Waarom longeren op het harde?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Myke

Waarom longeren op het harde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 11:58

Hoi,

Ik heb even een vraag: ik zie wel eens mensen longeren op het harde. Wat is daar de achterliggende gedachte van, wat is het nut en wat bereik je ermee?

Serieuze vraag, wat zou graag over de motivatie hierachter meer te weten komen. Stappen kan ik nog begrijpen, monsteren begrijp ik ook noet. De rest heb ik geen ervaring mee. Het is geen kritiek, pure interesse.

PB mag ook.

Dank.

Myke

Bojangles

Re: Waarom longeren op het harde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 23:53

Poeh ik zou zelf niet zo 123 weten wat de nut is longeren op het harde.

Ik doe het zelf enkel tijdens bewegingsonderzoek, om te kijken naar eventuele kreupelheden en onregelmatigheden.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 23:58

Dat zou ik ook niet weten, lijkt me aan de ene kant niet echt fijn voor het paard. Misschien gebrek aan longeerbak/rijbak om dit te kunnen doen??

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 00:01

Ik heb altijd geleerd dat op het harde lopen de pezen en hoeven verbeterd, wel met mate natuurlijk. Lijkt me ook dat je dat heel langzaam moet opbouwen. Maar laten die mensen dan ook echt hun paard galoperen? Stap en draf kan ik nog wel inkomen, maar galop lijkt me niet bevorderlijk?

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:32

bij wie heb je dat gezien dan?
bij iemand die het een keertje deed bij bijv gebrek aan bak/wei, of om snel ff beweging te geven voor dat ie.. iets gaat doen.
of bij iemand ie het echt heel vaak doet en wel de mogelijk heid heeft om het in een bak te doen?
ik zou niet zo snel longeren op het harde namelijk..

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:58

Dit wordt alleen gedaan, om kreupelheden uit te sluiten.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:59

Ik heb het ook alleen gedaan toen ik mijn pony kocht (de andere mensen deden het) en ik heb het weer gedaan toen ik hem weer verkocht (voor de dierenarts). ;)

Shrrrn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:06

Je ziet het alleen bij keuringen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:14

nee,je ziet het niet alleen op keuringen.......
je ziet het alleen niet op heel veel stallen,dat is waar.

ik ken een menstal waar dit zeer zeker gebeurd.
paarden komen er meerdere keren op een daguit en een minuut of 5 longeren op het harde hoorde daar ook bij.
was ter bevordering en doorbloeding van pezen.

Myke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 10:10

Bedankt voor de antwoorden, een stapmolen met verharding (in stap) daar snap ik de logica nog van. Evt. longeren in stap op de cirkel ook. Maar is de belasting in draf niet veelste belastend voor de pezen. Ook bij gedegen opbouw. Wat bereik je ermee? Iemand - fysio of zo- misschien meer duidelijke onderbouwing?

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:53

nog nooit gezien of gehoord.. ben er idd ook benieuwd naa..

mjmt22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:32

volgens mij word het gedaan omdat op het harde de pezen sterker worden, maar zodra je gaat galoperen word het juist slecht voor je pony dus ik neem niet aan dat het echt om galooperen gaat maar vooral om rustige rondjes stappen

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:31

op het harde worden kreupelheden en onregelmatigheden gezocht/vastgesteld

ook word er op het harde gelongeerd om de botten en pezen sterker/harder te maken.. onder het zadel stappen en draven is ook goed :j

let wel op dat je de cirkel (bij het longeren) niet te klein maakt als je paard ijzers onder heeft dan kan hij/zij namelijk uitglijden ;)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:00

Wanneer je paard geen ijzers heeft kun je makkelijk galoperen op het asfalt, mits dat normaal is voor je paard. Door op het harde te trainen worden de hoeven na verloop van tijd harder en zullen ze minder snel afslijten.
Met ijzers kan je beter niet op het asfalt galoperen, dan heb je grote schokken in de hoeven en benen ;)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:33

In de winter wanneer de bak/paddock bevroren/hobbelig/modderig is, dan train ik mijn pony op het erf (bestraat). Alleen doe ik dan enkel stap en draf. Galop vind los van het feit dat de schokken dan te groot worden, ook niet echt verantwoord ivm uitglijden. Longeren doe ik trouwens niet heel vaak op het harde, meer dressuur aan de lange teugel.

Maar ik ben dus iemand die het soms doet bij gebrek aan een goede rijbaan op dat moment. En dan vind ik het toch wel prettig als mn pony in elk geval een beetje de benen kan strekken.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:44

bij een vorige baas van mij moest ik sommige paarden na het longeren in de bak ook no longeren op het harde, maar een paar minuten rechts en links draven, meer niet.
dit zou zijn voor het hoefkatrol, heb niet de precieze uitleg gehad maar dan paard had ook speciale ijzers, een gwoon ijzer met daarop een pony ijzer, (weet niet of dat echt duidelijk is...)
hierdoor kantelde zn hoef enzo, dat zou dan goed zijn voor de hoefkatrol.

(paard had geen last van HKO)