Aan de lange teugel werk vragen :)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Aan de lange teugel werk vragen :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 19:27

Hallo bokkers!

Extra (maar beetje toch belanrijke) info
Ik heb een poos geleden een toppic geopend dat het longeren niet ging.
(in open weide , ging er telkens vandoor , flipte tijdens de galop (Reden van vandoor gaan) etc)
Nu longeer ik lekker in een longeercircel.
Veel afwisseling van gangen , nou mij werd echt bijna de kop in gedrukt dat ik zeker geen 2 touwen aan het bit naar de ring tussen haar 2 benen mocht doen (en nog snap ik niet helemaal waarom aangezien er zelfs een longeermiddel daarvoor is (zie dit toppic)

Nu wil ik ook is in de longeercircel of in een bak aan dresuur aan de lange teugel doen voor afwisseling :)

Zijn er ervaringen en tips etc? Hoe kan ik het best beginnen ?

O eenneehh de info hier

kehdra

Re: Aan de lange teugel werk vragen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:41

Je kan het best beginnen door een les te nemen ;)
Dan leer je de basis, en daar kan je dan best heel lang mee verder :j

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 20:55

Oké :D
Ik ga is kijken wat de mogelijkheden zijn :)
Curces mischien ? Leuk voor mijn verjaardag om te vragen (ben binnekort jarig :D)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:59

Ik heb nog nooit les gehad hierin, maar heb de beginselen geleerd via dvd en inmiddels al een mooi eindje op weg.
Vind het een erg fijne manier om mee te trainen.
Maar cursus vragen voor je verjaardag is altijd leerzaam natuurlijk!! :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:00

Dat longeermiddel is van elastiek, niet van touw (ik heb hem zelf namelijk).
Verder moet je weten hoe dat ding hoort in te werken.
Heb je ook foto's? Hoe strak heb je hem zitten?

Waarom kan je paard niet in een open weide gelongeerd worden? Loopt hij niet goed op eigen benen?

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:03

Elin_ schreef:
... nou mij werd echt bijna de kop in gedrukt dat ik zeker geen 2 touwen aan het bit naar de ring tussen haar 2 benen mocht doen (en nog snap ik niet helemaal waarom aangezien er zelfs een longeermiddel daarvoor is (zie dit toppic)

twee touwen van het bit naar een vaste ring onder de buik is heel wat anders dan de losse touwen op het plaatje, dat heeft een heel andere werking.
Ik longeer ook vaak zoals op dat plaatje, maar dan zitten de touwen niet ook nog eens aan elkaar zodat alles lekker los kan bewegen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:03

Denk dat je met een DVD inderdaad al een eind komt (DVD van Piet Bakker is fijn :j ).
Probleem is dan dat wanneer je de mist in gaat dat je niet gecorrigeerd word, en dat zou zonde zijn, als je dan op die manier verder zou gaan en later vastloopt..

@Pentax: ik begrijp je post niet, of je reageert ergens anders op :+ , maar met lange teugelen heb je geen longeermiddelen nodig.. Een kaptoom en een lange teugel (slofteugel kan je ook gebruiken) is voldoende. Oh en een zweepje.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:05

keda je begrijpt me inderdaad niet, hierop reageer ik:
(in het startbericht zit een link)
Citaat:
Veel afwisseling van gangen , nou mij werd echt bijna de kop in gedrukt dat ik zeker geen 2 touwen aan het bit naar de ring tussen haar 2 benen mocht doen (en nog snap ik niet helemaal waarom aangezien er zelfs een longeermiddel daarvoor is (zie dit toppic)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:07

oooooooh, dan is het overzichtelijker dat je dan reageerd in het topic waar TS naar toe linkt :D

Ik heb je dan inderdaad niet goed begrepen :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 21:08

Oké ;) Even over dat longeren.
Ik longeerde ook met elastieken touwtjes hoor ;) (dus geen ander materiaal ;) )
maar iig ik ben helemaal niet van de bijzetjes }:0 Echt niet , zal dit ook nooit worde nvoor we dat krijgen :')

Maar iig ik had ze gewoon losjes maar soms zie je mensen longeren en het paard loopt gewoon overal naar te kijken , pom pie pom pie doe... Lekker lopen ... Ach kijk een vogeltje! zo kun je het omschrijven := maar ik deed die touwen zodoende ''strak'' dat ze niet zegmaar helemaal omhoog kon kijken.
En door dat ze een keer ging kijken en voelde van nee dit voelt niet goed ging ze vanzelf al laag (ik hoef haar niet eens rond eigenlijk bij longeren , ik wil bij longeren altijd lekker laag ;) dat is al ontspanning toch
:):)

Maar Iig even ontopic zo dvd kan ik naturlijk ook kopen :):)
Kaptoom wil ik zowieso gaan halen :) ook voor longeren :):)

Bedankt voor jullie (vriendelijke) commentaar :D

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:22

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 00:25

Inderdaad is een les/cursus altijd handig als je niet precies weet hoe te beginnen. Maar een DVD volstaat misschien ook als je zelf goed vanuit theorie kan leren en toepassen.

Ik heb het dubbellongeren en lange lijnen werk zelf geleerd op een stage jaren terug en ik moet zeggen dat ik het wel ontzettend fijn vond om die begeleiding te krijgen zodat ik leerde op de juiste wijze dit te doen.

Van het zomer heb ik een privécursus freestyle lange lijnen gedaan en dat was weer een wat andere inkijk maar was zeer nuttig.

Het is alleen wel belangrijk dat je je paard onder controle hebt en dat het niet flipt als je gaat dubbele lijnen doen. Daarom heb je ook verschillende stappen om dit op te bouwen en het paard er aan te laten wennen :)