longeerschema om paard terug getraind te krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

longeerschema om paard terug getraind te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 12:12

Hoi,

even korte situatie.

Mijn paard Esquna is er nu 17, is jaren Grand Prix gereden door haar vorige eigenaar en is gebruikt als wandelpaard toen wij haar kochten. In de zomer konden we haar af en toe van de wei plukken en gewoon mee rijden, geen probleem.

Wegens medische redenen heeft ze nu echter al 3 maanden stilgestaan (wel 24/7 weidegang) en nu wil ik haar rustig aan terug gaan trainen aan de longe op voorbereiding van het rijden terug. Ze heeft namelijk energie teveel en als je haar nog maar opzadelt om even te stappen geraak je niet ver omdat ze zoooo fris staat, ze gaat namelijk lekker omhoog. We hebben eerst de dierenarts laten komen maar zij zei dus 'gebrek aan voldoende beweging' want verder is ze 100% gezond! (op lichte cornage na).

Wat is een goed trainingsschema, en op welke manier kan ik dan best longeren (los, touwhalster of hoofdstel, bijzetteugels loshangen of passoa etc etc).

TurdusMerula

Re: longeerschema om paard terug getraind te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:13

Is wandelen of fietsen (of evt. handpaard) een optie? Of vind je haar daarvoor te druk?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 12:18

daar is ze écht te druk voor, het is een paard van 1.80m en ik kan haar tempo aan de hand niet volgen en aan de fiets vind ik levengevaarlijk... En als ze een auto achter haar hoort naderen gaat ze op de baan zitten als er niemand op haar zit :')

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:20

Wanneer wil je er weer op gaan?
Ik zou zelf beginnen met om de dag aan de longe. En daarna de ene dag erop en de andere dag vrij of wat longeerwerk.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:20

Ik vind zelf longeren niet zo heel geschikt om terug in conditie te komen. Laat haar ook nu zovee mogelijk buiten, ga oefenen zodat je straks wel kunt wandelen/fietsen/handpaard/steppen (imo meest geschikt) en gebruik nu werk aan de lange teugel of evt een dubbele longe.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:23

Haha daar ben je mooi klaar mee. Ik weet wat het is om zo'n druk groot paard te hebben. Probeer te longeren maar gewoon rustig aan opbouwen, elke week of halve week zeg maar een beetje meer :) Ik zou dan inderdaad zoals hierboven ook word aangegeven om de dag eerst doen :) en zeker niet te lang achtereen.

Ik ben toen begonnen met eerst even los en dan eventjes de bijzet eraan, en dan weer los uitstappen. Maar zo longeer ik eigenlijk altijd :)
Ik denk dat het vooral per paard afhangt en dat je gewoon goed naar je paard moet kijken/luisteren om te zien wat ze aan kan :)

@Turdusmerula: Ja dat is leuk oefenen, maar als een paard zo groot en druk is, dan is dat niet altijd een optie :) Vandaar dat ik toen ook begonnen ben met longeren, toen is hij wat rustiger geworden en dan ging ik het afwisselen met wandelen en longeren :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 12:25

wanneer er op speelt geen rol. Wij zijn geen fanatieke ruiters, wij genieten van buitenritjes in stap :D Ze staat nog steeds 24/7 buiten. Maar nu zou de dochter van mijn man zijn baas wat meer met haar willen komen rijden en dan wil ik vooral dat dat 'frisse' er wat uit is.

Zal eens eerst een lesgever zoeken om te leren hoe om te gaan met een dubbele longe dan :j

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:27

TurdusMerula schreef:
Ik vind zelf longeren niet zo heel geschikt om terug in conditie te komen. Laat haar ook nu zovee mogelijk buiten, ga oefenen zodat je straks wel kunt wandelen/fietsen/handpaard/steppen (imo meest geschikt) en gebruik nu werk aan de lange teugel of evt een dubbele longe.

Tommie moest ook veel aan de longe na een (rug)blessure.
Ik denk als je het goed aanpakt dat het best een fijne manier kan zijn.

Wij zijn begonnen aan het halster (Tom is wel heel braaf)
En liepen ook door de bak.

Eerst veel stappen en wat draven en dat steeds wat uitbouwen.