Clickeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Clickeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 00:53

Hoi,

Sinds kort ben ik met mijn paardje vrijheidsdressuur aan het doen. Dat wil zeggen: ik ga het doen. Ik ben nu met wat basis bezig: ze loopt nu (meestal :mrgreen:) achter me aan en als ik achteruit loop doet zij dat ook. Verder doet ze stap, draf, galop en ho op commando.

Ik had gelezen dat clickertraining een goede manier is om dingen aan te leren, maar wat ik nergens kan vinden is: hoe leer je een paard wat een click betekent? Misschien dat je dan een klik moet geven en daarna eten geven ofzo? Maar dan komt een paard toch later 'bedrogen' uit? En moet het per se met zo'n speciale klikker of kan het ook met iets anders dat klikt (vast wel toch?)

En moet het paard eigenlijk alles uit zichzelf doen? Voorbeeld: voetjes op een verhoging. Begeleid je hem dan de eerste keer of moet hij het toch eigenlijk zelf doen? Want misschien let hij niet goed op als je hem leidt en heeft hij dus nauwelijks een idee van wat er nou goed aan was.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 01:13

Let op dat klickertraining niet zomaar een simpele training is, het timen is erg moeilijk en doe je dit verkeerd leer je totaal verkeerde dingen aan je paard.
Je leert het al volgt:
Je neemt een klicker, eten en je paardje en laat hem iets simpels doen of misschien liever zelfs iets wat hij al kan, zoals komen op commando. Je laat hem dit uitvoeren, als hij iets nog niet kan lok je het dus uit en op het moment dat hij het goed, perfect of beter als de vorige keer doet klick je en geef je hem zijn beloning.
Wat apsoluut niet doen:
2 keer klikken, tenzij dat je dit als een trainingsmethode wil gebruiken (lees je hier wel goed mee in) Niet belonen na een klick kan niet, je moet altijd belonen om de motivatie hoog te houden. Je mag nooit klicken als het paard niet doet wat jij hem opdroeg of je dus te laat bent met het klicken. Bijv jij wil dat het paard zijn voet optilt op commando, hij is zo snel dat hij hem al weer heeft neergezet en toch klick je, je leert hem dan iets heel anders.
Mocht je vragen hebben stel ze gerust, ik doe een opleiding training en ik ben als sinds een jaar grote fan van de klicker, als je weet hoe het moet werkt het echt super!

Captain

Re: Clickeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:10

Leuk dat je wil beginnen met VD! :D

Het aanleren van de clicker doe je als volgt: ga bij je paard staan. Click en beloon met voer + stem. Stem is heel belangrijk want daar reageren paarden vaak heel goed op. Dan doe je dat nog een keer, click en beloon. En nog een keer, en nog een keer. Dit herhalen herhalen herhalen. Las tussendoor eens een korte pauze van 2 minuutjes in en doe het dan nog eens.

Na een tijdje zal je gaan zien dat je paard gaat zoeken naar het clickergeluid, als je dan clickt zie je dat hij de bedoeling doorheeft en de clicker begrijpt. Als je denkt dat je paard de clicker begrijpt ga je beginnen met de basis. Dus meelopen > click > beloning. Achterwaarts > click > beloning. En als je zeker weet dat je paard de bedoeling doorheeft kun je gaan beginnen met wat kleine kunsten zoals het flemen, nee schudden etc.

Je kunt het ook met iets anders doen dan een clicker maar waarom zou je dat willen? Clicker kost ongeveer 3/4 euro en dan heb je er lang plezier van. ;)

Kunstjes leer je eerst aan met wat hulp. Dus jouw voorbeeld op het blok: Je pakt het been van je paard en je zet het been op het blok. Daar beloon je al voor, élk ieniemieniestapje moet je belonen! Dan zet je nog een keer dat been op het blok. Weer belonen. Dan kun je gaan kijken of hij gewicht wil zetten op het been dat op het blok staat door íets druk op het halstertouw te geven. Zet hij íets meer gewicht erop? Meteen uitgebreid belonen! Dit kun je dan vanzelf uitbreiden tot je paard met hulp van jou op het blok staat, als hij dit begrijpt kun je het hem zelf gaan vragen zodat hij het zonder hulp van jou moet doen.

Wat wel heel belangrijk is is dat je op het juíste moment clickt bij een oefening. Dit heeft even wat training nodig, jij moet leren precies te timen. Clicken doe je op het moment dat je paard de oefening goed (of misschien wel perfect) uitvoert. Dus op het hoogste moment van de Jambette, als hij zijn been neerlegt bij het compliment, als hij netjes fleemt 2 seconden. etc. :) Oefening oefening oefening baart kunst!

Voor meer uitleg van kunsten en VD in het algemeen raad ik je aan even om op www.everyoneweb.com/NALANTA te kijken, site van een vriendin en mij.

Succes! :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 10:23

@IggyPop: ja, daarom vroeg ik ook even advies :). Ik kon het nergens vinden hoe het werkte. Bedankt voor je tips!

@H_Nalanta: jij doet het dus anders dan Iggypop, dat aanleren. Werkt dat echt zo met het voer? Ik heb het idee dat mijn paard die klik niet eens opmerkt omdat hij zo met dat voer in zijn hoofd zit :+.
Ik wist niet dat clcikers 3/4 euro kostten. Dat is niet veel, maar waar kun je ze halen? Ik heb ze nog nooit ergens gezien.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:28

Jep, dat werkt zo! :j Tenminste, bij de paarden die ik getraint heb wel. :)
Als je paard zo bezig is met het voer kun je misschien eerst het voedsel weigeren aanleren zodat hij netjes wacht en dan pas de clicker aanleren.

Ik haal ze bij de dierenwinkel! :j

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:36

H_Nalanta schreef:
Als je paard zo bezig is met het voer kun je misschien eerst het voedsel weigeren aanleren zodat hij netjes wacht en dan pas de clicker aanleren.

Is het eigenlijk 'erg' als je zonder clicker werkt?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 19:39

Nee hoor, geen probleem! :)
Ik vind zelf wel makkelijker maar komt omdat het gewend ben. Sommige paarden reageren er ook niet op, ligt er maar net aan wat je zelf wil. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 12:50

Aangezien ik denk ik consequenter ben met een klikker en meer op het juiste moment klik is het denk ik wel handig voor mij :)

In welke dierenwinkel kun je ze halen? Ik ben nu bij 2 winkels geweest maar ze hadden ze niet (ze waren ook niet zo heel groot).

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:57

Eventueel via internet ook te bestellen bij Agradi en bij de paardendrogist.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:52

de meeste dierenwinkels hebben ze toch wel, anders de welkoop of boerenbond misschien?
ik werk ook met een clicker, en heb het aangeleerd zoals H_alanta beschrijft, dus click>voer. na 2x een kwartiertje oefenen begreep hij het, en zijn we dingen op commando gaan zetten (stap, halt, achterwaarts, voet, beginsel van de jambette), en het gaat super!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 23:53

Ik heb inmiddels een clicker gevonden. Wat een rotgeluid :')

Ik heb hem ook op vriendje uitgetest maar het werkte averechts :')

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:56

whahaha dat is ook nog een idee :')
ik vind het eentonige geluid juist fijn, vooral omdat als mijn pony eerst 100x iets verkeerds doet, en DAN pas doet wat ik vraag, ik niet zo enthousiast JAA GOED ZO kan zeggen :') die click is altijd hetzelfde, wat je ook doet, dus duidelijker voor mijn pony :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 23:57

Ik vond hem nogal hard. Vriendje dus ook :')

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:24

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 00:27

Ja die had ik al gevonden. Handig topic :)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:33

@iggipop: clickertraining is een van de gemakkelijkse trainingen die er is, alleen moet de clickeraar aan zijn eigen timing werken. Oefening en creatieftijd baart kunst. (bijvoorbeeld met een tennis bal: vraag iemand om die op te gooien en je gaat telkens clicken waneer de bal op het hoogste punt is, zo kun je aan je timing werken)

@Nalanta: alle dieren kunnen reageren op clickertraining. Zelfs goudvissen (ipv een clicker gebruik je dan een lampje). Paarden die niet reageren op de clicker zijn simpelweg nog niet geconditioneerd op de clicker.
Je hebt wel een hele leuke site, m'n complimenten!

ontopic: Door het werken met de clicker kun je in kleine stapjes werken. Je kunt elk gedrag shapen. Je moet je uiteindelijk doel in 30 stapjes hakken en je gaat voor elk stapje klicken en belonen. Erg leuk, uitdagend en motiverend voor elk dier.

En smalle clickers zijn fijner dan die brede, even goed zoeken!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:38

Loezz schreef:
H_Nalanta schreef:

Is het eigenlijk 'erg' als je zonder clicker werkt?

Nee hoor, je kunt ipv de clicker ook een ander iets gebruik, zoals een fluit (in dolfinarium word dat gebruikt) of een lamp
of je stem. Enkel hebben ze allemaal voor en nadelen en komt de clicker als beste uit het onderzoek (wat ik nu even niet kan vinden op mijn laptop..)

Je stem is niet uniek, je kunt braaf op heeeel veel verschillende manieren zeggen, het is niet duidelijk daardoor, je kunt er wel snel mee werken

Een fluit moet je in je mond hebben, is niet geheel uniek (je kan er verschillende hoogtes mee maken), bevriest in de winter

Clicker is een uniek geluid, duidelijk en kort, voor de meeste mensen snel om mee te werken, maar irritant omdat je die in je hand moet hebben (je hebt ook clickers, nieuwe in america, die je onder je voet kan leggen, die zijn soms ERG handig)

een lampje is alleen handig als het dier daadwerkelijk kijkt, het is zeker uniek, werkt ook snel en is erg duidelijk. Word vaak gebruikt bij dove honden.

Wat voor markeerder je ook gebruikt (markeerders zijn dus fluit, clicker, lamp, stem) voor allemaal geld dat ze DUIDELIJK KORT EN UNIEK moeten zijn.

@ts: ik clicker voornamelijk met honden, maar heb ervaring metdolfijnen, zeeleeuwen, paarden, konijnen, parkieten, kippen en ik ga nu heel :+ vol goede zin, een goudvis toch ook maar eens proberen. :+ just for fun!

cherryberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:15

Ik ben ook net begonnen met clickeren.... Heb er echt een goed gevoel bij. Dieuwke had het al snel door en reageerde er direct heel goed op
Twijfel wel of met de stem niet handiger is. Ga er maar een paar bij halen.... ik ken me zelf!! 8)7 loop anders constant te zoeken naar dat ding

De reden dat ik toch voor de clicker heb gekozen is omdat ik denk dat ik met mijn stem niet kort en duidelijk genoeg zou zijn en timing is cruciaal.

groet Herma

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:52

Ik ben ook begonnen zonder clicker, maar ik was elke keer precies net iets te laat of iets te vroeg. Niet erg ideaal dus. Ik heb toch een clicker aangeschat en het werkt echt super fijn! Ze heeft nu ook ineens veel sneller door hoe en wat ze moet doen! Het hoeft natuurlijk niet, maar ik raad je aan om een clicker te gebruiken het is erg handig!