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:35

tokedri schreef:
Wat sneu en waarom een Bels met een deken en geschoren??

En wat heeft het ras ermee te maken? Ook lang niet alle mensen met een KWPN'er scheren hun paard hoor, dat is dus ook zielig, dat de KWPN'er zijn wollige vachtje houdt?

Verder vind ik het er netjes en ontspannen uitzien Duhelo :) Ik heb geen verstand van bijzet, dus daar ga ik het niet over hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 15:36

@Tokedri: wat is er precies sneu? dat mijn belgje moet werken, dat ze geschoren is, dat ze een deken op heeft of dat er een stiek aanhangt?
paardlief wordt een 4 X per week recreatief gereden, en heeft normaal een vacht van bijna 10 cm lang, met als resultaat, na 10 minuten stapwerk en een rondje draf, loopt het zweet ervanaf en staat ze voor minstens een kwartier te hijgen. Daar ik niet wil dat ze haar conditie verliest deze winter (nu deze eindelijk weer op peil is) wordt ze geschoren en krijgt ze een dekentje op.
Paard kan nu ruim een uur dressuurmatig werken zonder dood te vallen en is veel vlugger droog nadien.

@ chaos: de deken liet ik erop omdat het voornamelijk stapwerk is, longeren doen we nooit lang (max een kwartiertje, losstappen hoeft amper daat ze 24/7 op de weide staat en we stappen al een stukje op de weg), de grond was ook te slecht om voluit draf te gaan vragen, vandaar liet ik de deken op daar ze het niet echt heel warm gekregen heeft :D

ze is inderdaad heel licht op de hand, ik moet het maar denken en ze doet het al (zolang ze wil toch :D)
ik stel ze meestal express wat hoger in, omdat ik anders het effect krijg als op foto 6 en zoals hier:
Afbeelding
ze loopt nl graag diep, en dan bij voorkeur op de voorhand en achter de teugel, onder het zadel kan ik het er mooi uitrijden zonder dat ze omhoog komt, maar aan de longe schiet de turbo er dan direct aan en begint ze met de kop in de lucht te rennen.
Hoe laag zou jij de stiek anders bevestigen?Tussen de benen of toch aan de zijkant? Meestal longeer ik eigenlijk wel met touwtjes (bevestigd aan de zijkant van de singel, door het bit terug naar de singel) maar die was ik effe kwijt.

@ opi: het is een singel van een enkelspantuig, die dingen aan de zijkant zitten de lamoenen normaal door, ik vond echtr de oversingel niet meer, waardoor ze loshangen, aan de diengen zit een ring waar ik ze gewoon aangeklikt had.
daarom lijkt het ook dat de stiek strak zit, want die dingen vallen naar beneden, echter op het moment dat ze bv trekt, kunenn ze wel ruim 10 cm naar voor schuiven.
de elastiek zelf was ook niet uitgerokken ofzo om vast te kunnen maken, beetje het idee van een meegaande ruiterhand zeg maar.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:37

Ja, maar ze moet leren openen in de nek en kaak door de hals naar voren te verlengen. Dus niet omlaag, maar naar voren, en dat kan met de huidige bijzet niet. Op deze manier vraag je een oprichting waar het paard nog niet aantoe is waardoor hij zich juist vast gaat zetten in de hals en rug en vals knik krijg tussen de 2e en 3e halswervel. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 15:59

Chaos schreef:
Ja, maar ze moet leren openen in de nek en kaak door de hals naar voren te verlengen. Dus niet omlaag, maar naar voren, en dat kan met de huidige bijzet niet. Op deze manier vraag je een oprichting waar het paard nog niet aantoe is waardoor hij zich juist vast gaat zetten in de hals en rug en vals knik krijg tussen de 2e en 3e halswervel. :)

dus lager en langer
hoe voorkom ik dat ze dan vrolijk met haar hoofd in de wolken hangt, maar dat ze toch niet naar beneden getrokken wordt (want bij teveel druk gaat ze acuut in staking)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:46

Door bijv. met touwtjes of een slofje te longeren wellicht. Niet te strak, strak genoeg om niet te kunnen sterren kijken, de rest moet ze zelf doen. Gaat ze teveel hangen of komt ze te laag moet jij veel schakelen en overgangen maken om haar op het achterbeen te krijgen zodat ze de hals naar voren gaat uitleggen in plaats van naar haar borst. Voorwaarts houden!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:53

Leuk paard hoor, ik ga mee met wat er hiervoor mij is gezegt.
Wil nog even toevoegen dat deze deken wel veel te klein is, hoort namelijk over de bibs te vallen. Wat mensen vaak niet weten is dat paarden juist daar kouvatten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:11

heb je een pessoa waarmee je haar kunt longeren Duhelo?
En dan lang en laag instellen, dus tussen de voorbenen vast; dan lekker met neusje over de grond en later wat hoger instellen evt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 10:47

neeje, pessoa heb ik niet (ik longeer haar ook maar echt echt zelden hoor, deze week ws het enkel omdat ik niet dressuurmatig gereden had, en geen zin had om naar de verrre piste te gaan) , vind het een beetje een dure uitgaaf voor de 4 maal in het jaar dat ik longeer :D

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:59

Wat een schattige belg zeg!!
Voor de rest is het meeste al gezegt en heb je al tips gekregen.
Vind het echt een schatje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:04

goed van je dat je haar heb geschoren!!!
Vind dat ze achter veel actiever mag zijn, meer bij elkaar. Dus goed de pas er in houden. Dan gaat ze van voren ook meer loslaten. Dit paard mag blij zijn dat ze iemand heefvt getroffen die er lekker mee aan het werk gaat!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:09

valt mee joh, pessoa kun je soms al kopen voor E25 :D