Paard draait zich om aan de longeerlijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Condesa

Paard draait zich om aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 16:11

:wave:
Ik heb een probleem met het longeren van een Fries bij mij op stal. :o
Ik heb met de mensen van stal (eigenaren van de fries) afgesproken hun paard in te rijden.
Het is een zorgboerderij, dus daar lopen meerdere jongeren die paarden ook leuk vinden. Eén van de meiden daar heeft geen verstand van paarden, maar heeft dat paard dus wel al gelongeerd, ze heeft ook al een zadel en hoofdstel opgedaan :+

En toen ik dat dus probeerde, wou het echt voor geen meter :+ het werd gewoon gevaarlijk. Het is een ongelooflijk koppig paard die het heel goed laten weten wanneer ze ergens geen zin in heeft, en dat meisje heeft dat altijd toegestaan (stopte gewoon met longeren). Ik ben veel strenger en liet zien wie de baas was, en toen begon het met steigeren en bokken en weet ik veel. We hebben dus afgesproken dat we weer helemaal opnieuw gaan beginnen.. Nu gaat het longeren linksom helemaal perfect. Maar de andere kant..
Dat wil echt gewoon niet! ik weet zelf echt niet meer hoe ik het op moet lossen. Het begint er al mee dat ze niet wil dat ik aan haar rechterkant ga staan, probeert me dan al tegen te houden met duwen enz. Zodra ik dan wel daar sta en haar wil gaan longeren draait ze zich met alle macht om zodat ze met haar kont naar mij toe komt te staan . Dit is echt heel erg vervelend want ik heb dan echt niks meer over het paard te zeggen, ze is zo ontzettend sterk..

Iemand tips??
Laatst bijgewerkt door Condesa op 22-10-10 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Flabbergast

Re: Paard draait zich om aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:12

Ja, een hele simpele. Jonge of dit soort paarden nooit alleen longeren maar altijd met zn tweeën :). Een voor de lijn en een met een zweep.

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 16:13

Ezumii schreef:
Ja, een hele simpele. Jonge of dit soort paarden nooit alleen longeren maar altijd met zn tweeën :). Een voor de lijn en een met een zweep.

Ik ben er niet bij geweest in het begin, toen dat meisje begonnen is met longeren.
Nu proberen we dat wel, maar dat helpt ook niet.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:13

Dat is hoogstens heel vervelend, maar ik begrijp uit je verhaal dat je nu ook alleen longeert. Dat ga je in je eentje niet redden..

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 16:16

Ezumii schreef:
Dat is hoogstens heel vervelend, maar ik begrijp uit je verhaal dat je nu ook alleen longeert. Dat ga je in je eentje niet redden..

Linksom gaat het alleen prima :D de andere kant, het is moeilijk uit te leggen maar als ik haar dan vast hou en iemand anders heeft de zweep, dan moet ik haar zo kort houden anders dan is ze me weer te sterk af en dan heeft degene met de zweep veel kans om een trap te krijgen, omdat die dan bij haar kont staat. Dit is al eens gebeurt..

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:20

Klinkt als.......... een paard, wat een maatje te groot is voor jou, voor wat betreft het karakter.
Ze toont geen respect, maar ben je zelf wel duidelijk, met wat je wilt?
Dit paard geeft aan dat het behoefte heeft aan leiderschap, zoals ik het lees.
Met de zweep bij de kont lok je alleen maar trappen uit.
Probeer het de volgende keer met de zweep ergens bij de plaats waar de longeersingel zit. Dan kan ze niet bij je komen, en ook niets met de kont uithalen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:29

Dit is een probleem dat je veel ziet bij paarden met een sterk karakter in combinatie met mensen die te weinig ervaring hebben. Over het algemeen is het iets dat snel op te lossen is.

Heb je al geprobeerd om zonder lijn het paard de juiste richting op te sturen?
- Zet het paard los in de bak/paddock. Indien je in een rijbak werkt zet dan maximaal de halve rijbak af maar liever zelfs nog iets minder (15x15).
- Laat het paard even rond snuffelen
- Ga nu zelf de bak in (longeerzweep in de hand en laag gericht). Let er op dat je zelfverzekerd staat. Hoofd opgericht, schouders en rug recht en stevige passen nemen. Niet twijfelen.
- Waarschijnlijk kijkt het paard nu op.
- Stap direct op het paard af terwijl je jezelf groot maakt. Het is de bedoeling dat het paard voor jou weg stapt. Doet het dit niet direct gebruik dan de zweep op de grond.
- Zodra het paard aan de kant gaat en jou op zijn plek laat geef je het rust.
- Herhaal dit een paar keer.
- Je zult merken dat het paard steeds makkelijk voor je weg gaat. Nu ga je het lopen van het paard verlengen. Je neemt geen genoegen meer met een paar passen maar gaat het echt op de cirkel laten lopen.
- Gaat dit goed? Dan kun je de weg van het paard versperren door voor het paard te gaan staan. Het paard zal nu keren omdat het al geleerd heeft dat het aan de kant moet als jij een plek op eist. Dat is dus wat je nu doet!
- Zodra dit gelukt is ga je in het midden staan en laat het paard met rust. Grote kans dat het naar je toe komt. dat mag. Maar laat het paard wel stoppen op zo'n 1,5 meter afstand. Laat het daar stil staan en ga zelf ontspannen staan (zet een voet op 'rust'). Als het paard geduldig blijft staan loop je naar het paard toe en geeft even aandacht.
- Dit is genoeg voor de eerste keer.

- De keer er op herhaal je het wisselen van kant vaker.
- Als het paard geen pogingen meer doet om uit zichzelf om te draaien kun je er een lijn aan doen.
- Blijft het paard omdraaien ga dan eerst na of jij wel de juiste houding en plaats in de ruimte aanneemt. Weet je zeker dat je het goed doet dan is het aan te raden te gaan werken met de dubbele longe. Op die manier heb je meer controle over de richting van het paard. Mocht je nog geen ervaring hebben met de dubbele longe haal er dan iemand bij die dit wel heeft.

Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt. Mocht je nog vragen hebben stel ze dan gerust. Ik zou je graag komen helpen, maar helaas zit ik nu met een gekneusde rug en gaat dat dus niet.

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 16:34

Malenka: dankjewel voor je reactie! :D

Ik denk zelf ook dat dit paard een te sterk karakter heeft maar aan de andere kant heb ik meerdere paarden/pony's ingereden, het is dus niet zo dat ik dit nog nooit gedaan heb ofzo.
Ik heb het los al wel een paar keer geprobeerd zoals jij ongeveer zegt, helaas werkt het niet zo goed in een normaal formaat bak omdat het paard dan steeds ver weg is :o Misschien kan ik het idd is proberen om in het midden een draadje te spannen ofzo :) ga ik is proberen :D

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:39

ik heb t ook gehad met een paardje. paard was overigens wel erg braaf met opzadelen enzo (afgezien van rondjes lopen in de stal, omdat ie wat onwennig was, maar verder geen kwade intenties).
eerst ging het longeren aardig goed, totdat madam in de smiezen kreeg dat het leuk was om zo ineens om te draaien en vol aan de lijn te trekken. Ik heb haar twee keer een flinke lel met de zweep verkocht en vanaf die tijd was ze zo mak als een lammetje. Ik heb haar geslagen omdat ik wist dat ze me aan het testen was.
Je kunt dit alleen doen als je zeker weet dat je paard gezond, niet onzeker en niet bang is, anders maak je meer kapot dan wat je recht zet.

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:26

probeer de longe eens even achterwege te laten. leer het paard tijdens het poetsen dat je aan beide kanten mag komen te staan, dan probeer je dat ook wanneer hij losstaat, bijvoorbeeld in de stal. als dat goed gaat probeer je met hem te stappen aan het touw langs beide kanten, bijvoorbeeld in een piste, jij stapt rechts van jou paard op de rechterhand, dan zit het paard tussen de afsluiting en jezelf, probeer dit allemaal steeds verder uit te breiden.

ik leerde mijn paarden bijvoorbeeld altijd om langs beide kanten alles te doen, beginnend met poetsen en stappen langs beide kanten en eindigend met opstijgen, afstijgen en op en afzadelen langs beide kanten.

heb je ook al bijvoorbeeld een DA of ostheopaat laten komen, mss heeft het paard wel een probleem in zijn lichaam waardoor hij rechtst niet wil draaien.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:02

Er zijn hier zeker al heel wat goede tips geweest.
Maar idd ik denk ook dat het paardje net iets te sterk is/was voor betrokkenne.
Vraag hulp aan iemand die dit wel kan.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:26

hpfan schreef:
probeer de longe eens even achterwege te laten. leer het paard tijdens het poetsen dat je aan beide kanten mag komen te staan, dan probeer je dat ook wanneer hij losstaat, bijvoorbeeld in de stal. als dat goed gaat probeer je met hem te stappen aan het touw langs beide kanten, bijvoorbeeld in een piste, jij stapt rechts van jou paard op de rechterhand, dan zit het paard tussen de afsluiting en jezelf, probeer dit allemaal steeds verder uit te breiden.

ik leerde mijn paarden bijvoorbeeld altijd om langs beide kanten alles te doen, beginnend met poetsen en stappen langs beide kanten en eindigend met opstijgen, afstijgen en op en afzadelen langs beide kanten.

heb je ook al bijvoorbeeld een DA of ostheopaat laten komen, mss heeft het paard wel een probleem in zijn lichaam waardoor hij rechtst niet wil draaien.

Ja, ik zou idd eerst zeker willen weten of ie geen lichamelijke probleempjes heeft.

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 22:53

ilse86 schreef:
hpfan schreef:

Ja, ik zou idd eerst zeker willen weten of ie geen lichamelijke probleempjes heeft.

Het probleem is dat dit dus niet mijn eigen paard is.
Als het mijn paard was, had ik allang les genomen of iemand anders om hulp gevraagd (of idd, een da)
Maar omdat dit dus niet mijn eigen paard is is dat gewoon wat lastiger, de eigenaren willen ook altijd alles zelf uitvogelen dus dat is wel vervelend.

Maar ik heb al een paar hele goede tips gehad, dus ik hoop dat het gaat werken :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 04:13

@Malenga:
Wauw, wat een goede uitleg, super.

@TS:
Mocht je wel met een lijn verder gaan, kun je ook proberen dat er iemand met haar meeloopt. In eerste instantie haar vasthouden mee begeleiden bij iedere stap. gaat dat goed kan de 2de persoon het paard loslaten, maar er nog wel naast blijven lopen. Gaat ook dit goed, kan ze steeds meer afstand nemen naar het midden(naar jou dus).

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:56

Ik vind dat hier boven prima tips zijn gegeven en ben het ermee eens dat dit paard echt een leider nodig heeft. Zelf heb ik veel gehad aan het boek Grondwerk met paarden van Christine Lange, hier staan oefeningen in die je kunt doen om leider te worden over je paard. En ze werken want heb ze zelf toegepast. Succes en neem geen onnodige risico's.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:22

RT-->GVL

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:00

Misschien kun je zelf al wat lichamelijke ongemakkjes opsporen als je het paard masseert? Zo merk ik altijd wel spierspanning op. Ik masseer mijn bijrijdpaard altijd met arnicalotion van kruidvat of met favorite fluid. Ik merk aan mijn paard dat ze de massage prettig vindt en dus geen zere spieren heeft. Zodra ze spant en eens met haar hals slaat, heeft ze pijn. Die pijn masseer ik dan weg.
Dit is de manier waarop ik zelf de soepelheid en de conditie van haar spieren check.
Het kan, als je paard al lichamelijke klachten heeft, natuurlijk ook aan andere dingen liggen. Maar kijk maar eens wat je ermee doet! Mijn paard vindt het heerlijk en het versterkt onze band enorm. Ze ontspant volledig en staat alleen maar te gapen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 23:49

Er zijn inderdaad al goede tips gegeven.

Verder zijn er 2 basisdingen waar je aan kan werken.
Het paard mag jouw nooit 'duwen' of zomaar ongevraagd in jouw ruimte komen. Geef iig duidelijk aan dat hij uit jouw ruimte blijft wanneer je dat niet vraagt. Ook wanneer hij niet rechtsom wil. Zwaai desnoods met je longeerzweep voor je langs, maar het paard moet netjes op afstand blijven.

Kont naar je toe draaien is ook iets wat niet geoorloofd is. Zorg door de achterhand weg te drijven, dat het paard iig óf met zijn hoofd in de richting van de cirkel staat óf dat hij met het hoofd naar je toegekeerd staat.

Let daarnaast goed op je eigen houding en signalen die je geeft. En vaak is het idd zo dat wanneer dit soort foutjes erin sluipen (het paard heeft de voorkeur voor een bepaalde hand en heeft geleerd om onder een bepaalde kant uit te komen) dit soms extra lastig is om weer op te lossen, heeft vaak veel duidelijkheid nodig. Paard doet het vaak niet voor niets, het heeft hem immers in het verleden wat opgeleverd > mogen stoppen met het longeren.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:36

Ik blijf zelf altijd ter hoogte van het oog met longeren. Verder draai ik mijn lichaam ook altijd iets in de richting waarvan jij wilt dat het paard naartoe gaat. Ik merk wel dat mijn paard daar aardig goed op reageert. Eerder stond ik altijd maar een beetje te staan met dat touwtje vast en het zweepje in de andere hand. Ik zat wel met een ander probleem dan jij met dit paard: ze was gewoon sloom als ik haar in de binnenbak aan de longe deed. Heb nu zelf een iets actievere houding tijdens het longeren en dat heeft weer invloed op haar gemoedstoestand.

Ben er nog niet echt over uit hoe ik haar in de buitenbak moet aanpakken. Dan is het juist een racekonijn eersteklas. Gaat om de haverklap op de klepper en is overal bang voor, lijkt het wel. Heeft ze haar hele leven lang nog gehad, eigenlijk. Zelf rustig blijven helpt niet echt. Ze doet gewoon wat ze zelf wil. Rijden kan wel buiten. Ze is dan wel actiever en schrikachtiger dan binnen, maar dan kan ik haar beter controleren door oefeningen te doen en haar steeds bezig te houden (groot voordeel: afdruk, impuls en alertheid!!). Dat is lastiger wanneer ik haar aan de longe heb.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:17

Ik heb echt précies hetzelfde probleem. Mijn pony wil alleen linksom, en rechtsom niet. Steigeren en bokken doet hij ook, echt hetzelfde verhaal! Ik lees dus even mee.

Edit: typfout

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:25

Een probleem dat heel veel voorkomt omdat de meeste mensen rechtshandig zijn en het paard daar door meer beleren op de linker hand.
Het is makkelijker om je zweep in de rechter hand te houden, als je rechts bent natuurlijk!
Kijk zelf eens naar je eigen houding w.b.t links als rechtsom.
Ik durf te wedden dat daar een groot verschil tussen zit.

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 18:02

Update:
Vandaag een sterker iemand laten komen, weliswaar de eigenaar zelf :+
Die heeft er eigenlijk nooit tijd voor, maar nu kwam het wel uit. Met z'n 2en de moeilijke kant geprobeerd.
Hij kon haar houden, en goed opjagen. Ze probeerde het wel elke weer om om te draaien, maar uiteindelijk was ze er wel door,
en ging het eigenlijk best wel goed!

Dat lukt me in mijn eentje gewoonweg niet omdat ik haar dan gewoon niet kan houden.(wat wil je ook ik met m'n 1.60 tegenover deze grote lompe fries :D ), maar ik ben blij dat het nu al zoveel beter ging. Nu maar hopen dat het goed blijft gaan en dat het me uiteindelijk in m'n eentje gaat lukken.

Ontzettend bedankt iedereen voor alle tips, ga ik ook zeker wat mee doen ;)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:12

Ezumii schreef:

Yes!!!

Met z'n 2en.
Degene met zweep moet hem flink voorwaarts jagen, als hij dreigt te stoppen of om te draaien. Vergt veel inzicht en handigheid. Longeren is een vak apart.

annica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:19

Heel herkenbaar.
Probeer anders een lijn te spannen zodat ze niet de andere kant op kan gaan.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:04

dit probleem komt me bekend voor. Mijn paard van 4 doet dit ook als ie rechtsom moet lopen. In het begin nog veel erger dan nu. Ik vond het gewoon gevaarlijk worden, hij zat steeds in de knoop met de lijn.

Ik ben toen begonnen met zonder lijn longeren. M'n paard rechtsom gestuurd, draaide ie meteen om. Paard in galop linksom gezet, tot ie aangaf dat ie niet meer wilde galloperen. Nog even een rondje laten doorlopen, en weer laten stappen. Paard weer omgedraaid, rechtsom lopen. Herhaalde alles zich weer. Uiteindelijk snapte m'n paard dat hij beter gewoon rechtsom kon lopen, dan steeds omdraaien en harder moeten werken. Nu gaat het al veel beter en kan ik 'm weer met lijn longeren.