[AR] Menbewijs? Wat dan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Menbewijs? Wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 13:40

Hee Bokkers,

Als het hier niet goed staat, dan excuses. Er is een centraal topic, maar dat is al maanden geleden doodgebloed, met een nieuw topic krijg ik meer mensen denk ik.

Mijn vraag.

Ieder jaar probeer ik me aan te melden voor een paardgerelateerde cursus, opdat ik contstant blijf verbeteren en leren. Nu is mijn oog gevallen op het Koetsiersbewijs Enkelspan. Ik heb ook op internet rondgekeken, en gezocht naar bedrijven in de buurt -omg. Duiven, Arnhem- die dit aanbieden. Die heb ik niet kunnen vinden. Maarr. Er wordt in de buurt wel een cursus FNRS Menpaspoort oid uitgegeven. Dit in combinatie met het CBR.

Nu is mijn vraag, wat is het grootste verschil? Wat raden jullie aan, en waarom?

En verder, mijn paarden staan nog niet voor de kar, maar ik weet zeker dat enkele zeer geschikt zijn. Zelf heb ik 0.0 ervaring met mennen in welke vorm dan ook.
Volgens mij maakt dit niet uit, ofwel?

Wat kan ik verwachten na de cursus, kan ik dan een beetje mennen? Mijn paarden zou ik nooit zelf zomaar voor de kar zetten, maar het is in de toekomst wel de bedoeling. Dit dan uiteraard onder begeleiding van. Maar ken ik de basis van het mennen goed genoeg?

Als ik het mennen heel leuk blijf vinden wil ik in de toekomst ook dolgraag mijn tweespan-bewijs halen, maar daar hebben we het nog maar niet over, haha!

Groetjes, Nikki

jouke_h

Re: Menbewijs? Wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:02

Over het menpaspoort kan ik je niks vertellen. Denk dat het hetzelfde idee is als met het ruiterpaspoort en het ruiterbewijs. Na de cursus kun je veilig in- en uitspannen en over de weg heen rijden. Het leren begint pas eigenlijk, zelfde als bij het auto rijbewijs, wanneer je kilometers gaat maken. Ik denk dat als jij een goede begeleider hebt om te beleren dat je dan een heel eind komt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:03

Het centrale topic over koetsiersbewijzen is echt niet doodgebloed hoor :) is dit weekend nog in gepost :) dus waarom weer een nieuw topic?

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:09

Dat menpaspoort bij FNRS is volgens mij wat nieuws, dus wat het precies voorsteld weet ik ook niet. Tijdens horse event was er een hele uitleg van Bob van Asselt over de nieuwe cursussen voor het mennen. Deze info staat ook in yhet kort op de volgende pagina van de fnrs:
http://www.fnrs.nl/ruiters/?id=225

Trouwens bij ons op de menclub kan je je ook voor de beginners lessen opgeven en dan haal je aan het eind van het jaar je koetsiersbewijs. Je hoort hier een eigen paard voor te hebben maar meestal kan je ook wel met iemand meerijden. Misschien dat zoiets ook bij jou in de buurt wordt gedaan?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 18:13

Oh, toen ik keek was het topic al maanden stil, en wat maakt een nieuw topic jou nu uit?

Anderen bedankt voor reacties, heb contact gehad met een bedrijf in Arnhem die de FNRS mencursus aanbiedt, maar die wist ook het echte verschil niet..

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:09

het topic is inderdaad niet maanden stil, weet niet wanneer je gekeken heb? ;) heb zelf van het weekend inderdaad nog gepost, en daarvoor ook wel een paar keer, en daar zaten zeker geen maanden tussen.

Misschien kun je het sowieso beter daar posten want daar zitten mensen die op dit moment ook actief bezig zijn met het koetsiersbewijs.

CLaUd_iA05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:27

Met een koetsiersbewijs ben je wa verzekerd. Mocht er wat onderweg gebeuren.
Je leert alles wat je ook maar moet weten wat betreft het mennen. Maar je ervaring krijg je pas door de jaren heen. Heel veel kilometers maken.
Ik men elke dag en elke dag is weer anders. Wij hebben een stalhouderij en geven dus ook menles volgens het achenbach.
Chaos schreef:
Hee Bokkers,

Als het hier niet goed staat, dan excuses. Er is een centraal topic, maar dat is al maanden geleden doodgebloed, met een nieuw topic krijg ik meer mensen denk ik.

Mijn vraag.

Ieder jaar probeer ik me aan te melden voor een paardgerelateerde cursus, opdat ik contstant blijf verbeteren en leren. Nu is mijn oog gevallen op het Koetsiersbewijs Enkelspan. Ik heb ook op internet rondgekeken, en gezocht naar bedrijven in de buurt -omg. Duiven, Arnhem- die dit aanbieden. Die heb ik niet kunnen vinden. Maarr. Er wordt in de buurt wel een cursus FNRS Menpaspoort oid uitgegeven. Dit in combinatie met het CBR.

Nu is mijn vraag, wat is het grootste verschil? Wat raden jullie aan, en waarom?

En verder, mijn paarden staan nog niet voor de kar, maar ik weet zeker dat enkele zeer geschikt zijn. Zelf heb ik 0.0 ervaring met mennen in welke vorm dan ook.
Volgens mij maakt dit niet uit, ofwel?

Wat kan ik verwachten na de cursus, kan ik dan een beetje mennen? Mijn paarden zou ik nooit zelf zomaar voor de kar zetten, maar het is in de toekomst wel de bedoeling. Dit dan uiteraard onder begeleiding van. Maar ken ik de basis van het mennen goed genoeg?

Als ik het mennen heel leuk blijf vinden wil ik in de toekomst ook dolgraag mijn tweespan-bewijs halen, maar daar hebben we het nog maar niet over, haha!

Groetjes, Nikki

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:43

Verschil met de FNRS opleiding, vind ik dan, is dat je meer dressuurgericht leert. Niet alleen maar op de weg rijden, maar ook hoe je dressuurmatig moet rijden. De mensen die bij mij rijden zijn in maart begonnen, en hebben nu hen certificaat mennen enkelspan 1 en 2 behaald. In maart 2011 gaan wij voor het FNRS menbewijs. Je kan het ook vergelijken met een manegeles, maar dan voor het mennen. Koetsiersbewijs is meestal maar een paar praktijklessen, waarna je examen gaat doen.

CLaUd_iA05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:46

Wij geven 5 theorielessen en 5 praktijklessen.
liberty schreef:
Verschil met de FNRS opleiding, vind ik dan, is dat je meer dressuurgericht leert. Niet alleen maar op de weg rijden, maar ook hoe je dressuurmatig moet rijden. De mensen die bij mij rijden zijn in maart begonnen, en hebben nu hen certificaat mennen enkelspan 1 en 2 behaald. In maart 2011 gaan wij voor het FNRS menbewijs. Je kan het ook vergelijken met een manegeles, maar dan voor het mennen. Koetsiersbewijs is meestal maar een paar praktijklessen, waarna je examen gaat doen.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:29

Wat bedoel je op mijn bericht?

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:34

als iemand volledig groen is met paarden, en die dan 5 theorie lessen volgt en 5 praktijklessen, heeft die dan voldoende ervaring om bij calamiteiten juist in te grijpen als zo iemand na examen lekker zelf de weg op gaat met een paardje en wagen ??
Dat vraag ik me dan vaak af.........

Veel mensen die geen ervaring hebben met paarden, hebben geen flauw benul van hoe een paard kan reageren in spannende situatie's, ik vind 5 praktijklessen dan wel weinig, maar dat is misschien een spookidee van mij

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 00:06

Ik vind 5 lessen ook erg weinig van iemand die totaal nieuw begint met paarden en mennen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:06

Wij krijgen 5 theorielessen, en 10 praktijklessen, daarna doen we examen voor het menbewijs.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:11

Chaos schreef:
Oh, toen ik keek was het topic al maanden stil, en wat maakt een nieuw topic jou nu uit?

Anderen bedankt voor reacties, heb contact gehad met een bedrijf in Arnhem die de FNRS mencursus aanbiedt, maar die wist ook het echte verschil niet..

1 verschil is dat deze bij een FNRS manege wordt gegeven , daar kun je dan dus ook een paard of poony van gebruiken. mag natuurlijk ook met een eigen paard of pony ( tenminste bij ons wel)